2021-05-02, 19:54
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
-And splashdown!

Jag r alltid mer nervs ver landningen av Crew dragon n sjlva uppskjutningen.

Hr kan man fundera ver skerheten med Starship. Passagerardelen kan ju inte sprngas loss och rddas separat i hndelse av ndlge.

Det mste vara helt andra skerhetskrav fr Starship.
Citera
2021-05-03, 13:46
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota

ven falcon 9 r dock smpotatis jmfrt med Starship. Enligt Musk kommer denna att hamna p runt 10$ per kilo. Det kommer allts att kosta ungefr lika mycket att skicka saker till rymden som att skicka samma pryl med posten.

Att det skulle bli lika billigt som att skicka paket faller p sin egen orimlighet. Dom kan skert reducera kostnaderna ngot till kanske tom f ner den till en 1/3del. Problemet uppkommer nr dey har stor lyftkapacitet s mste du fylla det med ngot realiserbart. Ingen nation i vrlden kommer att pumpa in 10biljoner i ett marslandningsprojekt de nrmaste 50 ren. Mnniskor kommer inte att ka med Starship de nrmaste 20 ren. D terstr att fylla med nnting annat. nrmast till hands ligger nog att bygga strre Rymdstationer i LEO. Glm extravaganta projekt de nrmsate 50 ren.

Skulle grna se Spacex g ihop med Blue Origin och dom brjar bygga p det enda vettiga nmligen roterande kolonier i bana nra Jorden. Glm Mars, dr finns inget att hmta.
Citera
2021-05-03, 17:25
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Skulle grna se Spacex g ihop med Blue Origin och dom brjar bygga p det enda vettiga nmligen roterande kolonier i bana nra Jorden. Glm Mars, dr finns inget att hmta.

Som jag hade skrivit det sjlv. Vnta .. det gjorde jag ju
Citera
2021-05-03, 18:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Som jag hade skrivit det sjlv. Vnta .. det gjorde jag ju

Det finns gott om kunskaper att inhmta om Mars. Det r en forskningsmssig guldgruva.

Kolonisation av Mars tror jag dock inte p, det r bttre att befolka polaromrdena p Jorden i s f. Eller att bygga undervattenskolonier p kontinentalsocklarna.
Citera
2021-05-03, 18:31
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Kolonisation av Mars tror jag dock inte p, det r bttre att befolka polaromrdena p Jorden i s f. Eller att bygga undervattenskolonier p kontinentalsocklarna.

Eller skicka upp alla astronomerna till ett roterande Von Braun-hjul i valfri Lagrangepunkt (kanske dr James Webb ska husera) s har dom nrmare te jobbet. Skicka med ngra som kan gra perfekta linser och speglar utan gravitation som str, s kommer den vetenskapen stta fart ...
Citera
2021-05-03, 18:44
Medlem
Det verkar tyvrr som Starship SN15 inte kommer ivg denna kvll heller. Jag vet inte vad som r problemet men jag hoppas det blir denna veckan.

Jag sg ngonstans att Blue Origins nya stora motor skulle vara kraftigare n SpaceX Raptormotor, men det surrar av nyheter som r svra att ta in och Blue Origin gr fram fr lngsamt i min smak.
Citera
2021-05-03, 18:48
Medlem
Jag r inte fr rymdstationer i jordbana. Det r inte tillrckligt djrvt. Det skall vara stationer som gr runt solen mellan jorden och mars. Varfr d detta? Jo fr att det r en rejl utmaning. Lt Kineserna hlla p med sina "djvla" Tiangong eller vad tusan den nu heter.

Ryssland planerar en ny rymdstation, dom r trtta p ISS. Men Ryssland r fortfarande fattigt, dom borde gra ngot bttre
Citera
2021-05-03, 19:46
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag sg ngonstans att Blue Origins nya stora motor skulle vara kraftigare n SpaceX Raptormotor, men det surrar av nyheter som r svra att ta in och Blue Origin gr fram fr lngsamt i min smak.

Hrde i nt YT-forum att mnlandar-kontraktet r p hold pga Bezos. BO verkar ha gnllt om starship och dess '0 landningar' medan deras New Shepard tydligen satt alla sina, eller hur det var.

Frsker hitta mer info om skillnaderna mellan dom, men New Shepard verkar ju mer likt dragon-kapseln n starship. Satsar Musk p fel hst i den hr tvlingen?
Citera
2021-05-03, 19:59
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Hrde i nt YT-forum att mnlandar-kontraktet r p hold pga Bezos. BO verkar ha gnllt om starship och dess '0 landningar' medan deras New Shepard tydligen satt alla sina, eller hur det var.

Frsker hitta mer info om skillnaderna mellan dom, men New Shepard verkar ju mer likt dragon-kapseln n starship. Satsar Musk p fel hst i den hr tvlingen?
Flintskallen har en pong dr. De har flugit 100 km hgt och spikat landningarna. Musk har bara explosioner och instllda frsk.
Citera
2021-05-03, 20:03
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Flintskallen har en pong dr. De har flugit 100 km hgt och spikat landningarna. Musk har bara explosioner och instllda frsk.

"Dynetics" hade oxo klagat hos GAO, lste jag efter lite surfande. Nt jag just nu inte vet nt alls om men mste paniskt ta reda p vad det r. Eller s vet nn .. r dom en reell s.k contender hr?

Edit: Jag mste lsa p mer.

"The Dynetics HLS scored highest of the proposed landers in NASA's initial technical review in August 2020. The largest issue identified according to NASA is the advanced experimental thrust structure used in the Dynetics design, and that it could pose a threat to the development time as it relies on immature technology."
Senast redigerad av iptrix 2021-05-03 kl. 20:06.
Citera
2021-05-03, 20:07
Medlem
Citat:

Ja jag sg ocks denna ovanliga hndelse att NASA har annulerat kontraktet. Ett bakslag fr Elon Musk men det kan ocks vara s att det str "on hold" tills fler studier har gjorts.

New Shephard pminner inte om Starship, den r betydligt mindre men s vitt jag vet utvecklar Blue Origin riktiga bjssar i form av New Glenn och New Armstrong. Och den stora motorn blir strre n SpaceX:s raptor. New Shephard r inte till fr annat n suborbital rymdresor.

NASA hade ngra alternativ att vlja p nr det gller mnlandare och Jeff Bezos r nog frbannad fr att hans mnlandare, som sg mycket bra ut p ritbordet (datorn) skippades till frmn fr en variant av Starship. Starship hade nog varit den snabbaste vgen men den passar inte riktigt anser jag till Lunar Gateway, Starship r ju en riktig jtte.
Det r konstiga turer nu. Jag kan inte verblicka det. Hoppas inte Joe Biden sviker utan pumpar in mer pengar till NASA.
Citera
2021-05-03, 20:10
Medlem
Jag r helt krd. Jag behver lsa p. Hgsta prioritet nu r att SpaceX fr ordning p sina landningar med Starship. Starship SN15 str p plattan och SN16 is stacked som det heter numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in