2021-05-03, 20:16
Medlem
wwrs avatar
Upphandlingen av mnlandare kommer skert att urarta i ngon bitter fejd och Orion har omvxlande tekniska eller ekonomiska problem. Mnprogrammet verkar helt krt.
Citera
2021-05-03, 20:30
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det r konstiga turer nu. Jag kan inte verblicka det. Hoppas inte Joe Biden sviker utan pumpar in mer pengar till NASA.
Jag tycker vi borde lgga lite EU-pengar p samma projekt, mer n kumbaya och att ta hit alla som vill.

Nej, jag vill inte dra upp nt som inte har hr att gra, men lr oss att mer effektivt anvnda mer resurser n vad som finns lokalt ( = p jorden ) lmnar mer t godhjrtade mnniskor att leka med, trots allt.

"Give a man a fish, and he has food for a day. Teach a man to fish and he has food for a lifetime".

Jag hoppas verkligen Biden drar upp NASAs budget till minst 1% - inte under en halv som det r idag. Ryssland r ju trots allt inte ett hot - ven om Kina dyker upp som ett.
Citera
2021-05-03, 20:38
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Upphandlingen av mnlandare kommer skert att urarta i ngon bitter fejd och Orion har omvxlande tekniska eller ekonomiska problem. Mnprogrammet verkar helt krt.
Fejder r bra, om dom r ngorlunda kontrollerade. SLS verkar dock som ett program man borde stnga ner omgende - SpaceX och BO verkar gra samma sak - men av nn anledning billigare.

Man undrar om Boeing sponsrar sina andra ventyr via NASAs pengar.

SpaceX, BO och vad jag vet nu Dynetics (var det vl) gr initial utveckling primrt med egna pengar (eller investorer) och kraven p effektivisering mste vara nt helt annorlunda n nr NASA ber Boeing att fr X antal pengar gra Y. Jag kan ha helt missfrsttt det dr, sklart.

NASA lyckades ju mellan 1961 och 1969 nstan utfra mirakel - men nr jobbade 500.000 mnniskor senast p ett och samma projekt? Skalan p det ventyret kan inte jmfras med nt idag.

SpaceX verkar ha en bra biffig launcher p gng. BO har en bra blandad mix med Shepard, Glenn och Armstrong, och Dynetics hade den bsta landaren men det var lite frgor kring framdrivningen.

Hall. En id frn sidan hr ...

Edit: Frresten verkar New Armstrong kanske inte vara en sak. Hittar referenser p t.ex reddit om att det inte var p riktigt. Det frhindrar inte min tanke att en kombination vore nt. /edit
Senast redigerad av iptrix 2021-05-03 kl. 20:42.
Citera
2021-05-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag tycker vi borde lgga lite EU-pengar p samma projekt, mer n kumbaya och att ta hit alla som vill.

Nej, jag vill inte dra upp nt som inte har hr att gra, men lr oss att mer effektivt anvnda mer resurser n vad som finns lokalt ( = p jorden ) lmnar mer t godhjrtade mnniskor att leka med, trots allt.

"Give a man a fish, and he has food for a day. Teach a man to fish and he has food for a lifetime".

Jag hoppas verkligen Biden drar upp NASAs budget till minst 1% - inte under en halv som det r idag. Ryssland r ju trots allt inte ett hot - ven om Kina dyker upp som ett.

Ja jag r lite besviken p Europa. ESA har ftt fr lite pengar. Det var ju meningen att ESA skulle utveckla ett bemannat skepp som forslar astronauter. Men det blev bara en modul till rymdstationen som kallas Columbus. Om jag minns rtt.

Det r synnerligen rrigt just nu.
Citera
2021-05-03, 21:54
Medlem
Dliga nyheter fr Artemis, eftersom man rrt till alltsammans fr mycket. AVG!!!!

Det kom ocks en bra nyhet. Fr frsta gngen ngonsin kommer SpaceX att skjuta upp 4 civila i rymden. Ingen proffsastronaut ombord.

Och detta berknas ske fre rets slut, fantastiskt. Man planerar en 3 dagars tur i jordbana med Crew Dragon och naturligtvis r det Falcon 9 som r brraket.

Det verkar som en multibiljonr betalar hela resan. Detta r helt fantastiskt. Vgen ligger ppen nu fr turistresor ven med Crew Dragon.
Citera
2021-05-03, 22:21
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Det kom ocks en bra nyhet. Fr frsta gngen ngonsin kommer SpaceX att skjuta upp 4 civila i rymden. Ingen proffsastronaut ombord.

Intressant men oroande. BO ska skjuta upp en live-crew i slutet av maj, men ingen av dom lr ju vara nasa-certifierade astronauter. Frgan r hur lngt man sedan r frn publika flighter. Antar att det helt beror p vem som vill betala.

Men att man kr Dragon helt autonomt, med betalande kunder - utan en, eh, pilot?

Vad e det fr fel p att lta ett proffs vara med, eller vill man indikera hur lite pbeln ombord egentligen har med saken att gra?
Citera
2021-05-03, 22:36
Medlem
Citat:
Intressant men oroande. BO ska skjuta upp en live-crew i slutet av maj, men ingen av dom lr ju vara nasa-certifierade astronauter. Frgan r hur lngt man sedan r frn publika flighter. Antar att det helt beror p vem som vill betala.

Men att man kr Dragon helt autonomt, med betalande kunder - utan en, eh, pilot?

Vad e det fr fel p att lta ett proffs vara med, eller vill man indikera hur lite pbeln ombord egentligen har med saken att gra?

Jag vet inte varfr man gr s hr, utan pilot. Men dom genomgr nd en viss utbildning. Det r ju s att vanliga transportskeppet Dragon r helautomatiskt och frmodligen blir denna Crew Dragon ocks helautomatisk. Ngon av passagerarna fr bevaka datorn. Men detta r en kul grej. Det r roligt nr det hnder intressanta saker nr allt annat bara skjuts p framtiden. Detta r nog bara brjan p riktiga turistresor i rymden. Kul ocks att privata krafter r beredda att betala.
Citera
2021-05-03, 22:38
Medlem
Citat:
Jag vet inte varfr man gr s hr, utan pilot. Men dom genomgr nd en viss utbildning. Det r ju s att vanliga transportskeppet Dragon r helautomatiskt och frmodligen blir denna Crew Dragon ocks helautomatisk. Ngon av passagerarna fr bevaka datorn. Men detta r en kul grej. Det r roligt nr det hnder intressanta saker nr allt annat bara skjuts p framtiden. Detta r nog bara brjan p riktiga turistresor i rymden. Kul ocks att privata krafter r beredda att betala.

Fortsttning. Kanske r Elon Musk lite galen, men p ett bra stt. Han driver utvecklingen framt och jag tror dom nd minimerar riskerna.
Citera
2021-05-03, 22:41
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Fortsttning. Kanske r Elon Musk lite galen, men p ett bra stt. Han driver utvecklingen framt och jag tror dom nd minimerar riskerna.

Det r sant. Men han kan helt enkelt vara en bra finansir och ekonomisk egoist. Den frsta rymdturisten var dock lnge, lnge sen. 20 r sedan. Tito kte till ISS.

Och de som vill ka 100km upp och sedan falla ner n dom som trttnat p vad som erbjuds p en njespark nra dig. Men det r p exakt samma niv.

Edit: Ser nu att det var inom en dag frn idag det var 20 r sedan. Han kte 30:e april .. s den 3:e maj 2021 r verkligen "20 r sen" p alla vis
Senast redigerad av iptrix 2021-05-03 kl. 22:46.
Citera
2021-05-03, 23:12
Medlem
Citat:
Det r sant. Men han kan helt enkelt vara en bra finansir och ekonomisk egoist. Den frsta rymdturisten var dock lnge, lnge sen. 20 r sedan. Tito kte till ISS.

Och de som vill ka 100km upp och sedan falla ner n dom som trttnat p vad som erbjuds p en njespark nra dig. Men det r p exakt samma niv.

Edit: Ser nu att det var inom en dag frn idag det var 20 r sedan. Han kte 30:e april .. s den 3:e maj 2021 r verkligen "20 r sen" p alla vis

Ja det r rtt. Vi har haft rymdturister tidigare. Ryska rymdstyrelsen behvde pengar och har slt platser. Dom hade ocks planer p att snda ngon turist runt mnen med kosmonauter men det projektet skinlades. Varken Ryssland eller Sovjetunionen har rundat mnen med bemannade farkoster. Ngon Zond hade om jag minns rtt en skldpadda ombord, det var en strippad Soyuz som dom kallade fr Zond.
Men jag tror att SpaceX kommer att inleda ett stort program med turistresor, ven ngon skdespelare skall med men inte denna gngen. Hoppas det gr bra.
Citera
2021-05-03, 23:18
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Hoppas det gr bra.

Meh.

Satsa 1% av finanserna p riktiga rymdresor istllet (dvs p NASA) och vi behver varken skicka upp popskdespelare eller kndisar. Oavsett vad dom betalar, s betalar det inte MER n resan kostar - dom r inte korkade.

De enda som bekostar saker som inte omedelbart ger pengar tebaks r stater. S USA och NASA mste leda utvecklingen om dom inte vill att Kina tar ledningen.

Stt fart. F kommersiella krafter i form av Musk, Bezos och Matheny att samarbeta. 3 > 1+1+1 i det hr fallet.
Citera
2021-05-04, 05:19
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Det verkar tyvrr som Starship SN15 inte kommer ivg denna kvll heller. Jag vet inte vad som r problemet men jag hoppas det blir denna veckan.

Jag sg ngonstans att Blue Origins nya stora motor skulle vara kraftigare n SpaceX Raptormotor, men det surrar av nyheter som r svra att ta in och Blue Origin gr fram fr lngsamt i min smak.

Kan rekommendera denna s fr du en jmfrelse mellan olika motorer, Bland annat BO BE4 och Raptor:
"Is SpaceX raptor engine the king of rocket engines?"
https://youtu.be/LbH1ZDImaI8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in