Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Jag har inte klart fr mig hur stor del av budgeten som gr till space. Du fr ocks rkna med att den militra delen med space force slukar en hel del pengar som inte gr genom NASA.
NASA har under en 200-del av USAs budget.
Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Ngon trodde inte att SLS eller Orion kommer att anvndas. Men det r man tvungen till, man har lagt fruktansvrda pengar p dessa och dom r snart frdiga. Jag tror inte NASA vill bli helt beroende av SpaceX.
Alla rymdbolagen skriker efter pengar.
Det frstr jag. Men SLS och Orion verkar som om man ltit Boeing g helt loss - OCH att anvnda det fr att rddar deras vriga verksamhet vilket inte gr nt vidare. Jag lr inte vara den enda med den tanken - s varfr lter man det rulla p?
Iofs, pengar till Boeing r pengar till amerikaner. Pengar till Musk r, well, pengar till Musk.
Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Det bsta vore nog att pskynda skrotningen av ISS. Det konstiga r att Ryssland snder upp en ny modul till ISS, Nauka, trots att dom vill dra sig ur rymdstationen och bygga eget efter 2026. Men Ryssland r alltid 10 r efter tiden numera. Kronisk ineffektivitet.
Varfr ska man skrota nnting som redan finns - det enda den kostar nu r personal och utbyte. Och solcellerna ska skjutas upp om en vecka. Det handlar om mat och lner.
Hur tnkte du dig att vi skulle effektivisera detta, lgga vstvrlden platt fr Kina i nn slags "ya massa"-seans?
Ryssland kan inte p egen hand gra det. USA kan troligen inte p egen hand gra det. Indikerar du att vi tnker slnga vr handske med Kina? Det finns inte p kartan, finns inte en vstlndsk vetenskapare som gr med p det. Allt dom ser och hittar, skiter dom i att meddela andra. Filmerna frn Marslandningen - skrala som dom var - tog flera dagar. Det ligger inte i deras intresse att dela intressanta saker med vrlden.
DR har du skilllnaden mellan NASA och Kina. Att Esa skulle bete sig rknar jag iofs med, eftersom hela tanken med EU var att snka USA. Men nej, dom skulle inte dlja sina fynd - som kina.