2021-04-14, 02:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Samma sak gller Irak om de ska invadera drifrn, de finns gott om Shia i Irak ocks. Invadera Iran krver massvist med folk, bomba landet rcker inte. Globalisternas plan att invandera Iran r vansinne och troligtvis kommer det bli en del myteri inom militren i vst nr det r p gng. Detta innebr inbrdeskrig i vst men det mste komma vi mste bli av med globalisterna.

Exakt, och i de diskussioner som jag sett om detta sgs det ocks att Biden sannolikt kommer att snabba p retrtten frn Irak av samma skl, men behlla de amerikanska ockupationstrupperna i stra och sdra Syrien.

Detta skulle dock leda till logistiska problem. De amerikanska trupperna i Syrien frsrjs genom konvojer frn Irak.

Dessutom kan man som sagt frga sig hur ett krig mot Iran skulle kunna fras utan ngon landgrns. Att bara bomba landet frn luften hjlper inte om man inte anvnder krnvapen, och fullt s galen tror jag inte att Biden r (om det nu r han som bestmmer).

Oavsett detta mste det ju ses som ngot positivt att USA till slut erknner sig besegrat och lmnar Afghanistan. Vi kan bara hoppas att det r frsta steget i en amerikansk retrtt frn de muslimska lnderna, och att de eviga krigen snart r slut.

Inte minst Europa skulle ha mycket att vinna p detta, d det r de amerikanska krigen som har varit motorn bakom bde flyktingkatastroferna och terrorismen.
Senast redigerad av Regulus 2021-04-14 kl. 02:15.
Citera
2021-04-14, 02:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det ser allts ut som om 20 rs mardrm nu gr mot sitt slut och afghanerna ntligen fr bli herrar i sitt eget hus.

Frgor att diskutera:

1. Kommer neocon-maffian i Washington att tillta Biden att gra detta? Eller kommer de att sabotera det p samma stt som de saboterade Trumps frsk att lmna Syrien?
Det blir iaf svrare att motivera ett sabotag mot planerna.
Citat:
2. Vad blir konsekvenserna fr Afghanistan? Hur lnge kommer Kabulregimen att sitta kvar efter det att den sista helikoptern lmnat USA-ambassadens tak? Vad kommer i dess stlle? Talibanerna eller en koalition av krigsherrar?
Inte lnge. Huruvida det r bra eller dligt fr var och en avgra. Jag ser det som den enda lngsiktiga lsningen. Det gr inte att underhlla en korrupt marionettregim i lngden. Det blir aldrig ngon ordning p landet d. Dessutom har kineserna kpt upp mineralrttigheterna fr ngra r sedan och vntar bara p att exploatera dem. Det kan vara framtiden fr Afghanistan.
Citat:
3. Hur pverkas Sverige av detta? Hinner vi f hem de svenskar som fortfarande deltar i NATO:s Resolute Support Mission (RSM) i Afghanistan innan det blir kaos i landet?
Vldigt lite skulle jag tro. Frnsett de som nu kommer att gasta om att man slnger Kabulregimen under bussen.
Citat:
4. Har vi lrt oss ngot av de drygt 20 miljarder vi sjlva kastat bort p ventyret i Afghanistan?
Svar: Nej!
Citera
2021-04-14, 02:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det blir iaf svrare att motivera ett sabotag mot planerna.

Man kan tycka det. Men innan vi sett exakt hur Biden uttrycker sig i morgon skulle jag vara frsiktig. Jag skulle tro att neocon-maffian just nu jobbar hrt fr att trots allt hlla drren ppen fr ett fortsatt krig i Afghanistan. Bill Kristol har redan beklagat beslutet:

Bill Kristol @BillKristol
8h
Its been a difficult and frustrating warbut preventing terror attacks from Afghanistan and preventing a Taliban takeover, have, I think, been worth it. It continues to be worth it. Why withdraw and risk Kabul falling, and all that might follow from that?

https://twitter.com/BillKristol/stat...05738046947333

Fr dem som glmt detta, s var Bill Kristol en av grundarna av den neokonservativa krigslobbygruppen PNAC som spelade en stor roll fr att provocera fram de amerikanska angreppskrigen mot bde Afghanistan och Irak:

https://en.wikipedia.org/wiki/Projec...erican_Century

ven Carl Bildt deltog p ett hrn i PNAC:s lobbyverksamhet.

Citat:
Inte lnge. Huruvida det r bra eller dligt fr var och en avgra. Jag ser det som den enda lngsiktiga lsningen. Det gr inte att ha en korrupt marionettregim i lngden. Dessutom har kineserna kpt upp mineralrttigheterna fr ngra r sedan och vntar bara p att exploatera dem. Det kan vara framtiden fr Afghanistan.

Det r mjligt att kineserna skulle kunna stabilisera landet genom ekonomiska satsningar. Kanske som en del av deras Belt and Road Initiative:

https://en.wikipedia.org/wiki/Belt_and_Road_Initiative

Citat:
Vldigt lite skulle jag tro. Frnsett de som nu kommer att gasta om att man slnger Kabulregimen under bussen.

Nej, inte ens den NATO-vurmande skrnhgern lskar nog detta frlorade krig.

Citat:
Svar: Nej!

Jag noterar dock att SD motionerade redan i fjol fr att vi skulle sluta kriga i Afghanistan. S det finns en begynnande insikt bland svenska politiker om att detta var ett vansinnigt projekt:

Internationella militra insatser

Motion 2020/21:649 av Bjrn Sder m.fl. (SD)

Beroende p hur man rknar skriver riksdagens utredningstjnst att kostnaderna kan faststllas vara 20,9 miljarder kronor, vilket r en betydande skillnad frn 11,1 miljarder kronor.

Mot bakgrund av detta str det drfr klart att Sverige snarast br avveckla sitt militra bidrag. Ju lngre vi stannar, desto mer riskerar vi att dras in i ett utdraget inbrdeskrig som kan komma att vara i decennier och kosta det svenska frsvaret tskilliga medel som i stllet kunde ha anvnts till en uppbyggnad av frsvarsorganisationen i Sverige.

Med anledning av det som har anfrts ovan nskar vi sammanfattningsvis inte ett fortsatt svenskt deltagande i utbildningsinsatsen RSM.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...satser_H802649
Citera
2021-04-14, 02:55
Medlem
Korv-Bajss avatar
Hur bra skulle det vara fr oss svenskar att t.ex. Nordkorea kommer hit med sina vapen fr att lsa vra problem?
Nordkoreanerna kan skert hitta en massa "problem" hr som de kan "lsa".
Citera
2021-04-14, 09:15
Medlem
arbetets avatar
En som inte blev glad t nyheten:

Magda Gad
@gad_media
Och dr kom domen fr Afghanistan. Bidenadministrationen har slutgiltigt bestmt att dra sig ur helt 9/11/2021. Jag vet inte varfr de valt just den dagen. 20 r sedan terrordden i USA. Det understryker verkligen att USA invaderade inte fr att hjlpa afghanska folket och ->
Fortstter hr: https://twitter.com/gad_media/status...222252036?s=20

Vet inte vad jag ska sga om henne. Ibland trffar hon rtt. Hon ser orsakssamband i M p ett klart och nyktert stt. Men sedan hamnar hon d och d i ngon sorts knsloss. Nr det gller Afghanistan s tror jag (och gissar vilt mste jag erknna) att en av anledningarna till att hon bor dr nu r att hon lever s.a.s. i ett "icke-konventionellt" frhllande dr och det skulle vara direkt hotat om nickedockorna till regering blir detroniserade av talibanerna.

Jag ser iofs att det kommer att bli oroligt ett tag men det r den enda lsningen. VI kan inte fortstta och frska tvinga p andra lnder ett liberalt demokratiskt styre dr frutsttningarna fr det inte finns. Varje land mste sjlvstndigt utveckla ett modern form av styrelsestt och Afghanistans vandring mot det r lng. Man kan inte gra Kabul till ngon form av belgrad oas nr vriga landet befinner sig i krigsherrarnas hnder. Hela landet mste flja med i utvecklingen och det gr det inte s lnge USA och NATO r kvar. Det r den skoningslsa sanningen och jag r medveten om att det kan bli en riktigt prvande resa fr landet nr vst ger sig av. Men det r den enda vgen framt.

Som jag sa s har kineserna kpt upp mineralrttigheterna fr ett par r sedan:

China, Not U.S., Likely to Benefit from Afghanistan's Mineral Riches"-by CHARLES WALLACE

https://www.acc.org.bt/?q=node/142
https://www.brookings.edu/wp-content...rica-Downs.pdf

Det har nog varit den huvudsakliga anledning till USA:s nrvaro. Helt enkelt fr att sabotera detta. Men som jag ser det s r det Afghanistans framtid eller en mjlig sdan iaf. Om kineserna skter detta rtt enl. de principer de pstr sig ha - en icke-interventionistisk bilateral politik - dr Afghanistan bereds mjligheter att utvecklas och dra frdelar av de enorma mineraltillgngar de har. Finns inget som r s fredsstabiliserande som ekonomiska framgngar. Det kan f den vrsta rebell att lgga ner vapen. Om man ser att det lnar sig och inte som idag dr de ekonomiska incitamenten handlar hur givmilda rika lnder r.

Jag nskar att ven sdana som Magda Gad frstod detta.
Citera
2021-04-14, 10:16
Medlem
wwrs avatar
Att avsluta kriget p 20-rsdagen av 911 r naturligtvis ett trick. USA frsker f det att de ut som om "hmnden r ver" (911-terroristerna kom dessutom frn Saudi)

USA:s lngvariga krig har handlat om att attackera Europa med flyktingar. Men nu verkar den attacken redan vara fullbordad och flyktingarna fortstter vlla in s krigen kan trappas ned. Sleepy Joe slngde frstrtt ivg ngra strbomber mot Syrien.
Citera
2021-04-14, 10:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
En som inte blev glad t nyheten:

Magda Gad
@gad_media
Och dr kom domen fr Afghanistan. Bidenadministrationen har slutgiltigt bestmt att dra sig ur helt 9/11/2021. Jag vet inte varfr de valt just den dagen. 20 r sedan terrordden i USA. Det understryker verkligen att USA invaderade inte fr att hjlpa afghanska folket och ->
Fortstter hr: https://twitter.com/gad_media/status...222252036?s=20

Vet inte vad jag ska sga om henne. Ibland trffar hon rtt. Hon ser orsakssamband i M p ett klart och nyktert stt. Men sedan hamnar hon d och d i ngon sorts knsloss. Nr det gller Afghanistan s tror jag (och gissar vilt mste jag erknna) att en av anledningarna till att hon bor dr nu r att hon lever s.a.s. i ett "icke-konventionellt" frhllande dr och det skulle vara direkt hotat om nickedockorna till regering blir detroniserade av talibanerna.

Jag ser iofs att det kommer att bli oroligt ett tag men det r den enda lsningen. VI kan inte fortstta och frska tvinga p andra lnder ett liberalt demokratiskt styre dr frutsttningarna fr det inte finns. Varje land mste sjlvstndigt utveckla ett modern form av styrelsestt och Afghanistans vandring mot det r lng. Man kan inte gra Kabul till ngon form av belgrad oas nr vriga landet befinner sig i krigsherrarnas hnder. Hela landet mste flja med i utvecklingen och det gr det inte s lnge USA och NATO r kvar. Det r den skoningslsa sanningen och jag r medveten om att det kan bli en riktigt prvande resa fr landet nr vst ger sig av. Men det r den enda vgen framt.

Jag tycker synd om Magda Gad och alla andra som tror att politiska och sociala problem kan lsas med drnare och laserstyrda bomber. Som du skriver mste varje land sjlvstndigt utveckla ett modernt styrelsestt, och det kan inte tvingas p utifrn.

Ibland ser man argumentet att det fungerade med Tyskland och Japan efter kriget men d glmmer man att det var moderna lnder som redan hade erfarenhet av parlamentarisk demokrati.

Hon har dock rtt om kriget mot Irak:

Allt detta fr mig att tnka p en fras som jag hrde senast i gr om ett annat krig: Irak. USA ljg fr att g till ett krig, som var illegalt och ej hade std av FN. Argument lyftes fram om att Saddam var en diktator och en dlig man. Ja, det var han. Men. Man invaderade och attackerade inte bara Saddam Hussein. Man gick till krig mot Irak och ver 25 miljoner mnniskor (som sedan dess kat till nstan 40 miljoner). Och dessa miljontals mnniskor i bde Irak och Afghanistan har ftt betala det hgsta priset. De som bara ville ha en vardag fr sina familjer.

Det som r tragiskt och som f vet idag r att ven kriget mot Afghanistan byggde p en lgn. Det sas i den amerikanska krigspropagandan, som precis som nu helt dominerade vsterlndska media, ven i Sverige, att anledningen till kriget var att talibanerna vgrade att lmna ut Osama bin Laden, som USA begrt. Detta gjorde de lnge, men ngra dagar innan kriget brt ut erbjd de sig faktiskt att lmna ut honom till Pakistan, som d styrdes av en USA-vnlig militrdiktator.

Detta teg amerikanska media om, utom den lilla oberoende Christian Science Monitor, eftersom det inte passade in i krigshetsaragendan. Det var redan bestmt att det skulle bli krig, och d kunde man inte lngre backa.

Citat:
Som jag sa s har kineserna kpt upp mineralrttigheterna fr ett par r sedan:

China, Not U.S., Likely to Benefit from Afghanistan's Mineral Riches"-by CHARLES WALLACE

https://www.acc.org.bt/?q=node/142
https://www.brookings.edu/wp-content...rica-Downs.pdf

Det har nog varit den huvudsakliga anledning till USA:s nrvaro. Helt enkelt fr att sabotera detta. Men som jag ser det s r det Afghanistans framtid eller en mjlig sdan iaf. Om kineserna skter detta rtt enl. de principer de pstr sig ha - en icke-interventionistisk bilateral politik - dr Afghanistan bereds mjligheter att utvecklas och dra frdelar av de enorma mineraltillgngar de har. Finns inget som r s fredsstabiliserande som ekonomiska framgngar. Det kan f den vrsta rebell att lgga ner vapen. Om man ser att det lnar sig och inte som idag dr de ekonomiska incitamenten handlar hur givmilda rika lnder r.

Jag nskar att ven sdana som Magda Gad frstod detta.

Absolut. Framfr allt r USA rdd fr det nrmande mellan Kina, Ryssland och Iran som nu hller p att utvecklas, och dr ligger ju Afghanistan strategiskt inklmd mellan de tre lnderna. Sjlvfallet var det detta och inte ngon omsorg om de afghanska kvinnorna som gjorde att USA krigade i hela 20 r innan man gav upp och erknde sig besegrad.
Citera
2021-04-14, 10:52
Medlem
wwrs avatar
Citat:

Det som r tragiskt och som f vet idag r att ven kriget mot Afghanistan byggde p en lgn. Det sas i den amerikanska krigspropagandan, som precis som nu helt dominerade vsterlndska media, ven i Sverige, att anledningen till kriget var att talibanerna vgrade att lmna ut Osama bin Laden, som USA begrt. Detta gjorde de lnge, men ngra dagar innan kriget brt ut erbjd de sig faktiskt att lmna ut honom till Pakistan, som d styrdes av en USA-vnlig militrdiktator.

Men bin Laden hittade amerikanerna till slut hos sin bsta kompis Pakistan.
911-terroristerna kom frn deras andra bstis Saudi.
De kunde heller aldrig skert knyta bin Laden till 911. Det har kommit en del efterhandskonstruktioner men FBI satte aldrig upp honom p "10 most wanted". De ansg bevisen fr svaga.

Dvs nu vljer man 20-rsdagen av attentatet fr att frska skapa en koppling som kanske inte finns.

Det var ett tag sedan. Men det r vad jag kommer ihg.
Senast redigerad av wwr 2021-04-14 kl. 11:10.
Citera
2021-04-14, 11:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men bin Laden hittade amerikanerna till slut hos sin bsta kompis Pakistan. 911-terroristerna kom frn deras andra bstis Saudi.

Korrekt. Vi den tiden hade dock general Musharraf strtats och ersatts med en inte fullt lika USA-vnlig pakistansk regim. Det fanns ocks en ilska inom den pakistanska militren ver att USA anvnde sina baser i Pakistan fr drnarattacker mot Afghanistan. Kanske var det drfr man hll bin Laden gmd.

Citat:
De kunde heller aldrig skert knyta bin Laden till 911. Det har kommit en del efterhandskonstruktioner men FBI satte aldrig upp honom p "10 most wanted". De ansg bevisen fr svaga.

Dvs nu vljer man 20-rsdagen av attentatet fr att frska skapa en koppling som kanske inte finns.

Det var ett tag sedan. Men det r vad jag kommer ihg.

Att bin Laden lg bakom 9/11 r obestridligt. Kanske inte som planerare, men som inspiratr och finansir av dem som planerade och genomfrde attentatet. Vad jag minns fanns han ocks med p FBI:s lista ver efterskta terrorister. Listan "10 most wanted" r ett hopplock frn olika listor: terrorister, bankrnare och maffiafigurer.
Citera
2021-04-14, 11:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Korrekt. Vi den tiden hade dock general Musharraf strtats och ersatts med en inte fullt lika USA-vnlig pakistansk regim. Det fanns ocks en ilska inom den pakistanska militren ver att USA anvnde sina baser i Pakistan fr drnarattacker mot Afghanistan. Kanske var det drfr man hll bin Laden gmd.

Att bin Laden lg bakom 9/11 r obestridligt. Kanske inte som planerare, men som inspiratr och finansir av dem som planerade och genomfrde attentatet. Vad jag minns fanns han ocks med p FBI:s lista ver efterskta terrorister. Listan "10 most wanted" r ett hopplock frn olika listor: terrorister, bankrnare och maffiafigurer.
Hade man p ngot vis kunnat knyta bin Laden till 911 hade han toppat "10 most wanted". Men det fr fr lngt att diskutera i denna trd. Pakistan r en allierad till USA. Kanske de olika ledarna uttrycker det lite olika.

Attackerna 911 utfrdes av terrorister frn USA:s allierade Saudi.

USA letade efter bin Laden och hittade honom till sist hos en annan allierad, Pakistan.

Det fanns inga skra bevis mot bin Laden. Vissa efterhandskonstruktioner har dock gjorts.

Nu frsker USA skapa en falsk koppling mellan kriget i Afghanistan och 911-attackerna genom att p ett mrkligt stt finna det lmpligt att avsluta kriget p dagen 20 r efter attackerna.

Typisk amerikansk propaganda.

USA:s krig har varit till fr att skapa flyktingstrmmar. De utgr en attack mot Europa. Det frsker man mrklgga med detta mrkliga val av datum.
Citera
2021-04-14, 13:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
USA:s krig har varit till fr att skapa flyktingstrmmar. De utgr en attack mot Europa. Det frsker man mrklgga med detta mrkliga val av datum.

Jag tror iofs inte att den primra avsikten med de amerikanska krigen, vare sig i Afghanistan eller p andra hll, har varit att skapa flyktingkatastrofer som destabiliserar Europa. Det r bara en konsekvens av krigen som USA inte bryr sig om eftersom de sjlva inte drabbas.

Detta sagt, s finns det naturligtvis en strategisk motsttning mellan Europas och USA:s intressen som blivit alltmer uppenbar de senaste ren. Tyvrr har EU hittills lagt sig platt fr amerikanska diktat ven nr det skadat vra egna intressen, som i fallet med de olagliga amerikanska sanktionerna mot Iran.
Citera
2021-04-14, 14:11
Medlem
rokossovskys avatar
Frargligt att Sverige frlorade i aggressionskriget mot Talibanerna. Det fortstter traditionen frn fr 200 r sedan d ryssen fr alltid sgade ned det krigiska Sverige. Vi borde ha lrt oss, men hybrisen r uppenbarligen stor

Skriver ordfrande Lfven p fredsavtalet med Talibanerna och blir det krigsskadestnd samt rttegngar fr det olagliga aggressionskriget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in