2021-05-09, 15:03
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Om de finner liket betyr vel ingenting?

Det betyr veldig mye, selvsagt. Man kan bl.a. konstatere ddsrsaken, og finne
spor p eller ved liket som kaster lys over momenter en drapsmann kanskje ikke
har tenkt over.

Citat:
Det er ikke lett finne ut om noen har falt ved et uhell, eller har blitt dyttet av en bt eller utenfor et stup.

Det kommer selvsagt an p omstendighetene. Ta dette med dytting utfor stup eller fra en bt.
En veldig viktig faktor er at man kan bli observert. Man kan overhodet ikke garantere at det
ikke er noen som tilfeldigvis fr med seg drapet. Hvis man skal dra s langt avgrde at man
minsker risikoen for bli observert, m man selvsagt ha en god grunn til dra akkurat dit, bde
for f offeret med dit, men ogs for ha som alibi for turen.

Dessuten er det jo ikke sikkert man lykkes i ta offeret av dage, ihvertfall ikke p den mten
man hadde tenkt. Sett at du planlegger dytte en person utfor et stup, men tilfeldigheter gjr
at du mislykkes p frste forsk, og offeret skjnner at du vil drepe vedkommende.

Da har du et stort problem.

Igjen, s er jo dette noe vi kun spekulerer rundt. Det kan likevel vre informativt og
interessant lese om tidligere drapssaker, bde oppklarte og uoppklarte, for f en viss
innsikt i hvordan en etterforskning pgr, og hva som kan medvirke til felle en morder.
Citera
2021-05-09, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Tom Hagen har planlagt drapet over lang tid. Han er ikke impulsiv. Men iskald. Og langsiktig.

Frste delen av planen var vel stjele et bakhon fra svigersnnen? Godt ingen s ham da, eller s kunne hele mesterplanen blitt aslrt. S gjaldt det skaffe seg digital kompetanse ved g mye p skyter. Etter det ble kidnappingsplanen lagt, som var det beste alternativet han fant for kvitte seg med kona. Selv om han hadde planlagt en kidnapping, s fant han det smartest ta livet av henne i boligen.

Var det slik du ser for deg at det skjedde?
Citera
2021-05-09, 15:11
Medlem
Citat:
Frste delen av planen var vel stjele et bakhon fra svigersnnen? Godt ingen s ham da, eller s kunne hele mesterplanen blitt aslrt. S gjaldt det skaffe seg digital kompetanse ved g mye p skyter. Etter det ble kidnappingsplanen lagt, som var det beste alternativet han fant for kvitte seg med kona. Selv om han hadde planlagt en kidnapping, s fant han det smartest ta livet av henne i boligen.

Var det slik du ser for deg at det skjedde?

Du m sprre Tom Hagen selv om hvordan han planla og gjennomfrte drapet.

Og ikke stille opp en hr av strmenn til meg.

Strmannsargumentene dine sier mye mer om deg enn om meg.
Citera
2021-05-09, 15:14
Medlem
Scotland Yard anses som eksperter p kidnappingssaker med utpressing. Deres anbefalte strategi er at det skal fremst som at Politiet og nrmeste familie er i pen konflikt. Dette i hp om at kidnapperne skal kommunisere mer med familien. Dette lrte jeg n i dag etter ha hrt denne podcast-episoden;

https://open.spotify.com/episode/2xd...RZenY2RBj4EXMA

(Podcast: Fallen jag aldrig glmmer. Episode: 49. Det omvnda Stockholmssyndsromet)

Hva kan dette bety for Lrenskog-saken? 🕵️‍♂️
Citera
2021-05-09, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket

Da har du et stort problem.

Veldig interessant at du finner problemer med de sikreste perfekte drapsmetodene som finnes, men ikke ser det store problemet med ta livet av en person i deres felles bolig, og kamuflere det som en kidnapping.
Citera
2021-05-09, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Du m sprre Tom Hagen selv om hvordan han planla og gjennomfrte drapet.

Og ikke stille opp en hr av strmenn til meg.

Strmannsargumentene dine sier mye mer om deg enn om meg.

Argumentene var tatt fra dine innlegg. Har du ingen god teori om hvordan TH gjennomfrte drapet? Kun mange lse trder?
Citera
2021-05-09, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Du mener bakhonet

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Bakhon

Bakhun, sagbak som ble brukt som drstopper.
Ja, det er autokorrektur som liker horn. Har mange sprk p tastatur, og fikk d travelt.
Godt du slipper f beskjed om alle og/ feilene du gjr.
Citera
2021-05-09, 15:28
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Dette er din tro - spunnet frem med din fantasi.
Jeg har ingen tro p at AEH var et psykopatoffer, og jeg har ingen tro p at AEH ville ftt 800 millioner ved en eventuell skilsmisse.
TH er selvsagt ikke den eneste med et motiv. Faktisk har han ikke et motiv, slik jeg ser det.

Hvis det er noe i ryktene om at AEH hadde begynnende demens, s kan det forklare hvorfor hun sa s mye motstridende til venner og bekjente.
Det er veldig vanlig at demente fler seg motarbeidet av sine nrmeste pga sykdommen. De kan ogs fremst forvirret og redd, uten at det er slik hele tiden.
I en slik tilstand, samtidig at hun er gift med en milliardr, s kan en potensiell GM sett sitt snitt og utnyttet situasjonen. AEH ville i sfall vrt et lett bytte.

Jeg har ikke hrt noe rykte om at hun var dement, men derimot noe snakk om at hun var observert forvirret i gata. Det kan jo strekkes i hvilken retning man vil.
Kanskje hadde hun hjernerystelse etter at TH hadde gitt henne en rekke slag mot hodet.
At han er kapabel til utfre vold, det vet vi fra tidligere. Bla. det 17-mai-bildet der hun hadde en stor kul noen cm ovenfor hndleddet, og ogs anmeldelsen mot TH der han truet med drepe.
Denne trusselen gjenspeiles jo i notatbkene der han snakker om drepe sakte men sikkert.
Tilbake til det med demens; Det er ingenting som tyder p demens.
Hundeoppdretteren er regne som veldig seris. De har hatt mye kontakt fr og etter kjpet av valp, og denne oppdretteren ville aldri solgt en valp til en person som var dement.
AE var frisk og sporty, og s frem til mer aktiv hverdag med ny hund.
Folk i foreningen mener at hun hadde en ny giv, at hun virket mer bestemt, at hun var i ferd med ta kontroll over eget liv, ikke at hun var i ferd med miste den.
Du snakker om at noen kan ha utnyttet en situasjon, men hvordan skulle TH kunne utbetale lsepenger hvis han satt i varetekt? Det m du nesten forklare.
Mener du at det var med beregning at TH ville slippe ut etter 10 dager i varetekt?
I varetekt blir det jo umulig for han kommunisere med den skalte mottakeren.
Hvis ikke Lagmannsretten hadde sluppet han ut, s hadde han vrt der inne enn den dag i dag.
Angende det med psykopatoffer, s syntes jeg at det er merkelig at du kan mene at hun ikke var noe slikt offer nr du ser alle tegnene p at TH er psykopat.
Du har selv sagt at du har blitt utsatt for en psykopat, over s lang tid og p en snn grov mte, at du hadde utviklet det ene og det andre. Det du sa at din ektemann var, var narsissist.
For THs vedkommende snakker vi om dyssosial/antisosial personlighetsforstyrrelse.
Alle disse tre faller inn under fellesbegrepet psykopat.
Og da er det merkelig at du fornekter dette med psykopati, nr du vet veldig godt hva en psykopat er.
Nr det gjelder det med motiv, s er det kun TH som har motiv. Du m gjerne skrive hva du vil.
Han har skrevet i dagbkene at han fryktet de konomiske og sosiale konsekvensene ved en skilsmisse, og at noe mtte gjres. Han hadde skrevet om alvorlige ekteskapsproblemer helt fram til 2018. I NRK-intervjuet og de frste avhrene, s nekter han for noe skilsmisse, og psto at de hadde et veldig godt ekteskap.
Det er jo her motivet ligger.
Senast redigerad av Skaanseth 2021-05-09 kl. 15:45.
Citera
2021-05-09, 15:29
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Veldig interessant at du finner problemer med de sikreste perfekte drapsmetodene som finnes, men ikke ser det store problemet med ta livet av en person i deres felles bolig, og kamuflere det som en kidnapping.

Vel, jeg er ingen drapsmann. Men jeg kan forestille meg at det fins potensielle
utfordringer med de fleste drapsmetoder, og at det avhenger av omstendigheter
og personlighet hvilken av dem man anvender hvis man frst gr til det steget
at man vil ta livet av noen.
Citera
2021-05-09, 15:30
Medlem
Citat:
Nei, TH var bekymret for AEH lenge fr han s bakhonet.
rsaken var at hun ikke svarte p telefonen.
Du fremstiller det som skjedde p en usaklig mte, er ironisk, lar vre nevne visse detaljer, overdriver andre detaljer.
I en diskusjon s man tle at andre er uenig, tyr man til personangrep, vrir og vender p alt, slik at meningsinnholdet blir totalt ugjenkjennelig, s leder ikke diskusjonen til noe som helst.
P diskusjonsforum blir det veldig irriterende for andre lese slik ping-pong diskusjon, derfor kan man ikke svare alle disse trollene. Det kan vre fristende til tider, for man nsker jo bli forsttt, men det bygger ikke p misforstelser.
En av mange detaljer er at han var s bekymret at han ikke ringte hjem til husets fasttelefon, og satt i massasjestol, var det 50 min?
Citera
2021-05-09, 15:34
Medlem
Citat:
Jeg er p FB for diskutere saken. At du blir provosert av at jeg lurer p om det finnes sannhet i ryktene om at AEH hadde begynnende demens tror jeg ingenting p du har vrt spass lenge p FB at du vet at du m tle spass.
Jeg hrer ikke et kvekk om at du er provosert for hvordan det spekuleres om de aller nrmeste til AEH.
Dobbeltmoral!

Helt enig, og det snakkes om demens, som om det skulle vre en pinlig kjnnssykdom, noe tabubelagt.
Dettte er hyppig omtalt i media, og enkelte rammes allerede i 50-rsalderen.
En annen side ved dette, er at familie kan f mistanke om demens p feilaktig grunnlag. Flere tilfeller har skyldtes bruk av vanedannende medisiner. Nr dosen seponeres, blir "demensen" borte. Dette dreier seg om B-preparater, men ogs C-preparater som pasienten har ftt av fastlegen, evt utskrevet av lege ved sykehjem. En ansvarlig lege foreskriver ikke B-preparater til en tidligere rusmisbruker, men lave doser anti-psykotika, evt. anti-epileptika, er svrt vanlig.
Preparatene skrives ut for roe ned pasientene, men ogs mot svnproblemer. C-preparatene har Ingen varseltrekant, men mange kombinerer dette med bilkjring - det er helt uansvarlig. Jeg har sett mennesker som har tatt en slik dose, og de snvlet etter en halvtime.
Kjente bivirkninger av disse preparatene, kan vre svingninger i flelseslivet, og langvarige depresjoner, for vrig ogs kjente bivirkninger av antidepressiva.
Senast redigerad av Hellsculls 2021-05-09 kl. 15:37.
Citera
2021-05-09, 15:51
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1
Scotland Yard anses som eksperter p kidnappingssaker med utpressing. Deres anbefalte strategi er at det skal fremst som at Politiet og nrmeste familie er i pen konflikt.

Uttaler SY seg p generelt grunnlag?
Ser ikke helt hvorfor det skulle vre en god strategi, m jeg innrmme.

Citat:
Dette i hp om at kidnapperne skal kommunisere mer med familien. Dette lrte jeg n i dag etter ha hrt denne podcast-episoden;

Hvis den tilsynelatende konflikten mellom politiet og familien i dette spesifikke tilfellet
var f "motparten" til kommunisere mer, har jo det gtt srdeles drlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in