2021-05-01, 19:58
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Vi vet att det är en man och det är bra, då försvinner misstänkta med 50 %.
En man med förkärlek till mörka kläder. Han är i sina bästa år .Hade förmodligen god kondition eftersom han tar trappan med glans.
God skytt och har ett vapen eller så har han lånat från en betrodd vän.
Mentalt uppfattar jag honom som kylig som lyckades med att dels avrätta en stadsminister och dessutom skaka av sig polis och vittnen till mordet.
Jag har säkert glömt något men det är det vi vet om han som sköt Palme.

Planerat eller oplanerat?

Om planerat så borde det vara en grupp som ligger bakom mordet. Då kan vapnet vara vilket som helst. Då borde gärningsmännen vara tillresta. Det ökar antalet potentiella gärningsmän.

Om oplanerat så borde det vara ett raseriutbrott. Då är vapnet troligen inte lånat och mest troligt även licensierat. Då borde gärningsmannen vara nära sitt hem, eftersom han säkerligen inte gick med tabben stashad i brallan på den tiden. Det begränsar antalet potentiella gärningsmän.
Citera
2021-05-01, 20:26
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Intressant med dessa polacker. Kan man göra kopplingar utöver VG? SAP koppling till Polska underrättelsetjänsten =》Geijeraffären =》MOP? Frekventerar man i tjänsten kan det finnas möjligheter till tjänster på det personliga planet i sfären.
Jerz* Prosz*nski ägare Galleri Art Atrium som en länk till underättelsetjänsten?
Citera
2021-05-01, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Planerat eller oplanerat?

Om planerat så borde det vara en grupp som ligger bakom mordet. Då kan vapnet vara vilket som helst. Då borde gärningsmännen vara tillresta. Det ökar antalet potentiella gärningsmän.

Om oplanerat så borde det vara ett raseriutbrott. Då är vapnet troligen inte lånat och mest troligt även licensierat. Då borde gärningsmannen vara nära sitt hem, eftersom han säkerligen inte gick med tabben stashad i brallan på den tiden. Det begränsar antalet potentiella gärningsmän.
Det här är mina personliga tankar om GM.
Han är svensk och har lokalkännedom om Stockholm, han vet var han ska ska för att undkomma.
Han behöver hjälp för att lyckas utföra det här .Få personer inblandande 2-3 personer. Ligger i sakens natur, ju fler som vet desto fler som pratar bredvid mun!
Motivet för det här "för fosterlandets väl"....
En grå GM som är svår att hitta ,eller hur?
Men sanningen kommer fram det är jag övertygad om.
Citera
2021-05-01, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om, hypotes, VG gjort illegalt övervakningsjobb riktad mot politiker för någon svensk myndighet kan VG ha haft JG's tel.nr. som ett slags möjlighet att ringa om hans uppdrag blir ohållbar. Ett slags, om ni gör nåt mot mig så har jag lämnat instruktioner till JG som får all info.

Jag tror VG när han säger att han "var i utkanten av organisationen" dvs hade kontakt med den långe blonde mannen som han naturligtvis vet vem det är men aldrig får frågor om.

O jag tänker att när/om VG sa det om organisationen så var det för han bara hasplade ur sig nåt. Han gjorde ju så under förhör tex. Dummade sig lite.
Tro inte på allt.
Citera
2021-05-01, 21:12
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Han är svensk och har lokalkännedom om Stockholm, han vet var han ska ska för att undkomma.
Han behöver hjälp för att lyckas utföra det här .Få personer inblandande 2-3 personer. Ligger i sakens natur, ju fler som vet desto fler som pratar bredvid mun!
Motivet för det här "för fosterlandets väl"....
En grå GM som är svår att hitta ,eller hur?
Men sanningen kommer fram det är jag övertygad om.

Du tror ändå att en grupp skulle kunna hållit tyst om det här? För Sveriges väl alltså - inte Palme-hat specifikt då?

Jag har ju svårt att tro att förloppet kan ha en annan förklaring än att någon var ute och spankulerade i sina hemtrakter, kanske hade en idé om att gå på samma bio som Palmes, så när han noterade sällskapet räknade han ut, baserat på filmens längd, att det fanns tillräckligt med tid att hämta ett vapen i hemmet vilket då inte borde vara längre ifrån än 1-2 km radie. En riktig Palmehatare som såg rött gick tillbaka till biografen med laddat vapen, undvek folksamlingen och följde efter, tog chansen innan T-banenedgången. Sprang uppför, trappan och försvann ... levde ett skitliv i rädsla och panik.
Citera
2021-05-01, 21:22
Medlem
Citat:

På vilket sätt vet man att han har lokalkännedom? Om man menar att han visste att Dekorimahörnan med flykt längs Tunnelgatan var bra så räcker det väl med att studera en karta och reka lämpliga platser och flyktvägar under tiden Palme är på bion. Om man är flera så kan man också reka flera vägar samtidigt. Det var kanske det WT-personerna höll på med?
Citera
2021-05-01, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Du tror ändå att en grupp skulle kunna hållit tyst om det här? För Sveriges väl alltså - inte Palme-hat specifikt då?

Jag har ju svårt att tro att förloppet kan ha en annan förklaring än att någon var ute och spankulerade i sina hemtrakter, kanske hade en idé om att gå på samma bio som Palmes, så när han noterade sällskapet räknade han ut, baserat på filmens längd, att det fanns tillräckligt med tid att hämta ett vapen i hemmet vilket då inte borde vara längre ifrån än 1-2 km radie. En riktig Palmehatare som såg rött gick tillbaka till biografen med laddat vapen, undvek folksamlingen och följde efter, tog chansen innan T-banenedgången. Sprang uppför, trappan och försvann ... levde ett skitliv i rädsla och panik.
Jag har redogjort mina tankar kring det här.
Du tror på ett spontant dåd ,vilket jag inte gör.
En sak delar vi att GM levde ett ångestliv efteråt, vilket jag hoppas!
Citera
2021-05-01, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
På vilket sätt vet man att han har lokalkännedom? Om man menar att han visste att Dekorimahörnan med flykt längs Tunnelgatan var bra så räcker det väl med att studera en karta och reka lämpliga platser och flyktvägar under tiden Palme är på bion. Om man är flera så kan man också reka flera vägar samtidigt. Det var kanske det WT-personerna höll på med?
Nja om jag hittar i Stockholm som min ficka känner jag mig trygg! utan att vara hänvisade till kartor
OMG
Citera
2021-05-01, 21:29
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
En sak delar vi att GM levde ett ångestliv efteråt, vilket jag hoppas!

Helt klart och där faller hypoteserna om mytomanen och A-lagaren. Ingen av dem uppvisade ångest - snarare tvärtom. Den vi pratar om som GM tappade säkert greppet om livet, kände sig jagad och höll sig gömd, iakttagen och slutade arbeta, blev ett vrak och flyttade kanske hem till föräldrarna, stängde in sig och hörde inte av sig, försämrad hälsa, tidig död ...

Åldern tänkte jag på. Man behövde ju lite ålder för att känna det där riktiga Palmehatet på den tiden. Åtminstone 35 år gammal. O andra sidan är det ju inte personer över 40 år som begår vansinnesdåd. Kan han ha varit mellan 35-40?
Senast redigerad av knasen79 2021-05-01 kl. 21:35.
Citera
2021-05-01, 21:37
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Jag tror VG när han säger att han "var i utkanten av organisationen" dvs hade kontakt med den långe blonde mannen som han naturligtvis vet vem det är men aldrig får frågor om.

Kompisarna VG och Birchan som i det närmaste gränsar till mytomaner. Perfekta till att rikta misstankar mot USA.
Det finns bara en underrättelsetjänst som brukar utge sig falskt för att arbeta för C.I.A.
Många avhoppare från öst fångades upp när de kom till Sverige och det behövdes hjälp med tolkning.
Tolkarna och de som arbetade med politiska flyktingar tänkte jag lägga mer fokus på.
Senast redigerad av Gothus 2021-05-01 kl. 21:41.
Citera
2021-05-01, 21:42
Medlem
Citat:
Nja om jag hittar i Stockholm som min ficka känner jag mig trygg! utan att vara hänvisade till kartor
OMG

Ja men vad finns det för bevis som säger att han MÅSTE haft lokalkännedom? Det är väl bara under hypotesen "ensam galning som agerar utan planering" som han måste haft lokalkännedom. Eller gör yrkesmördare bara uppdrag i sin hemstad?
Citera
2021-05-01, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Ja men vad finns det för bevis som säger att han MÅSTE haft lokalkännedom? Det är väl bara under hypotesen "ensam galning som agerar utan planering" som han måste haft lokalkännedom. Eller gör yrkesmördare bara uppdrag i sin hemstad?
Vadå bevis jag jag har inga bevis överhuvudtaget...
Tagga ner!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in