• 1
  • 2
2021-05-15, 08:04
Medlem
plasticitets avatar
Hej!

Jag gick förra året ner från 115-100 på 5 månader och gick upp lika fort till 117 så jag började misstänka leptinresistens och testar nu strikt LCHF då jag läst att det kan läka leptinresistens samt att man kan hålla säg mätt samtidigt som man går ner.

Jag är inne på min 5:e dag och har gått ner 1 kg vilket jag tror är vatten. Min kcal balans på 117 kg är cirka 4000 kcal. Jag har räknat mina kcal varje dag på LCHF och jag äter 4000 och är mätt provade dra ner lite men mådde direkt dåligt.
Det jag undrar är om man kan gå ner i vikt på kaloribalans på denna diet eller måset man ligga på underskott?

Sen undrar jag också om det är så att man inte går ner på balans kan det bli så att när jag kommer in i ketos så går jag ner i vikt på balans eller om ketosen gör så att jag blir mer mätt på maten så jag äter mindre av det vilket resulterar i kaloriunderskott vilekt kanske kan ta lång tid? att man börjar tappa sin vikt efter flera månader?
Jag äter 3 ggr om dagen och varje portion innehåller 1400 kcal för jag ska bli mätt.
Citera
2021-05-15, 08:51
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Hej!

Jag gick förra året ner från 115-100 på 5 månader och gick upp lika fort till 117 så jag började misstänka leptinresistens och testar nu strikt LCHF då jag läst att det kan läka leptinresistens samt att man kan hålla säg mätt samtidigt som man går ner.

Jag är inne på min 5:e dag och har gått ner 1 kg vilket jag tror är vatten. Min kcal balans på 117 kg är cirka 4000 kcal. Jag har räknat mina kcal varje dag på LCHF och jag äter 4000 och är mätt provade dra ner lite men mådde direkt dåligt.
Det jag undrar är om man kan gå ner i vikt på kaloribalans på denna diet eller måset man ligga på underskott?

Sen undrar jag också om det är så att man inte går ner på balans kan det bli så att när jag kommer in i ketos så går jag ner i vikt på balans eller om ketosen gör så att jag blir mer mätt på maten så jag äter mindre av det vilket resulterar i kaloriunderskott vilekt kanske kan ta lång tid? att man börjar tappa sin vikt efter flera månader?
Jag äter 3 ggr om dagen och varje portion innehåller 1400 kcal för jag ska bli mätt.

1.
Du lider med största sannolikhet av leptinresistens pga din jojo vikt. Men det som drabbar dig mest påtagligt är din insulinresistens. Du måste "läka" den innan du börjar tappa ordentligt med vikt i form av fett.

2.
Du överäter något enormt! Du mår inte dåligt av att äta mindre är 4000 kcal / dag. Det är bara påhitt från din sida för att fortsätta frossa. Du klarar dig utmärkt på 1800-2000 kcal i den fett hyddan du bär just nu.

3.
När din kropp förbränner fett utsöndrar levern ketoner från fett lagrat på din kropp och minskar ditt behov av att tillsätta kalorier genom din vidöppna mun. Så ja, ditt påhittade behov om 4000 kcal om dagen minskas drastiskt.

4.
Varför äter du tre gånger om dagen? Det finns ingen anledning att höja insulinet (fettbyggande hormon) tre gånger per dag och det finns absolut ingen anledning att proppa i sig 1400 kcal per portion. En sallad (200 kcal) kl 14 och en middag (1800 kcal) kl 17, resten av tiden fastar du. Vilket innebär vatten, citron vatten, acv, svartkaffe.

Tillägg;

Utifrån vad du skriver har du ingen koll på vad LCHF / strikt LCHF innebär. Börja med grundläggande teorin och för över det i praktiken. Sedan skulle jag i dina skor ta en rejält titt i i själen och sluta ljuga och fantisera ihop saker för att rättfärdiga dina mega portioner. Du har uppenbart ingen koll hormonet ghrelin som stimulerar aptiten.

Slutsats;

Du saknar allt för mycket information och den information du väl tar in är enbart sådan som du kan manipulera till att fortsätta grisa. Visst, 15 kg på ett år är bättre än inget, men det är en väldigt liten vikt att gå ner på ett år om man inte fuskat extremt mycket. Du kan med lätthet gå ner 25-30 kg på ett år (räkna med att 30% är vätska).
Senast redigerad av MeinKampf 2021-05-15 kl. 08:53.
Citera
2021-05-15, 09:21
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
1.
Du lider med största sannolikhet av leptinresistens pga din jojo vikt. Men det som drabbar dig mest påtagligt är din insulinresistens. Du måste "läka" den innan du börjar tappa ordentligt med vikt i form av fett.

2.
Du överäter något enormt! Du mår inte dåligt av att äta mindre är 4000 kcal / dag. Det är bara påhitt från din sida för att fortsätta frossa. Du klarar dig utmärkt på 1800-2000 kcal i den fett hyddan du bär just nu.

3.
När din kropp förbränner fett utsöndrar levern ketoner från fett lagrat på din kropp och minskar ditt behov av att tillsätta kalorier genom din vidöppna mun. Så ja, ditt påhittade behov om 4000 kcal om dagen minskas drastiskt.

4.
Varför äter du tre gånger om dagen? Det finns ingen anledning att höja insulinet (fettbyggande hormon) tre gånger per dag och det finns absolut ingen anledning att proppa i sig 1400 kcal per portion. En sallad (200 kcal) kl 14 och en middag (1800 kcal) kl 17, resten av tiden fastar du. Vilket innebär vatten, citron vatten, acv, svartkaffe.

Tillägg;

Utifrån vad du skriver har du ingen koll på vad LCHF / strikt LCHF innebär. Börja med grundläggande teorin och för över det i praktiken. Sedan skulle jag i dina skor ta en rejält titt i i själen och sluta ljuga och fantisera ihop saker för att rättfärdiga dina mega portioner. Du har uppenbart ingen koll hormonet ghrelin som stimulerar aptiten.

Slutsats;

Du saknar allt för mycket information och den information du väl tar in är enbart sådan som du kan manipulera till att fortsätta grisa. Visst, 15 kg på ett år är bättre än inget, men det är en väldigt liten vikt att gå ner på ett år om man inte fuskat extremt mycket. Du kan med lätthet gå ner 25-30 kg på ett år (räkna med att 30% är vätska).
Har märkt att folk på forum inte förstår min hunger jag frossar inte, jag äter vanlig ren mat till jag känner att jag är mätt och det håller mig mätt i 4-5 timmar. Jag lider sen många år tillbaka av psykisk ohälsa har ångest och depression, när jag drar ner på maten så eskalerar min ångest jätte mycket, jag blir riktigt dålig till och med min omgivningar märker av det inget jag kan dölja.
Det tog mig 5-6 månader att gå ner 15 kg förra året.

Ok ska se så jag inte missförstod dig, du menar att dom 4000 kcal jag äter nu kommer minska när jag kommer in i ketos och ju längre tiden går, alltså att jag kommer per automatiskt bli mättare på förra kcal vilket kommer leda till att jag går ner i vikt? Så nu är det bara fortsätta äta som jag gör för sen kommer jag bli mindre hungrig?
Citera
2021-05-15, 09:47
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Hej!

Absolut det enklaste och säkraste sättet att gå ner permanent i vikt är att reducera fett och socker till minimi nivåer.

Speciellt då produkter som innehåller stora mängder fett och socker i samma vara. (Ex. glass, bakverk, pizza, hamburgare)

Skippa all "kiosk mat" Ät Kiosk mat MAX 1 ggr per år (typ Mc Donalds)

Sluta med smaksatt sött sockervatten (Läskeblask typ Cola).

Ät regelbundet med tonvikt på en bra frukost som innehåller mycket fibrer och proteiner (Grötfrukost med ägg och en macka med ex. tonfisk, Juice från egen pressad frukt och kaffe/Te är utmärkt start som man står sig på länge.

Vägde 138kg för ca 12 år sedan.. väger nu 81kg och är 191cm lång (perfekt vikt).

Behövde aldrig motionera bort något jag körde först 4/3 i ett år med bra mat sedan åt jag dagligen men även då lagad mat.. Senast jag åt på Mac Donalds var förra året runt Påsk.. Då enbart en Big Mac och bubbelvatten (inga fries).

Pizza gör jag egna på Pizza sten och de blir godare än köpe eländet.

Kan ibland köpa en "ikea korv" händer kanske 2-3 ggr per år

Mår oerhört mycket bättre numera. Skitmaten/snabbmaten ute är den stora boven mot att g§å ner i vikt..
Citera
2021-05-15, 10:00
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Absolut det enklaste och säkraste sättet att gå ner permanent i vikt är att reducera fett och socker till minimi nivåer.

Speciellt då produkter som innehåller stora mängder fett och socker i samma vara. (Ex. glass, bakverk, pizza, hamburgare)

Skippa all "kiosk mat" Ät Kiosk mat MAX 1 ggr per år (typ Mc Donalds)

Sluta med smaksatt sött sockervatten (Läskeblask typ Cola).

Ät regelbundet med tonvikt på en bra frukost som innehåller mycket fibrer och proteiner (Grötfrukost med ägg och en macka med ex. tonfisk, Juice från egen pressad frukt och kaffe/Te är utmärkt start som man står sig på länge.

Vägde 138kg för ca 12 år sedan.. väger nu 81kg och är 191cm lång (perfekt vikt).

Behövde aldrig motionera bort något jag körde först 4/3 i ett år med bra mat sedan åt jag dagligen men även då lagad mat.. Senast jag åt på Mac Donalds var förra året runt Påsk.. Då enbart en Big Mac och bubbelvatten (inga fries).

Pizza gör jag egna på Pizza sten och de blir godare än köpe eländet.

Kan ibland köpa en "ikea korv" händer kanske 2-3 ggr per år

Mår oerhört mycket bättre numera. Skitmaten/snabbmaten ute är den stora boven mot att g§å ner i vikt..
Jo men jag gjorde som dig förra året när jag deffade och jag gick ner 15 kg till mi målvikt, åt alltså riktigt bra mat med ett kcal underskott på 800 kcal. Måtte skit dåligt under deffen, har säkert med leptinresitensen att göra dom mår sämre. Problemet blev sen när jag hade deffat klart och skulle hålla vikten, jag var vrål hungrig på kcalbalans så jag pallade inte längre och ät mig lagom mätt på bra mat och inge godis men gick upp allt på 5 månader, min hunger var alltså lika stor på lägre vikt som på den högre vikten vilket gör att att man går tillbaka till samma viket därför tror jag att jag drabbats av leptinresitens och därför provar jag nu LCHF för att se om det kan läka leptinet så jag med tiden sakta kan gå ner och stå kvar på en lägre vikt utan att vara hungrig.
Jag hoppas att jag blir mer mätt om några månader eller nått på lägre KCAL
Citera
2021-05-15, 10:28
Medlem
Ja det bör du kunna göra.

Men ska man aldrig äta för stora portioner för då måste du förbruka mer energi
Citera
2021-05-15, 11:12
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stutengarden
Ja det bör du kunna göra.

Men ska man aldrig äta för stora portioner för då måste du förbruka mer energi
Menar du att man kan tappa fett genom att ligga på kaloribalans?
Citera
2021-05-15, 12:14
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Har märkt att folk på forum inte förstår min hunger jag frossar inte, jag äter vanlig ren mat till jag känner att jag är mätt och det håller mig mätt i 4-5 timmar. Jag lider sen många år tillbaka av psykisk ohälsa har ångest och depression, när jag drar ner på maten så eskalerar min ångest jätte mycket, jag blir riktigt dålig till och med min omgivningar märker av det inget jag kan dölja.
Det tog mig 5-6 månader att gå ner 15 kg förra året.

Ok ska se så jag inte missförstod dig, du menar att dom 4000 kcal jag äter nu kommer minska när jag kommer in i ketos och ju längre tiden går, alltså att jag kommer per automatiskt bli mättare på förra kcal vilket kommer leda till att jag går ner i vikt? Så nu är det bara fortsätta äta som jag gör för sen kommer jag bli mindre hungrig?

1.
Vad menar du med "vanlig ren mat"? Det finns inte en chans att du är ren mat, för det vet du inte vad det är.

2.
Det kallas tröstäta. Det är därför man som barn fick en klubba när man man vart på vårdcentralen, eller glass när man var förkyld och hemma från skolan. Det är inte en valid anledning till att bälga i sig mat.

3.
Du gick nog bara ner i vätskor. Nu försvinner förvisso bukfetma i urinen men du förlorade nog 99% mineraler, och eftersom dem binder vätska så tappade du kilon, men inget fett.

4.
Du kommer inte producera några ketoner med ditt frekventa tröstätande. Ketoner kan inte bildas när insulin är närvarande och eftersom du äter som en flodhäst så kommer du med all sannolikhet bara gå upp i vikt. Skriver inte detta för att vara elak, utan det är sanningen. Det hade inte vart snällt av mig att ljuga för dig.

5.
Du kan inte fylla själslig tomhet med mat. Tror du att du kommer dö om du inte äter tre mega portioner om dagen? Är du rädd för hunger? Hungern blir inte mer ju längre ifrån du äter, utan det går som en sinusvåg. Dvs upp och ner och har inget med tid att göra när vi pratar kortare intervaller än 24 timmar.

6.
Du är inne i en ond cirkel. Du överäter för att du mår dåligt för att du lider av fetma. Ser du att detta är ologiskt?

7.
Om du lyssnar på nissen som skrev att du ska äta gröt och dricka juice så kan du lika gärna ge upp helt. Juice innehåller mer socker än Coca Cola, och gröt har ett högre glycosindex (GI) än socker.

Det finns ingen kultur där människan ätit varken frukost eller tre mål mat om dagen förutom de senaste generationerna där matproducenterna predikat om att alltid småäta på precis allt, det är nämligen så de tjänar sina pengar.

Du kan lyckas, men inte med den inställningen du har och inte med den lila kunskap du besitter i ämnet. Som med allt annat så ju mer man tränar, ju bättre blir man. Du behöver träna på att laga mat helt från grunden och undvika kolhydrater som det vore pesten. Inne "unna" dig något för att du varit duktig hen i två dagar. Det är bara trams och det vet du oxå.
Senast redigerad av MeinKampf 2021-05-15 kl. 12:17.
Citera
2021-05-15, 14:06
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
1.
Vad menar du med "vanlig ren mat"? Det finns inte en chans att du är ren mat, för det vet du inte vad det är.

2.
Det kallas tröstäta. Det är därför man som barn fick en klubba när man man vart på vårdcentralen, eller glass när man var förkyld och hemma från skolan. Det är inte en valid anledning till att bälga i sig mat.

3.
Du gick nog bara ner i vätskor. Nu försvinner förvisso bukfetma i urinen men du förlorade nog 99% mineraler, och eftersom dem binder vätska så tappade du kilon, men inget fett.

4.
Du kommer inte producera några ketoner med ditt frekventa tröstätande. Ketoner kan inte bildas när insulin är närvarande och eftersom du äter som en flodhäst så kommer du med all sannolikhet bara gå upp i vikt. Skriver inte detta för att vara elak, utan det är sanningen. Det hade inte vart snällt av mig att ljuga för dig.

5.
Du kan inte fylla själslig tomhet med mat. Tror du att du kommer dö om du inte äter tre mega portioner om dagen? Är du rädd för hunger? Hungern blir inte mer ju längre ifrån du äter, utan det går som en sinusvåg. Dvs upp och ner och har inget med tid att göra när vi pratar kortare intervaller än 24 timmar.

6.
Du är inne i en ond cirkel. Du överäter för att du mår dåligt för att du lider av fetma. Ser du att detta är ologiskt?

7.
Om du lyssnar på nissen som skrev att du ska äta gröt och dricka juice så kan du lika gärna ge upp helt. Juice innehåller mer socker än Coca Cola, och gröt har ett högre glycosindex (GI) än socker.

Det finns ingen kultur där människan ätit varken frukost eller tre mål mat om dagen förutom de senaste generationerna där matproducenterna predikat om att alltid småäta på precis allt, det är nämligen så de tjänar sina pengar.

Du kan lyckas, men inte med den inställningen du har och inte med den lila kunskap du besitter i ämnet. Som med allt annat så ju mer man tränar, ju bättre blir man. Du behöver träna på att laga mat helt från grunden och undvika kolhydrater som det vore pesten. Inne "unna" dig något för att du varit duktig hen i två dagar. Det är bara trams och det vet du oxå.
För mig är ren mat fullkornsris med kyckling file och broccoli tex så brukar min mat se ut, eller nån annan for av kött i gryta med potatis till, eller pasta och köttfärsås. Är ju mat som man står stilla i vikt av även jag stått still med sån mat förr och även nu och förr när jag var smal, sen blev jag psyk sjuk och det gjorde mig fet. Jag äter typ aldrig godis eller bakelser eller nått sånt.

Förstår inte var du får tröstäta i från då jag står still i vikt och äter vanlig normal bra mat? äter inte ens godis eller nått. Jag äter mig mätt som alla andra människor gör? vart får du tröst äta ifrån? jag går inte ens och små äter, äter var 4:e timme aldrig mellanmål. blandar du ihop tröstätande med mitt leptinresistens när jag gick ner och hungern stabiliserade sig inte på den nya låga vikten utan jag va lika hungrig så på den högre vikten och gick upp igen? det är inte att tröst äta? det är att inte klara av en sjukt jobbigt hunger, vet du ens hur leptinresitens fungerar?
Har även skrivit att jag lider ångest och depression, och att symtomen ökar jätte mycket så det är olidligt? för står du hur det känns? sen har du en annan faktor också att överviktiga får mer symtom på hunger också. Sen så har jag en del muskler också har gymmet i 16 år.

Förstår inte heller vad du menar att jag inte kommer producera ketoner så som jag äter nu alltså strik LCHF bara för att jag äter 4000 kcal som är min kaloribalans? vad har det med ketoner att göra, man ska inte behöva ligga på ett kcal underskott för att bilda ketoner.
Förstår inte varför du skriver att jag kommer gå upp i vikt när jag står stilla på 4000 kcal även nu med lchf? har gått ner 1 kg vatten bara.
Senast redigerad av plasticitet 2021-05-15 kl. 14:15.
Citera
2021-05-15, 14:15
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
För mig är ren mat fullkornsris med kyckling file och broccoli tex så brukar min mat ser ut, eller nån annan for av kött i gryta med potatis till, eller pasta och köttfärsås. Är ju mat som man står stilla i vikt av även jag stått still med sån mat förr när jag var smalare, sen gjorde blev jag psyk sjuk och det gjorde mig fet. Jag äter typ aldrig godis eller bakelser eller nått sånt.

Skriver du detta som ett skämt? Var i hela världen har du fått information om att du kan äta ris och potatis på LCHF / strikt LCHF? Vet du ens vad LCHF är? Low Carb High Fat. Fullkornsris /Råris är betydligt värre än vitt ris. Nej, detta blev en skämt tråd från din sida. Det var nog dumt av mig att vara seriös, visste inte att du skojade.

Nej, du blev inte fetare av att du fick psykisk ohälsa. Du blev fet för att du inte vet ett dugg om näring och det är uppenbart att du lever i en fantasivärld. Du gör allt baklänges och bra mat vet du inte ett jota om.
Senast redigerad av MeinKampf 2021-05-15 kl. 14:18.
Citera
2021-05-15, 14:17
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Skriver du detta som ett skämt? Var i hela världen har du fått information om att du kan äta ris och potatis på LCHF / strikt LCHF? Vet du ens vad LCHF är? Low Carb High Fat.
Fullkornsris /Råris är betydligt värre än vitt ris. Nej, detta blev en skämt tråd från din sida. Det var nog dumt av mig att vara seriös, visste inte att du skojade.
Ris och sånt åt jag innan LCHF och när jag deffade förra året, nu äter jag strikt LCHF. Ska snart äta middag och då blir det kyckling klubba med fetaost och beasås samt lite gurka. Till frukost åt jag ägg med majonäs och bacon och gurka samt lite ost.
Senast redigerad av plasticitet 2021-05-15 kl. 14:20.
Citera
2021-05-15, 14:20
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ris och sånt åt jag innan LCHF, nu äter jag strikt LCHF. Ska snart äta middag och då blir det kyckling klubba med fetaost och beasås samt lite gurka. Till frukost åt jag ätt med majonäs och bacon och gurka samt lite ost.

Och majonnäsen har du slagit själv då? Eftersom inga växtbaserade oljor likt majs /raps / solros olja inte är förenligt med LCHF. Beasåsen slår du oxå ihop själv? Annars så innehåller maltex och massa socker. Nä, du skojar bara. Inte ens kul.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in