Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
En som inte blev glad t nyheten:
Magda Gad
@gad_media
Och dr kom domen fr Afghanistan. Bidenadministrationen har slutgiltigt bestmt att dra sig ur helt 9/11/2021. Jag vet inte varfr de valt just den dagen. 20 r sedan terrordden i USA. Det understryker verkligen att USA invaderade inte fr att hjlpa afghanska folket och ->
Fortstter hr: https://twitter.com/gad_media/status...222252036?s=20
Vet inte vad jag ska sga om henne. Ibland trffar hon rtt. Hon ser orsakssamband i M p ett klart och nyktert stt. Men sedan hamnar hon d och d i ngon sorts knsloss. Nr det gller Afghanistan s tror jag (och gissar vilt mste jag erknna) att en av anledningarna till att hon bor dr nu r att hon lever s.a.s. i ett "icke-konventionellt" frhllande dr och det skulle vara direkt hotat om nickedockorna till regering blir detroniserade av talibanerna.
Jag ser iofs att det kommer att bli oroligt ett tag men det r den enda lsningen. VI kan inte fortstta och frska tvinga p andra lnder ett liberalt demokratiskt styre dr frutsttningarna fr det inte finns. Varje land mste sjlvstndigt utveckla ett modern form av styrelsestt och Afghanistans vandring mot det r lng. Man kan inte gra Kabul till ngon form av belgrad oas nr vriga landet befinner sig i krigsherrarnas hnder. Hela landet mste flja med i utvecklingen och det gr det inte s lnge USA och NATO r kvar. Det r den skoningslsa sanningen och jag r medveten om att det kan bli en riktigt prvande resa fr landet nr vst ger sig av. Men det r den enda vgen framt.
Jag tycker synd om Magda Gad och alla andra som tror att politiska och sociala problem kan lsas med drnare och laserstyrda bomber. Som du skriver mste varje land sjlvstndigt utveckla ett modernt styrelsestt, och det kan inte tvingas p utifrn.
Ibland ser man argumentet att det fungerade med Tyskland och Japan efter kriget men d glmmer man att det var moderna lnder som redan hade erfarenhet av parlamentarisk demokrati.
Hon har dock rtt om kriget mot Irak:
Allt detta fr mig att tnka p en fras som jag hrde senast i gr om ett annat krig: Irak. USA ljg fr att g till ett krig, som var illegalt och ej hade std av FN. Argument lyftes fram om att Saddam var en diktator och en dlig man. Ja, det var han. Men. Man invaderade och attackerade inte bara Saddam Hussein. Man gick till krig mot Irak och ver 25 miljoner mnniskor (som sedan dess kat till nstan 40 miljoner). Och dessa miljontals mnniskor i bde Irak och Afghanistan har ftt betala det hgsta priset. De som bara ville ha en vardag fr sina familjer.
Det som r tragiskt och som f vet idag r att ven kriget mot Afghanistan byggde p en lgn. Det sas i den amerikanska krigspropagandan, som precis som nu helt dominerade vsterlndska media, ven i Sverige, att anledningen till kriget var att talibanerna vgrade att lmna ut Osama bin Laden, som USA begrt. Detta gjorde de lnge, men ngra dagar innan kriget brt ut erbjd de sig faktiskt att lmna ut honom till Pakistan, som d styrdes av en USA-vnlig militrdiktator.
Detta teg amerikanska media om, utom den lilla oberoende Christian Science Monitor, eftersom det inte passade in i krigshetsaragendan. Det var redan bestmt att det skulle bli krig, och d kunde man inte lngre backa.
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Som jag sa s har kineserna kpt upp mineralrttigheterna fr ett par r sedan:
China, Not U.S., Likely to Benefit from Afghanistan's Mineral Riches"-by CHARLES WALLACE
https://www.acc.org.bt/?q=node/142
https://www.brookings.edu/wp-content...rica-Downs.pdf
Det har nog varit den huvudsakliga anledning till USA:s nrvaro. Helt enkelt fr att sabotera detta. Men som jag ser det s r det Afghanistans framtid eller en mjlig sdan iaf. Om kineserna skter detta rtt enl. de principer de pstr sig ha - en icke-interventionistisk bilateral politik - dr Afghanistan bereds mjligheter att utvecklas och dra frdelar av de enorma mineraltillgngar de har. Finns inget som r s fredsstabiliserande som ekonomiska framgngar. Det kan f den vrsta rebell att lgga ner vapen. Om man ser att det lnar sig och inte som idag dr de ekonomiska incitamenten handlar hur givmilda rika lnder r.
Jag nskar att ven sdana som Magda Gad frstod detta.
Absolut. Framfr allt r USA rdd fr det nrmande mellan Kina, Ryssland och Iran som nu hller p att utvecklas, och dr ligger ju Afghanistan strategiskt inklmd mellan de tre lnderna. Sjlvfallet var det detta och inte ngon omsorg om de afghanska kvinnorna som gjorde att USA krigade i hela 20 r innan man gav upp och erknde sig besegrad.