2021-04-08, 14:21
Medlem
10 mdr r mycket pengar. Samtidigt r de jkligt duktiga p att gra affr. Blir intressant att se vad genomsnittsaffren per bostad drar in. Min knsla r att sista raden kommer att bli rekordartad i q1 ochframfrallt q2 med tanke p att de trimmat kostnadsidan s mycket under 2021. De har skruvat p reglagen och kommer att fortstta skruva, fr s r det med monopol. Dessutom r det fortsatt vldigt lga kostnader att marknadsfra bostder p hemnet.

Det r enkelt att skapa en bostadsite. Att f alla mklarna att byta? Not so much. Frga grna Blocket hur mnga miljoner de satsade p Blocket bostad "Hemnetddaren"
Hur det gr fr Hittahem, Bonniers "Hemnetddare".
Eller Boneo, som en gruppering av fastighetsmklare startade som en "hemnetddare". Det gr nog inte s dligt med tanke vilka som r med, men succe? N.

Idag hvdar mnga storstadsmklare att de sljer 50 % av allt innan det lggs ut p hemnet. Det funkar skert fint i en hejdundrade hgkonjunktur.

Fr franchiseorganisationerna som svensk fast, fastighetsbyrn etc s vill de grna vara med och starta ett alternativ som i sin tur gr att slja som de gjorde nr de slde ut Hemnet till nuvarande garna men fr den enskilda mklaren som jobbar hos dem som lever p att frmedla bostder och sljaren som vill ha marknadspriser r hemnet viktigt.

Ska man teckna? Nej inte skert. Det kommer att spys ut akter p ppningsdagen och d kommer det att backa. Men jag tror p att kpa infr q2 rapporten. Brsen lskar vinsttillvxt.
Citera
2021-04-08, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det r ett fint, dominerande och stabilt bolag. Det innebr ocks att det kommer bli vldigt dyrt. 2020 omsatte de 444 miljoner och gjorde ett rrelseresultat p knappt 100 miljoner. Visst, de har en mycket stor pricing power, men att betala 10 miljarder fr ett bolag som tjnar 100 millar om ret lter inte jtteattraktivt..
Precis det jag tnkte nr jag lste 10 miljarder siffran.
Citera
2021-04-08, 14:30
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Det r ett fint, dominerande och stabilt bolag. Det innebr ocks att det kommer bli vldigt dyrt. 2020 omsatte de 444 miljoner och gjorde ett rrelseresultat p knappt 100 miljoner. Visst, de har en mycket stor pricing power, men att betala 10 miljarder fr ett bolag som tjnar 100 millar om ret lter inte jtteattraktivt..

Och man har redan 90% av marknaden s det finns inte s mycket att ta av. Jag antar att vra kra grannar har liknande bolag.
Citera
2021-04-08, 14:39
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Och man har redan 90% av marknaden s det finns inte s mycket att ta av. Jag antar att vra kra grannar har liknande bolag.

S r det. Samtidigt kan Hemnet hja priset varje r ganska kraftigt i flera r, innan kunderna brjar sparka bakut, skulle jag tro.
Citera
2021-04-08, 14:47
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
S r det. Samtidigt kan Hemnet hja priset varje r ganska kraftigt i flera r, innan kunderna brjar sparka bakut, skulle jag tro.

Jag har hrt snack om p/e 65 s det lr man behva, ja.
Citera
2021-04-08, 14:49
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Jag har hrt snack om p/e 65 s det lr man behva, ja.

Haha, svettig vrdering..
Citera
2021-04-08, 15:01
Medlem
JustinTrudeaus avatar
S hur mycket ska de vxa intkterna fr att motivera den dr vrderingen?
Citera
2021-04-08, 16:48
Medlem
Tror Hemnet har bra chans att bli ett svenskt smspararfretag, men att deras tillvxt r begrnsad i och med att de r s enormt Sverigefokuserade och till synes r de-facto hemsidan dr folk vill lgga ut sina bostder till frsljning i Sverige. Varfr inte bara frska vxa den affren ut i resten av Norden? De har varit marknadsledande fr bostadsannonser i flera r, men det nrmaste expansion de kommit r ngra tafatta frsk att slja utlandsbostder genom att hmta annonser frn Fastighetsbyrn.

Jag tror att hela brsnoteringen r ett pfund av General Atlantic och Sprints Capital fr att f ut sina pengar (duh) men att de insett att Hemnet inte direkt r ngon tillvxtraket.
Citera
2021-04-08, 17:06
Medlem
Ointressant aktie.
Folk tror detta kommer generera massor med pengar bara fr att det sljs mnga bostder.

Det finns en anledning till att man vill slja ut aktierna. Det r inte fr att ni skall f ta del av en fantastisk affr som kan generera miljarder. Hade det varit en fantastisk affr s hade man inte slt ut aktierna.
Varfr dela med sig av vinsten?

Lnge har Hemnet haft en dominerande stllning men det brjar poppa upp konkurrenter bland annat hos blocket-bostad.
Antagligen vill man slja av innan man brjar tappa marknadsandelar.

Hemnet har dessutom blivit vldigt dyrt att annonsera p.
Ngot som r till deras nackdel.

Titta p deras nettoomsttning och priskningen per objekt.
Priskningen p deras annonser har stigit betydligt mer procentuellt sett n vad nettoomsttningen har stigit.
Det knns lite som de tappat marknadsandelar.

Man kommer ta bra betalt fr aktien och det finns en stor fallhjd.
Ngon nmnde att det kunde bli en ny folkaktie som Telia. Den fll som en sten andra dagen om jag inte minns helt fel. Sedan har den aldrig repat sig efter det.
Citera
2021-04-08, 18:02
Medlem
bajssprutans avatar
I Norge r det finn.no som gller sedan lnge fr bostder.
Och jag antar att de danska jvla troglodyterna har lyckats utarbeta en lsning som fungerar utan ett egentligt talsprk. gutteralaltenoghuser.dk typ
I Finland hugger man vl bara varandra tills rtt pris uppns ? Finland ska jag semestra i.
Det hr r exakt det Lasse Wilderng skrev om i ett inlgg hrfrleden om att det IPO-as en jvla massa p senaste, och det r sllan jag hller med honom. Men rtt ska vara rtt.

Lasta av bags till idioter i ngot som vxt frdigt med tresiffrigt P/E. Snyggt.
Jag har bara kpt en kk och tnker d hr, men hemnet har vl knappast de procentuella frtjnsterna som mklarasen ?

Chans att bli ett Svenskt smspararbolag ? Som Fing eller Telia on steroids ? Absolut.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-04-08 kl. 18:10.
Citera
2021-04-08, 19:25
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
I Norge r det finn.no som gller sedan lnge fr bostder.
Och jag antar att de danska jvla troglodyterna har lyckats utarbeta en lsning som fungerar utan ett egentligt talsprk. gutteralaltenoghuser.dk typ
I Finland hugger man vl bara varandra tills rtt pris uppns ? Finland ska jag semestra i.
Det hr r exakt det Lasse Wilderng skrev om i ett inlgg hrfrleden om att det IPO-as en jvla massa p senaste, och det r sllan jag hller med honom. Men rtt ska vara rtt.

Lasta av bags till idioter i ngot som vxt frdigt med tresiffrigt P/E. Snyggt.
Jag har bara kpt en kk och tnker d hr, men hemnet har vl knappast de procentuella frtjnsterna som mklarasen ?

Chans att bli ett Svenskt smspararbolag ? Som Fing eller Telia on steroids ? Absolut.

Hahahaa.. Du r ju fr rolig, allts. Har du samma svada i verkligheten?
OnT.. Hemnet med p/e=fr hgt kan nog locka en hel del smsparare.
Citera
2021-04-08, 20:07
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Hahahaa.. Du r ju fr rolig, allts. Har du samma svada i verkligheten?
OnT.. Hemnet med p/e=fr hgt kan nog locka en hel del smsparare.
Pretty much, men jag r ganska asocial s det r f som fr uppleva the full monty irl.
Jag kper iallafall inte. Jag gillar peab. Och stl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in