Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-03-27, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nakamoto
Verkar lite grann som att hela nasdaq hller p att skita ner sig just nu. Lite frsenad reaktion p blockeringen av seuzkanalen kanske? Gick inte s snabbt att flytta den dr jvla bten som egyptierna trodde. Lr inte gynna tesla nu nr det redan r brist p halvledare.. kad kostnad p tillverkning? Oskerheten ver deras $miljardln lr ka. Ser dystert ut p sikt minst sagt.

Brist p halvledare. Ha! Snart kommer terafactory p Mars och lser hela vrldens problem s som bara Elon kan.

ARK Cathie Woods uppdaterar riktkursen till bear case 70000$ fr givetvis gr tesla bttre halvledare n ngon annan ven om den bara r p ritbordet. Men de kommer hlla i triljoner r och anvnda material som bara kan hittas p Mars och dessa kommer med kirurgisk precision skickas genom rymden och plockas upp av Elons Pentafactory stratosphere som ligger i omloppsbana runt jorden och teleporterar ner halvledarna till de olika gigafactories p jorden.

Givetvis billigare n allt annat fr ni frstr inte vad som hller p att hnda.

Typ s?
Citera
2021-03-27, 12:34
Medlem
Loels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Brist p halvledare. Ha! Snart kommer terafactory p Mars och lser hela vrldens problem s som bara Elon kan.

ARK Cathie Woods uppdaterar riktkursen till bear case 70000$ fr givetvis gr tesla bttre halvledare n ngon annan ven om den bara r p ritbordet. Men de kommer hlla i triljoner r och anvnda material som bara kan hittas p Mars och dessa kommer med kirurgisk precision skickas genom rymden och plockas upp av Elons Pentafactory stratosphere som ligger i omloppsbana runt jorden och teleporterar ner halvledarna till de olika gigafactories p jorden.

Givetvis billigare n allt annat fr ni frstr inte vad som hller p att hnda.

Typ s?

Elon r ju som en real life Iron Man Stark ):
:PPpPppPPppPPpppppPPPp

10-ringar som ftt pengar och ska investera p brsen fr frsta gngen
Citera
2021-03-27, 12:54
Medlem
VWs CEO fick sparken fr att han sagt att Tesla ligger 10 r fre vriga bilindustrin inom software och tech. WVs chefer ville "gifta sig" med Tesla men fick tydligen nobben. Men vem vet. Kanske Daimler Benz och VW inkluderas under Tesla? (De vill det) Men jag tror inte det. Snacka om stlbad fr vriga bilindustrin som r rullstolsbundna av "gamla traditioner" med reklamfolk och styrelsebgar i gyllene golfbilar och interna traditioner och finansfolk etc. - Allt det mste slngas ut. 50% av alla jobb frsvinner inom nt r. "Krypto r samma som FIAT (valuta) fast bttre." Elon Musk. Bankerna blir obsoleta. Teslas bilar blir ett neuralt ntverk dr intelligenta bilar lr alla andra bilar allt hela tiden. Den tekniken behrskar ingen annan bilttillverkare.

Energi och AI fretaget Tesla kommer bli vrlden strsta fretag inom ett par mnader. 2000 USD per aktie ser jag i min kristallkula oberverad av mina bgge hjrnhalvor synkront. Mjligen tnker Musk fixa till ett kongomleriat typ Alfabeth med vriga projekt. Boring, Neuralink, Starlink etc. D jvlar mitt herrskap och spekulanter. Tesla kommer att skapa en egen/anamma krypto och eget bankvsende. Nu nr han sljer bilar fr bitcoin och sger i nsta andetag att han INTE tnker slppa ut Teslas Bitcoin p marknaden igen. Redan inom ett par mnader. Det gamla fretagandet r slut som artist.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-03-27 kl. 12:58.
Citera
2021-03-27, 13:04
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
-4% redan nu kommer dippen under 600$ idag ?
Tesla garna jublar frsts fr nu r det REA p riktigt igen...

Sjlvklart blir man glad om kursen vid denna tidpunkt dippar och man vet att man har pengar fr att kpa mer.

Tesla/Elon skiter lite i vad aktiekursen str i. Han har ett ml och en vision och den har kommit s lngt nu ven inom de andra sektorerna med inbyggda solpaneler i tak fr hus samt energilagring s kommer det mer eller mindre bli av hur man n vrider och vnder p det och de kommer vara ledande tills de tappar pucken.

S ja, Tesla r "billig" igen r bara trevligt och fr mig som redan ger en stor post Tesla (relativt d frsts) s brottas jag vid varje lning med tanken p att g med mer i Tesla. Men dessa niver gr att man bara kper 2-3 aktier per mnad och jag knner att jag lgger mina pengar p andra bolag och bygger upp en position dr. Som exemepel Palantir, Rocket lab, Bionano med mera. Jag vill som sagt kpa mer Tesla men det ger mig s f aktier att jag vid denna tidpunkt hellre frsker f upp strre positioner i ngra andra bolag som jag tror p inom 5-10 r.

Dremot kommer det en galen dipp till i Tesla s tar jag nog ln fr att hoppa p tillfllet.
Citera
2021-03-27, 13:51
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Sjlvklart blir man glad om kursen vid denna tidpunkt dippar och man vet att man har pengar fr att kpa mer.

Tesla/Elon skiter lite i vad aktiekursen str i. Han har ett ml och en vision och den har kommit s lngt nu ven inom de andra sektorerna med inbyggda solpaneler i tak fr hus samt energilagring s kommer det mer eller mindre bli av hur man n vrider och vnder p det och de kommer vara ledande tills de tappar pucken.

S ja, Tesla r "billig" igen r bara trevligt och fr mig som redan ger en stor post Tesla (relativt d frsts) s brottas jag vid varje lning med tanken p att g med mer i Tesla. Men dessa niver gr att man bara kper 2-3 aktier per mnad och jag knner att jag lgger mina pengar p andra bolag och bygger upp en position dr. Som exemepel Palantir, Rocket lab, Bionano med mera. Jag vill som sagt kpa mer Tesla men det ger mig s f aktier att jag vid denna tidpunkt hellre frsker f upp strre positioner i ngra andra bolag som jag tror p inom 5-10 r.

Dremot kommer det en galen dipp till i Tesla s tar jag nog ln fr att hoppa p tillfllet.
Tog sjlv ett ln och kpte en massa Tesla aktier denna veckan. Nu r bten verkligen lastad! Pensionen fr vnta ett tag till. Startade ocks en lng position p Palantir. Jag kommer inte kpa mer Tesla, r njd med mitt innehav. Ska sakta men skert ka min position p Palantir hdanefter
Citera
2021-03-27, 14:00
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tog sjlv ett ln och kpte en massa Tesla aktier denna veckan. Nu r bten verkligen lastad! Pensionen fr vnta ett tag till. Startade ocks en lng position p Palantir. Jag kommer inte kpa mer Tesla, r njd med mitt innehav. Ska sakta men skert ka min position p Palantir hdanefter
Det blir en oslagbar kombination.

Teslas transaktionsmedel Bitcoin frbrukar lika mycket energi som hela Argentina.

Palantir har s dliga etiska riktlinjer att t.o.m. Jojje Soros dumpar dem. Han betraktas ju inte direkt som frebilden fr etisk frvaltning.
Citat:
George Soros' fund is offloading Palantir shares because it 'does not approve' of its business practices
https://www.google.com/amp/s/www.cnb...practices.html
Senast redigerad av wwr 2021-03-27 kl. 14:06.
Citera
2021-03-27, 14:23
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det blir en oslagbar kombination.

Teslas transaktionsmedel Bitcoin frbrukar lika mycket energi som hela Argentina.

Palantir har s dliga etiska riktlinjer att t.o.m. Jojje Soros dumpar dem. Han betraktas ju inte direkt som frebilden fr etisk frvaltning.

https://www.google.com/amp/s/www.cnb...practices.html
Bitcoin har ju en volym p $40-$50 miljarder varje dygn, s Teslas $1.5 miljarder r en droppe i havet. Elon nmnde ven ngot om att de anvnder sina egna nodes fr att hantera bitcoin, r inte s insatt i vad det betyder men kanske sparar strm? Bryr mig inte s mycket om det nd faktiskt. Bitcoin eller inte spelar absolut ingen roll om man ser p den stora bilden.

Angende Palantir s handlar vll den etiska kritiken om att mjukvaran anvnds fr att hitta illegala flyktingar eller ngot? Visst, det r synd om dem men Palantir kan hantera all slags data i vilket fretag som helst, stora som sm.
De har en deal med Amazons AWS exempelvis.
Det r en extremt kraftfull mjukvara som kommer hjlpa alla slags fretag att hantera sin data p ett bra stt. Men nog om det, vi r i fel trd fr det. Ville bara nmna till libben att jag tnker likadant.
Citera
2021-03-27, 14:46
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Bitcoin har ju en volym p $40-$50 miljarder varje dygn, s Teslas $1.5 miljarder r en droppe i havet. Elon nmnde ven ngot om att de anvnder sina egna nodes fr att hantera bitcoin, r inte s insatt i vad det betyder men kanske sparar strm? Bryr mig inte s mycket om det nd faktiskt. Bitcoin eller inte spelar absolut ingen roll om man ser p den stora bilden.

Angende Palantir s handlar vll den etiska kritiken om att mjukvaran anvnds fr att hitta illegala flyktingar eller ngot? Visst, det r synd om dem men Palantir kan hantera all slags data i vilket fretag som helst, stora som sm.
De har en deal med Amazons AWS exempelvis.
Det r en extremt kraftfull mjukvara som kommer hjlpa alla slags fretag att hantera sin data p ett bra stt. Men nog om det, vi r i fel trd fr det. Ville bara nmna till libben att jag tnker likadant.

Det blir ven fina synergistiska effekter:

Citat:
Palantir has been described as the company that "knows everything about you" and its software is used by government surveillance agencies around the world for spying purposes.

Soros Fund Management announced this week that it "does not approve of Palantir's business practices."

SFM [Soros fonder] made this investment at a time when the negative social consequences of big data were less understood," the company said in a statement, adding that "SFM would not make an investment in Palantir today."
https://www.cnbc.com/amp/2020/11/19/...practices.html

Teslabilarna har t.o.m.kamera inuti kupn. Den kan skicka bild och ljud till Kalifornien av det som sker inne i bilen. Dessutom finns 8 kameror som filmar det som hnder runt bilen.

Tesla och Palantir samlar bda data som kan anvndas fr massvervakning. (Lgg till Musks Starlink som kan vara spionsatelliter.)

Tesla och Palantir r fretag som representerar den "nya post-Corona-vrlden" dr massvervakningen hela tiden kar.

Det verkar som om kineserna frbjuder Tesla fr militr och anstllda vid strre fretag pga spionagerisken.
Citat:
China to Restrict Tesla Use by Military and State Employees

SINGAPOREChinas government is restricting the use of Tesla Inc.s vehicles by military staff and employees of key state-owned companies, citing concerns that data the cars gather could be a source of national-security leaks, according to people familiar with the effort.

Chinese officials said raised concerns because Tesla vehicles cameras can record images constantly, the people said, and obtain data including when, how and where the vehicles are being used as well as the contact lists of mobile phones synced to them.

Tesla vehicles have eight surround cameras, 12 ultrasonic sensors and a radar supporting a driver-assistance system called Autopilot, the company said on its website. The Model 3 and Model Y vehicles also have a camera inside the cabin, installed above the rearview mirror.
https://www.wsj.com/amp/articles/chi...el-11616155643
Senast redigerad av wwr 2021-03-27 kl. 15:12.
Citera
2021-03-27, 15:14
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Det blir ven fina synergistiska effekter:

https://www.cnbc.com/amp/2020/11/19/...practices.html

Teslabilarna har t.o.m.kamera inuti kupn. Den kan skicka bild och ljud till Kalifornien av det som sker inne i bilen. Dessutom finns 8 kameror som filmar det som hnder runt bilen.

Tesla och Palantir samlar bda data som kan anvndas fr massvervakning. (Lgg till Starlink som kan vara spionsatelliter.)

Tesla och Palantir r fretag som representerar den "nya post-Corona-vrlden" dr massvervakningen hela tiden kar.

Det verkar som om kineserna frbjuder Tesla fr militr och anstllda vid strre fretag pga spionagerisken.

https://www.wsj.com/amp/articles/chi...el-11616155643
Alla nya bilar kommer ha kameror, inte bara Tesla. Det r inget den stora massan bryr sig om nd. Tesla sljer fortfarande flest elbilar i vrlden.

Att myndigheter r paranoida r inget nytt. Trump frbjd Huawei mobiler fr han trodde att Kina spionerade p USA, men tror inte det pverkade Huawei alls faktiskt.

Vill man peka finger p ngon s r det vll isfall Facebook eller Google, som sljer din information till fretag, men inte ens det fr folk att sluta anvnda deras tjnster.

Folk fr sitta med sin foliehatt och vara rdda fr att bli sprade om de vill, jag r hr fr att tjna pengar, inget mer.
Citera
2021-03-27, 15:21
Medlem
Citat:

Smart. Slj allt du har och kp Tesla. Aktier och Krypto r det enda man skall ga. Bo i en husvagn ett r. Det r vrt det. 10 000 dollar inom 5 r. Tesla r pionjrer i att spola reklam och bankirer. Alla andra MSTE flja efter annars kollapsar dom. - VWs CEO sa sanningen och fick sparken.
Citera
2021-03-27, 15:29
Medlem
Citat:

Tesla och Palantir samlar bda data som kan anvndas fr massvervakning. (Lgg till Musks Starlink som kan vara spionsatelliter.)

Du mste vara amerikansk medborgare fr att f bli anstlld p SpaceX. Det r Warfare.
Kina har kameror verallt och sprar folk verallt. Din mobil sprar dig 24/7. Fr Teslas del r det AI som studerar mnniskorna beteende och inte tvrtom. Teslabilarna blir ett neuralt ntverk som tnker och lr sig tillsammans. Genom att stuydera trafiken och mnniskors betende s lr sig AI nu och enligt matematikerna s kan bilarna kra bttre n mnniskor inom 15 mnader. Den dagen kommer Tesla att erbjuda lpande abonnemang p tjnsten. Miljontals chaffrer blir arbetslsa inom 5 r.
Citera
2021-03-27, 15:45
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Smart. Slj allt du har och kp Tesla. Aktier och Krypto r det enda man skall ga. Bo i en husvagn ett r. Det r vrt det. 10 000 dollar inom 5 r. Tesla r pionjrer i att spola reklam och bankirer. Alla andra MSTE flja efter annars kollapsar dom. - VWs CEO sa sanningen och fick sparken.
Nr jag kpte min lgenhet fr flera r sen s gick jag in med 50% i kontantinsats (dumt gjort)
Det jag gjorde nu var att lna tillbaka mina pengar. Rntan p boln r ljligt lg s det kostar mig bara ngra hundra kr i mnaden fr lnet jag tog. I bsta fall hade jag tjnat 10-20% till p lgenheten p flera r. Bttre att parkera pengarna hos Tesla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in