Citat:
Ursprungligen postat av
voidguest
Den enda anledningen att göra påståenden olagliga är för att man inte har faktan på sin sida.
Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Man kan tycka att det är tråkigt eller är vad som helst, men att med lagboken bestämma hur folk får beskriva sin verklighetsuppfattning är absurt oavsett vad man tycker om till exempel nazister.
Jag håller definitivt inte med förintelseförnekare men jag ställer till hundra procent upp på deras rätt att beskriva historien precis hur de vill. Statsministern och Morgan borde kanske tänka lite mer på hur de själva förvanskar historien innan de går hårt åt någon annan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalamity
Intressant. Varför är det så viktigt att människor inte får tänka olika om en historisk händelse? Vad är det man försöker skydda genom att kriminalisera ifrågasättande? Vilka andra historiska händelser står på tur? Kommer det att bli kriminellt att ifrågasätta ifall Adolf Fredrik åt ihjäl sig på semlor?
Obs, retoriska frågor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalamity
Stor humor att just du, vars Flashbackgärning i stort gått ut på att bråka med alla som på forumet funderat över precis vadsomhelst utanför den offentliga historieskrivningen, anser att det är förintelseförnekarna som ”betett sig illa” genom att ifrågasätta din livslånga käpphäst.
Jag förstår att du emotser detta med stor iver. Jag kan tänka mig att du även är öppen för en kriminalisering av tankebrott, dvs att det inte räcker med att inte uttrycka kritik utan att du egentligen skulle vilja bestraffa blotta tvivlet i sig. Omedelbart när tanken tänks, bums in i finkan.
Du är en åsikts- och yttrandefrihetens dödgrävare, en totalitär kretin som hade passat som hand i handsken i både Gestapo och KGB.
Citat:
Ursprungligen postat av
Knucklehugs
Man kan funderar på varför detta kommer just nu och inte 1945 då förintelsen var lite mer aktuell.
Visst det finns kilometervis med böcker, redogörelser och vittnesmål om detta ämne. Men även om att de flesta är överens att förintelsen har ägt rum så skall det finnas plats för diskussion och ett personligt tyckande.
Men det är helt ok att förneka Stalins deponering av en miljon judar till Sibirien samma dag som han dog..
Citat:
Ursprungligen postat av
Carlbom
Ett förbud känns kontraproduktivt. Jag tvivlar inte på att förintelsen skett, har aldrig funnits anledning till det. Men ska man förbjuda åsikten att den aldrig skett så börjar jag undra om det finns något jag missat? Tycker man inte att bevisen räcker 75 år efter händelserna så man måste förbjuda människor att tycka något så skapas bara större anledning att ifrågasätta och granska händelserna. Det ligger naturligtvis något annat bakom förslaget och jag kan tänka mig att det på något sätt stärker Socialdemokraternas grepp om makten.
Det blev precis som jag väntade mig, en massa folk som i ren okunnighet men affekt nu kastar fram en massa mer eller mindre stolliga påståenden om denna kanske kommande lag i Sverige. Och inte sällan ser vi den vanliga judefobin hos dem, för att inte nämna den tydliga nazivurmen….
Försök nu först att läs på vad denna lag innebär i de länder i övriga Europa där sådana laga redan finns sedan länge. Då bör ni se att dessa lagar oftast handlar om att man inte får förneka folkmord över huvud taget, alltså att lagarna inte enbart handlar om förintelsen.
Inte heller handlar det om att förbjuda åsikter, utan hur man får bete sig öppet offentligt i dessa saker om folkmord.
Många gnyr om den demokratiska åsiktsfriheten, att man ska få tycka och säga vad man vill hur man vill och var man vill. Men det har vi aldrig fått fått göra i Sverige, därför även om vi anses som ett av de mest öppna och demokratiska länderna i världen, så har vi ändå lagar och regler som styr vad vi får och inte får säga och hur. Eller har ni helt missat lagar om t ex förtal och ärekränkning…?
När det sen görs korkade jämförelsen om det ska bli förbjudet att förneka andra saker med, och man tar upp saker som är totalt irrelevanta, där det inte finns minsta liknelse vad gäller om vissa skulle betett sig lika illa som förintelseförnekare bevisligen gjort i alla tider.
Stockholms blodbad t ex, har vi några grupper som aktivt förnekar denna händelse och hånar folk som drabbades på liknande sätt som vissa förnekar förintelsen och missaktar kränker de drabbade…? Nej just det..