2021-04-30, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Frågan kommer upp med jämna mellanrum och har besvarats under åren: det är mer än 15 år sedan moderatorer kunde se IP-adresser.
(FB) Vad gör Flashback för att skydda ens anonymitet?

Nu har jag inte hängt med här men är det inte löjligt av ledningen att påstå att det inte loggas ip och utförs IP-bann?
Citera
2021-04-30, 22:48
Medlem
spermaoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Precis, de borde lägga radera konto och alla inlägg som en engångs-funkion. Jag regiserade mig här 14 år sedan när forumet låg utomlands då jag kände mig trygg. Nu när forumet förflyttades till Sverige så jag känner inte mig trygg länge och vill ha mitt konto samt alla inlägg tas bort. Jag reggar gärna upp nytt konto. Inte kul när man outad för nåt man skrev 14år sedan när man var yngre och hade ofilterad språkbruk.

Då kan de lika bra radera hela forumet. Blir ju helt osammanhängande trådar om inlägg försvinner eller tas bort.
Citera
2021-04-30, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Då kan de lika bra radera hela forumet. Blir ju helt osammanhängande trådar om inlägg försvinner eller tas bort.

Då de får flytta utomlands. Förresten det blir ofta osammanhängande trådar ändå när mods ständigt tar bort inlägg.

Det skiter jag i, jag känner mig lurad nu. Tänk dig ha dina pengar i Schweiz banker med deras banksekretess och då plötslig alla schweiziska banker flyttade med alla dina pengar till USA.
Citera
2021-04-30, 22:56
Medlem
101.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Så vad betyder det?
Är det nödvändigt för Flashbacks överlevnad? Eller sitter några fåtal personer och tjänar massvis med pengar privat på att våra uppgifter säljs?

Ja, Flashback behöver pengar för drift, underhåll och utveckling.
Ja, de externa leverantörer som tillhandahåller kassaflödet ska självfallet också tjäna något på det - och ja det är alltid de relativt få i toppen som tjänar massvis med pengar (men där är data som originerar från Flashback troligen bara en liten kugge i maskineriet).

Hur externa aktörer behandlar insamlad data är först och främst upp till deras moral och tätt därpå vilka lagar de lyder under. Men även FB har ett ansvar, särskilt när det rör sig om uppgifter som kan härleda enskild, att fastställa att dessa tjänsteleverantörer arbetar i enighet med GDPR.
Citera
2021-04-30, 23:00
Medlem
Citat:
Då de får flytta utomlands. Förresten det blir ofta osammanhängande trådar ändå när mods ständigt tar bort inlägg.

Det skiter jag i, jag känner mig lurad nu. Tänk dig ha dina pengar i Schweiz banker med deras banksekretess och då plötslig alla schweiziska banker flyttade med alla dina pengar till USA.

edit: vad jag menade är att jag bryr mig om Flashback flyttar servrar till Sverige. Allt jag vill är få mina inlägg och kontot raderade och jag skapar gärna nytt konto.
Citera
2021-04-30, 23:01
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
"Flashback är en av landets mest välbesökta mötesplatser för människor som vill diskutera allt från mode till droger och brott. I motsats till samhället i övrigt är åsiktskorridoren här bred och har högt i tak. Många med åsikter utanför mittfåran är angelägna om att vara anonyma. Men nu avslöjas att Flashback systematiskt samlar in omfattande personliga och integritetskänsliga uppgifter om sina användare och säljer dem vidare."

https://samnytt.se/flashback-forumet...mation-vidare/

Vad tycker vi om detta? Ni som slickat flashback rent i alla dessa år, vad har ni att säga om detta?

Ska bli kul att höra! Personligen har jag alltid misstänkt att något sådant här skulle ske.

Ska bli intressant att se reaktionerna på Samhällsnytt när de inser att de just blivit totalt grundlurade av Skelettpappan. Den som läser artikeln i Samhällsnytt rekommenderas även - med VPN påslagen - att besöka artikelns källa. Tokiga texter skrivna av någon 70-årig rättshaverist i Angered, med en dotter som säljer likdelar. Som hatar Flashback, och ironiskt nog även hatar Samhällsnytt minst lika mycket. Innehållet är för dumt att kommentera. Jag har lagt denna tokiga familj bakom mig.

admin
Citera
2021-04-30, 23:03
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Att de dessutom inte har koll på IP är också rakt igenom skitsnack. Hur lyckas de annars banna folk för alternativa konton?

Flashback har många autistiska användare som är duktiga på mönsterigenkänning och som har superbra minne och kommer ihåg vad folk säger, och som ganska kvickt upptäcker användare som återkommer när de inte får, och så rapporterar vi dem rakt av.
Citera
2021-04-30, 23:05
Medlem
Sen när var samnytt en tidning att lita på? Kommunistblaska.
Citera
2021-04-30, 23:05
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Det är svårt för att inte säga omöjligt för en utomstående att värdera dessa påståenden.
Men det andas mest nån sorts "hämdaktion" mot Flashback i min näsa.

Dagerlind borde inte lägga fram det som fakta eller bevis. För det är det inte. Det är påståenden som vi, eller Samnytt, varken kan bekräfta eller dementera.

LOL Det där blev inte bra. Ett tips är att undvika att snacka teknik om man inte kan forumlera sig någorlunda korrekt i ämnet.
Ja, alltså. Det är delar av den här gruppen som får komma till tals i artikeln: (FB) Hatgrupp vill tysta Flashback - kändisar och bedragare bland medlemmarna

Bakom Sigmag står Kent - en figur som beskrivs utförligt i trådstarten i tråden ovan. Hade Dagerlind haft något som helst intresse för källkritik så hade han inte givit utrymme åt Kent/Sigmag. Det är trots allt en man som är beredd att säga vad som helst i sina försök att sänka forumet.
Citera
2021-04-30, 23:09
Moderator
Tinuviels avatar
Missvisande rubrik.

Avslöjas ändras till påstås.

// mod
Citera
2021-04-30, 23:15
Medlem
Om jag inte missminner mig så måste ett brott ge minst 2 år på straffskalan för att begära ut identitet på IP från IPS i Sverige. Men kan ha fel, är inte så insatt.
Citera
2021-04-30, 23:44
Medlem
101.s avatar
Citat:
Folk vill gärna betala, därav mig men poängen är att jag vill ha mina gamla inlägg RADERADE när flashback servrar ligger i vänsterborgens Sverige.

Vad hindar en vänsteråklagare med ett domstolsbeslut gör en polisrazzia på serverhallen där flashback ligger och outrar er allihop?

Lejonparten vill inte gärna betala - det är annonserna själva, och Admins återkommande motivering kring detsamma, ett bevis på.

Ingenting hindrar en politruk backad av en djup stat någonting? Oavsett - det är alltid slutanvändarens ansvar att informera sig och beskydda sitt eget väl nog för det ämne denne avser att behandla. Om ämnet eller inlägget bryter mot lagen så förstår jag inte hur man kan frånse ett sådant grundläggande behov, det borde vara ren överlevnadsinstinkt så som du just beskrev situationen. Flashback skulle lika gärna kunna db-dumpas av en understimulerad fjårtis som snubblat på en 0d, och du hade då snart funnit dig i en liknande situation - oavsett statens [med underhuggares] skick.

Du har istället från start valt att förlita dig på att FB inte sparar nog med data för att identifiera dig, och där har inget förändrats från FBs håll.

En klen tröst; Med få undantag skyddar dock preskriptionstider dina försenade insikter om eventuella lagöverträdelser i textform.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in