Citat:
Ursprungligen postat av
plasticitet
Har märkt att folk på forum inte förstår min hunger jag frossar inte, jag äter vanlig ren mat till jag känner att jag är mätt och det håller mig mätt i 4-5 timmar. Jag lider sen många år tillbaka av psykisk ohälsa har ångest och depression, när jag drar ner på maten så eskalerar min ångest jätte mycket, jag blir riktigt dålig till och med min omgivningar märker av det inget jag kan dölja.
Det tog mig 5-6 månader att gå ner 15 kg förra året.
Ok ska se så jag inte missförstod dig, du menar att dom 4000 kcal jag äter nu kommer minska när jag kommer in i ketos och ju längre tiden går, alltså att jag kommer per automatiskt bli mättare på förra kcal vilket kommer leda till att jag går ner i vikt? Så nu är det bara fortsätta äta som jag gör för sen kommer jag bli mindre hungrig?
1.
Vad menar du med "vanlig ren mat"? Det finns inte en chans att du är ren mat, för det vet du inte vad det är.
2.
Det kallas tröstäta. Det är därför man som barn fick en klubba när man man vart på vårdcentralen, eller glass när man var förkyld och hemma från skolan. Det är inte en valid anledning till att bälga i sig mat.
3.
Du gick nog bara ner i vätskor. Nu försvinner förvisso bukfetma i urinen men du förlorade nog 99% mineraler, och eftersom dem binder vätska så tappade du kilon, men inget fett.
4.
Du kommer inte producera några ketoner med ditt frekventa tröstätande. Ketoner kan inte bildas när insulin är närvarande och eftersom du äter som en flodhäst så kommer du med all sannolikhet bara gå upp i vikt. Skriver inte detta för att vara elak, utan det är sanningen. Det hade inte vart snällt av mig att ljuga för dig.
5.
Du kan inte fylla själslig tomhet med mat. Tror du att du kommer dö om du inte äter tre mega portioner om dagen? Är du rädd för hunger? Hungern blir inte mer ju längre ifrån du äter, utan det går som en sinusvåg. Dvs upp och ner och har inget med tid att göra när vi pratar kortare intervaller än 24 timmar.
6.
Du är inne i en ond cirkel. Du överäter för att du mår dåligt för att du lider av fetma. Ser du att detta är ologiskt?
7.
Om du lyssnar på nissen som skrev att du ska äta gröt och dricka juice så kan du lika gärna ge upp helt. Juice innehåller mer socker än Coca Cola, och gröt har ett högre glycosindex (GI) än socker.
Det finns ingen kultur där människan ätit varken frukost eller tre mål mat om dagen förutom de senaste generationerna där matproducenterna predikat om att alltid småäta på precis allt, det är nämligen så de tjänar sina pengar.
Du kan lyckas, men inte med den inställningen du har och inte med den lila kunskap du besitter i ämnet. Som med allt annat så ju mer man tränar, ju bättre blir man. Du behöver träna på att laga mat helt från grunden och undvika kolhydrater som det vore pesten. Inne "unna" dig något för att du varit duktig hen i två dagar. Det är bara trams och det vet du oxå.