Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
Hrde i nt YT-forum att mnlandar-kontraktet r p hold pga Bezos. BO verkar ha gnllt om starship och dess '0 landningar' medan deras New Shepard tydligen satt alla sina, eller hur det var.
Frsker hitta mer info om skillnaderna mellan dom, men New Shepard verkar ju mer likt dragon-kapseln n starship. Satsar Musk p fel hst i den hr tvlingen?
Ja jag sg ocks denna ovanliga hndelse att NASA har annulerat kontraktet. Ett bakslag fr Elon Musk men det kan ocks vara s att det str "on hold" tills fler studier har gjorts.
New Shephard pminner inte om Starship, den r betydligt mindre men s vitt jag vet utvecklar Blue Origin riktiga bjssar i form av New Glenn och New Armstrong. Och den stora motorn blir strre n SpaceX:s raptor. New Shephard r inte till fr annat n suborbital rymdresor.
NASA hade ngra alternativ att vlja p nr det gller mnlandare och Jeff Bezos r nog frbannad fr att hans mnlandare, som sg mycket bra ut p ritbordet (datorn) skippades till frmn fr en variant av Starship. Starship hade nog varit den snabbaste vgen men den passar inte riktigt anser jag till Lunar Gateway, Starship r ju en riktig jtte.
Det r konstiga turer nu. Jag kan inte verblicka det. Hoppas inte Joe Biden sviker utan pumpar in mer pengar till NASA.