2021-05-23, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karamellis
Ja, kanskje det er snn det er.

Er jo ikke det frste drapet begtt av et barn. Noen her med kjennskap til familien sa han alltid hadde vrt mammas gutt.

De burde jo fortalt om badekarepisoden med en gang, da, og ftt dokumentert srene p TEH sin rygg.

Men da m han jo ha lagt igjen elektroniske spor i kommunikasjon med medhjelpere? Eller synes p et kamera eller to?

Og hvorfor kler han av henne?

Og om familien har skjnt, hvorfor lar de samfunnet bruke ekstremt mye ressurser p holdeetterforskningen gende, og samtidig vre drye nok til legge politiet for hat? Noe skjuler de i alle fall, med den unisone tiinga.

N hadde jeg visst diskutert meg selv inn i et hjrne.
Rusbruk og affekt er lettere forst enn planlagt konemord.
For ca 30 r siden tok de sovemiddelet Halcion ut av markedet etter flere affektdrap dagen derp, behver ikke ha noe langvarig forhold til rusmidler.

Badekarepisoden kan antyde rusbruk, jeg har aldri prestert f badekaret til renne over, jeg synes det hres rart ut.

Han har nok flydd under radaren nr det kommer til innsamling av spor, det sitter nok langt inne mistenke snnen, han kan ha reist uten telefon ogs.

Familien motiveres av at de ikke vil ha TEH i fengsel, skjedd er skjedd og spist er spist. Familien har ingen gevinst ved ha TEH i fengsel, kanskje ogs TH for etterflgende bistand og sabotering av etterforskning.
Citera
2021-05-23, 14:58
Medlem
Citat:
Du synes ikke det som er til fordel for TH fr noen plass i trden?

N har vel du og en del andre litt fler lpemeter med innlegg her i trden enn mine f innlegg. I motsetning til enkelte har jeg ikke som heldgnsjobb produsere innlegg her, s klart det m plukkes kirsebr

Fra boka var det indisierekka som ble lagt frem jeg fant interessant, i tillegg til nyheter som ikke har kommet frem tidligere. Feks teologistudiet og baderomshendelsen.

Ved vise til hvilke kapitler i boka de er fra, er alle velkomne til lese hva forfatteren evt skriver

Jeg har ikke lest boken enn, men en bruker nevner at det kommer frem ting som taler bde for og mot TH.
Jeg tar forbehold om at jeg kan ha oversett noe, men hittil har vi vel blitt kjent med det som kun taler for at TH er skyldig?
Det trekkes frem at TH er uklar i avhr, husker feil osv.
Uavhengig om TH er skyldig eller ikke, har han vrt, og er fortsatt , utsatt for et umenneskelig press.
Jeg beklager at jeg tidligere antydet at TH kunne ha Aspergers syndrom. Det var en forhastet antakelse fra min side.
Han er sannsynligvis traumatisert. Vedvarende uro, angst og svnvansker, pvirker konsentrasjon og hukommelse. Dette er godt kjent fra forskning. Et voldtektssoffer kan slite med dette i flere r etter hendelsen.
Er han uskyldig, m det fortone seg som et mareritt i vken tilstand.
Citera
2021-05-23, 15:03
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Men da m han jo ha lagt igjen elektroniske spor i kommunikasjon med medhjelpere? Eller synes p et kamera eller to?

Det hadde vrt et styr hvis TEH skulle rigge sted og anskaffe hjelp p sparket.
Han kunne ikke kommunisert fra S4 p noen mte, telefonen ville ha sltt ut p
basestasjoner, pluss at samtaleloggen hadde vist hvem han snakket med.

Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Familien motiveres av at de ikke vil ha TEH i fengsel, skjedd er skjedd og spist er spist. Familien har ingen gevinst ved ha TEH i fengsel, kanskje ogs TH for etterflgende bistand og sabotering av etterforskning.

Hvis hele familien dekker over for en drapsmann, gjr de seg selv medskyldige.
Da risikerer de alle havne i kasjotten. Jeg synes ikke det rimer. Med forbehold
om at jeg ikke kjenner noen i familien.
Senast redigerad av Svartediket 2021-05-23 kl. 15:07.
Citera
2021-05-23, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket

Enig.

Det er jo mye jobb: bad oppe, bad nede, trappevask for blodspor, f av klrne, flytte ut i bilen, hente eller f brev(med fare for synes). Affektfaktoren roter det temmelig mye til, og det holde seg unna signaler, fysiske spor, kameraer osv tror jeg vil holde hardt.

Og hvem klarer klemme frem en slik fingering, uten spor(!), i rus (?), p teoretisk sett litt over tre timer? Etter ha klikka etter en telefon, reist til S4 i sinne, osv.

Hvis han ikke hadde en plan p lur fra fr.

Alt dette med uklarheter om hytteturen, VE sin juging om alibi p Kvitfjell, sammenfallende innkjring p Futurum og siste livstegn. Telefoner til AE/S4 p tidspunkt som synes synkronisert/planlagt. Det er mye som virker for planlagt og oppstilt FR TEH skulle klikka og drept.
Citera
2021-05-23, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Jeg har ikke lest boken enn, men en bruker nevner at det kommer frem ting som taler bde for og mot TH.
Jeg tar forbehold om at jeg kan ha oversett noe, men hittil har vi vel blitt kjent med det som kun taler for at TH er skyldig?
Det trekkes frem at TH er uklar i avhr, husker feil osv.
Uavhengig om TH er skyldig eller ikke, har han vrt, og er fortsatt , utsatt for et umenneskelig press.
Jeg beklager at jeg tidligere antydet at TH kunne ha Aspergers syndrom. Det var en forhastet antakelse fra min side.
Han er sannsynligvis traumatisert. Vedvarende uro, angst og svnvansker, pvirker konsentrasjon og hukommelse. Dette er godt kjent fra forskning. Et voldtektssoffer kan slite med dette i flere r etter hendelsen.
Er han uskyldig, m det fortone seg som et mareritt i vken tilstand.

Hvis du vil diskutere det som str i boka, og sammensetningen av pro/con, s er det jo en fordel om du har lest den frst.
Citera
2021-05-23, 15:20
Medlem
Citat:

Hvis hele familien dekker over for en drapsmann, gjr de seg selv medskyldige.
Da risikerer de alle havne i kasjotten. Jeg synes ikke det rimer. Med forbehold
om at jeg ikke kjenner noen i familien.
Bolony sier at politiet innhenter trafikkdata og gamle telefoner fra folk i saken og snakker med folk p ny, s hypotesen forutsetter vel at han ikke er etterforsket som mistenkt fr det ble for sent.

Du slipper inkriminere egen familie s hvis det begrenser seg til nekte avhr gr de nok fri.
Hvis TH har vasket eller p annen mte forstyrret stedet bryter han lov og fr straffeansvar, kanskje ogs annen villedning siden det er aktive handlinger egnet til sabotere etterforskningen.

Citat:
Etter straffeprosessloven 108 plikter enhver etter innkalling mte som vitne og forklare seg overfor retten, med mindre annet er bestemt ved lov. Avhr etter straffeprosessloven 239 ledes av en dommer, og utgangspunktet er sledes at vitnet har vitneplikt og forklaringsplikt ved dommeravhr. Straffeprosessloven 122 gir imidlertid fritak for vitneplikt for vitner som er siktedes ektefelle, slektning i rett opp- eller nedstigende linje, ssken og like nr besvogrede. Regelen er begrunnet med at siktedes prrende skal slippe komme i en situasjon hvor de m velge mellom lyve i retten og risikere straff for falsk forklaring etter straffeloven 163, eller bidra til at siktede blir straffet.
https://www.regjeringen.no/no/dokume...2408302/?ch=10
Citera
2021-05-23, 15:47
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Bolony sier at politiet innhenter trafikkdata og gamle telefoner fra folk i saken og snakker med folk p ny, s hypotesen forutsetter vel at han ikke er etterforsket som mistenkt fr det ble for sent.

Det stemmer at de p nytt saumfarer THs nrmeste krets og samtlige elektroniske
spor, bevegelser, innkjp etc. fra forsvinningsdagen og tidsrommet fr. Det kan tyde
p at de kan ha reell mistanke mot en eller flere av disse personene.

Det blir spennende se om de tar ut noen nye siktelser.
Citera
2021-05-23, 15:50
Medlem
Citat:
Det stemmer at de p nytt saumfarer THs nrmeste krets og samtlige elektroniske
spor, bevegelser, innkjp etc. fra forsvinningsdagen og tidsrommet fr. Det kan tyde
p at de enten har reell mistanke mot en eller flere av disse personene. Det blir
spennende se om de tar ut noen nye siktelser.
Veldig spennende!
Hvis det stemmer tror jeg de blir tatt s det synger etter, tar bare litt tid pga uhellet med ikke f fengslet TH.
De blir nok etterforsket helt uttmmende fr alle blir arrestert kl 0500 en morgen
Citera
2021-05-23, 16:22
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Veldig spennende!
Hvis det stemmer tror jeg de blir tatt s det synger etter, tar bare litt tid pga uhellet med ikke f fengslet TH.
De blir nok etterforsket helt uttmmende fr alle blir arrestert kl 0500 en morgen

Formlet er alts kartlegge bevegelsene til aktuelle personer, og det tyder p at politiet
nsker teste alibiene deres. S vil det jo vise seg hvem og hvor mange som str igjen
nr de uinteressante er sjekket ut av saken.

Her er en artikkel om saken.
Citera
2021-05-23, 16:51
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Og det m vre en kynisk gjeng, uten srlig flelser for mammaen sin, som synes en bror/far/familiemedlem skal g ustraffet fra et drap.

DET er nesten verre enn selve drapet.

Fr ikke inntrykk av at AE hadde noen verdi for de, dersom de dekker for drapsmannen.
Nullet?

Ellers synes jeg dette ogs var et godt resonnement:
Citat:
Ja, ser den.

Samtidig, ved involvere politiet fra start, vil det (utover utsette etterforskningen) gi TH/TEH/innsiderGM m fingering p doen nede to fortrinn i saken:

1) nettopp det du sier - de benyttet seg ikke av muligheten. Det kan jo fremst som uskyldstegn. Og dersom en av de er GM, ja s 1-0 til dem.

1.5) De viser tillit til politiet, som senere kan gi de grunn til kjre fullt drama nr politiet fr eller siden gjr en feil. Eller snarere noe som kan ppekes som feil, uten at det ndvendigvis er det. 1.5-0 til dem.

2) ved involvere Politiet, s overfres p en mte ansvaret for AEH sin dd. 2-0.
Citera
2021-05-23, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Hvis TEH sier at THs badekarhistorie bare er tull, s tipper jeg det hadde gtt mest ut over TH. Men som sagt, s har TH ingen grunn til fortelle denne historien uten at han har hrt den fra snnen, eller at de to har blitt enige om fortelle den.

Hvis TH absolutt ville mistenkeliggjre snnen, s kunne han fortalt at han mtte en sint TEH p vei inn i S4, da han skulle p jobb. Ikke at snnen tok et bad, kvelden fr AE forsvant.
Hvis i teorien TH str bak, kan han alt tjene p badekarhistorien.
Ordene om badekar og lampe kommer fra TH.
Vi vet ikke om TEH har sagt seg enig. I min mening hadde det ikke vrt ndvendig legge til en historie om at TEH var sint.
Om TEH har bifallet til historien, kan det ha vrt under sterkt press i ulike varianter, her setter kun fantasien grenser.
N er det TH som er siktet, ikke TEH. Det kan man tolke som at politiet ikke kjper historien.
I et slikt scenario er TEH ev skyldig i falsk forklaring og lgn mht tlf samtale med AEH. Denne samtalen virker helt gak gak hvis kvelden hans virkelig forlp seg slik. Da er den simpelthen ikke troverdig, i mine rer.
Lnningsperson ville ogs komme inn i bildet ang falsk forklaring.
Citera
2021-05-23, 19:35
Medlem
Badehistorien var heller ikke tema i den frste samtalen TEH skal ha hatt med AE dagen etter uhellet.

Hvorfor hadde ikke AE noen sprsml om den knuste taklampen, glasskret og slet p badet...?

I stedet er det forklart at den 90 sekunder samtalen fra kl. 09.14 handlet om bl.a. halloween og barnevakt - temaer som kanskje ikke var s relevant for TEH. Ingen sprsml om hverken badeuhell, glasskr eller sl fra kvelden fr...

Dette hadde kanskje vrt et naturlig tema etter uhellet, med sprsml om hva som egentlig hadde skjedd.

TH har jo forklart i avhr at TEH mtte dra fr de kom hjem fra teaterbesket, s de fikk jo ikke snakket sammen da...
I flge forklaringen som er gjengitt i boka mtte TEH visstnok dra fr han ble ferdig med trke, rydde og vaske p badet.

Flere finner badehistorien og hendelsesforlpet ganske underlig - av flere grunner.
Hvordan henger den sammen - ogs med tanke p 9:14-oppringingen dagen etter.

Badehistorien ser ut til ha vrt ikke-eksisterende p det tidspunktet...
Senast redigerad av Jayce 2021-05-23 kl. 20:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in