2021-06-04, 18:00
Medlem
En ny optimal kaliber skulle nog göra ganska mycket för bl.a. stridsmoralen, så väldigt svårt att byta är det väl inte, låg själv 86-87, hade 4:an när jag ryckte in och 5:an när jag muckade, inte för att jag som vpl var insatt i allt men jag hörde inte talas om några större problem.
Nu behöll vi iofs 7,62 vilket kanske underlättade omställningen.
De få liv som sparas p.g.a en nedkämpad fiende i och med en bättre kaliber kommer vara värdefulla.
Senast redigerad av kroppskultur 2021-06-04 kl. 18:05.
Citera
2021-06-04, 18:02
Medlem
felpost
Citera
2021-06-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Det märks att vi har en hemvärnsninja ibland oss. Men tyvärr min gode vän, hemvärnet må ha förbättrats sedan vadmalstiden, men något fältförband är det inte. AK4C duger och blir över till prostatagerillan.
Men är det inte för att vi valt att ha dem så? De som Gotland har fått material som armen har ratat eller förminskat. Där en del utrustning fortfarande är godkänd som exempelvis GRK M2. En del av dem har även uppgifter. Som gör att ordinarie armen avlastas. Så låt dem få bättre utrustning som de klarar att hantera.

Men när man inte ens tror att de klarar att ratta en Patg203. Utan att de behövs gedigen utbildning. En del är chaufförer till långtradare, skotare etc. Vilket gör dem bättre än en nybörjare. Fram till för några år sedan har de även gjort lumpen. Så vågar vi ge dem bättre utrustning och vapen? Finland hade pv1110 för hemvärnet till för något år sedan. Är de bättre än våra hemvärnsmän? Men nu har vi ratat den mesta materielen.

Sedan skulle de flesta klara sig med GRG M2 för att höja deras effekt. Där en del av hemvärnsförband skulle kunna få M3/4 som är lämpliga till specialammunition. Har försvaret använt M2 så duger den ett tag till hemvärnet i stora mängder.
Citera
2021-06-04, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Och då skaffade USA M14 som en interimlösning till det som man egentligen ville ha (SPIW).

När M14 sedan visade sig vara undermålig, så ersatte man interimlösning M16 med M16A1 som en interimlösning till det som man egentligen ville ha (Future Combat Rifle).

När NATO standardiserade på 5,56x45 NATO SS109/M855 så ersatte man interimlösning M16A1 med M16A2 som en interimlösning till det som man egentligen ville ha (ACR).

På liknande sätt ersattes interimlösning M16A2 med interimlösningen M4, i väntan på de vapensystem som man egentligen ville ha (OICW och LSAT).

Så USA efter andra världskriget har än så länge misslyckats med 5 av 5 gevärsprojekt som har syftat till att ta fram "det perfekta geväret med den perfekta patronen", medan man har bytt ut M1 Garand (som aldrig fick sin "perfekta kaliber" i form av .276 Pedersen) med en interimlösning, som ersattes med en interimlösning, som ersattes med en interimlösning, som ersattes med en interimlösning.

Och notera då att 5,56x45 NATO inte var samma 5,56x45 som USA hade standardiserat på som interimlösning. När NATO standardiserade på 5,56x45 NATO, så fick USA ersätta alla sina M16 och Stoner.

Jag anser att en ksp som används på gruppnivå (och helst även plutonsnivå) ska vara så lätt och kontrollerbar att den kan skjutas stående från axeln.

Tja, tornen till kolonialpolistaxin Patgb 203 var gratis och när vagnarna köptes in, så fanns det inga planer på att fasa ut Pbv 302. Vad gäller 30x113 så hade m/55 varit olämplig p.g.a. att eldhastigheten är för hög och att vapnet är mycket underhållskrävande, med bl.a. krav på regelbundna byten av tätningar till trumman.

M230LF är däremot mycket lämplig, även för relativt lätta fordon (även om jag tror att man inte kan växla ammunition på den) då splitterverkan av enskild granat är ungefär som en granatspruta, den slår igenom 60-70mm pansar på alla avstånd och med en temperbar granat, skulle man kunna skjuta inträngningsbrisad genom de flesta husväggar.

Exakt. Allt från gevär m/96 till AK5 har god förmåga att träffa och döda en (med eller utan kroppsskydd) fiende på alla realistiska stridsavstånd. 6,8 kommer här att vara en marginell förbättring. Ja, genomslaget kommer att vara lite bättre än de äldre kalibrarna och kulbanan lite flackare, men samtidigt så kommer eldvolymen att bli lägre än 5,56x45.

Så även om ett 6,8mm gevär kanske kommer att vara lite vassare, så är det inget som kommer att göra att existerande kalibrar inte kommer att vara konkurrenskraftiga och ännu mindre att de kommer att vara oanvändbara.

Här är skillnaden mot mekaniserad strid och f.f.a. luftstrid stor.

En Strv 104 med modern ammunition, har t.ex. ingen realistisk möjlighet att slå igenom ens en modern T-72 frontalt, medan Strv 122 får det lätt mot T-72, men svårt mot Armata och nästa generation västvagnar kommer självfallet att ha god förmåga att slå ut Armata frontalt.

Vad gäller flyg, så vet vi historiskt och via simuleringar att relativt små skillnader i prestanda (hastighet, acceleration, radarräckvidd m.m.) kan göra en enorm skillnad i utfall. Se t.ex. på F-15 och dess killratio på >>100:0.
Med Gripen E så får vi t.ex. inte bara fler balkplatser och mera räckvidd, utan också viss supercruise, AESA-radar med 210 graders täckning istället för 120 grader, bättre ECM, lägre radarsignatur m.m.

Så Gripen E kommer att kunna upptäcka fienden på längre håll (AESA), den kommer att kunna skjuta på längre håll (högre hastighet), den kommer att kunna flyga vinkelrätt mot fienden, istället för snett mot honom efter robotskott (bredare "synvinkel" på radarn), vilket innebär att fienden inte kommer att närma sig så snabbt och inte ge fienden dopplerretur, man kommer att upptäckas senare (lägre radarsignatur) och man kommer ha bättre förmåga att störa ut fiendens robotar.

Totalt sett så gör det Gripen E rejält mycket bättre än Gripen C i luftstrid.
Tack för infon som jag efterfråga.
Visst behöver våra vapen bli lättare. Där en ksp i 7.62 går att få lättare. Men om nu 6.8 blir ett mellanting som en lösning. Så tror jag den mer kan uppnå dina önskemål att kunna skjuta stående. Vilket jag snarare bedömer är en sämre lösning. Sedan pratar du även om ammunition. Där 6.8 borde vara lättare än 7.62.

Jag håller med dig att vi ska komplettera med vapen i 5.56 för att skjuta problemen framför oss. Tills frågan är mer utredd. Och även komplettera med vapen i 7.62. För att sedan komplettera med halvautomatiska prickskytte vapen i 7.62-(9,1) och 338 NMMG. Samt komplettera med lätta ksp i 7.62 och 338NM.
Citera
2021-06-04, 21:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
Du har inte så bra koll alls vad Hemvärnet är för något numera (sedan ca 15 år tillbaka).
DÅ: vakta ställverk, mobförråd, strategiskt viktiga platser. Majoritet av styrkan utförde bevakningsuppgifter (en övningshelg/år + övriga utbildningar och skjuttillfällen)

NU: strid mot mekaniserad fiende klarar vi av "ganska bra", vi har bl a P-skott, GRG (skall få nya lättare modellen är sagt), tillgång till artilleri (GRK). Majoriteten av styrkan utför strid som en av huvudsysslorna. (8 övningsdygn/år + övriga utbildningar och skjuttillfällen))

Byta eldhandvapen till nyare/modernare är inte direkt dyrt om effekten blir att soldaten kan bära mer ammunition samt att denne blir bättre på att skjuta.

AK4:an idag är för tung och icke-ergonomisk. Den nya kolven förbättrar helt klart det sistnämnda. Sedan är det så att vapen som använts i ca 50 år kommer att vara slitna på ex räfflingen och då försämras träffsannolikheten.

Hemvärnet är redo att på inom 24 timmar sättas in skarpt, det är inte övriga försvarsmakten.
Hemvärnet har lyfts upp som ett territorialförsvar eftersom armén avvecklades och egentligen inte existerade som att skydd för Sverige. FM hade en mobiliserings och insatstid på 12 mån under ett antal år.
GRG och P-skott är inget som man stoppar en mekaniserad bataljon med eller ännu mindre flera mekaniserade bataljoner. Till ett förberett eldöverfall på en spaningstät duger det utmärkt, men där tar förmågan slut. GRK är ett bra tillskott, men draget GRK är inget man håller en mekaniserad FI stången med heller. Vid övning mot svenska mekaniserade förband har HV snabbt blivit kringgångna och avskurna.
Vad som behövs är territorialförband med kvalificerat långräckvidds-pv och lv förutom förmåga till indirekt eld, stöd av ingenjörsförband och underhållsförband samt att soldater och befäl är välutbildade och i bra fysiskt skick.
AK4 duger för att vakt och mobiliseringsskydd i många år till.
Citera
2021-06-04, 21:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Och då skaffade USA M14 som en interimlösning till det som man egentligen ville ha (SPIW).

När M14 sedan visade sig vara undermålig, så ersatte man interimlösning M16 med M16A1 som en interimlösning till det som man egentligen ville ha (Future Combat Rifle).

När NATO standardiserade på 5,56x45 NATO SS109/M855 så ersatte man interimlösning M16A1 med M16A2 som en interimlösning till det som man egentligen ville ha (ACR).

På liknande sätt ersattes interimlösning M16A2 med interimlösningen M4, i väntan på de vapensystem som man egentligen ville ha (OICW och LSAT).

Så USA efter andra världskriget har än så länge misslyckats med 5 av 5 gevärsprojekt som har syftat till att ta fram "det perfekta geväret med den perfekta patronen", medan man har bytt ut M1 Garand (som aldrig fick sin "perfekta kaliber" i form av .276 Pedersen) med en interimlösning, som ersattes med en interimlösning, som ersattes med en interimlösning, som ersattes med en interimlösning.

Och notera då att 5,56x45 NATO inte var samma 5,56x45 som USA hade standardiserat på som interimlösning. När NATO standardiserade på 5,56x45 NATO, så fick USA ersätta alla sina M16 och Stoner.

Jag anser att en ksp som används på gruppnivå (och helst även plutonsnivå) ska vara så lätt och kontrollerbar att den kan skjutas stående från axeln.

Tja, tornen till kolonialpolistaxin Patgb 203 var gratis och när vagnarna köptes in, så fanns det inga planer på att fasa ut Pbv 302. Vad gäller 30x113 så hade m/55 varit olämplig p.g.a. att eldhastigheten är för hög och att vapnet är mycket underhållskrävande, med bl.a. krav på regelbundna byten av tätningar till trumman.

M230LF är däremot mycket lämplig, även för relativt lätta fordon (även om jag tror att man inte kan växla ammunition på den) då splitterverkan av enskild granat är ungefär som en granatspruta, den slår igenom 60-70mm pansar på alla avstånd och med en temperbar granat, skulle man kunna skjuta inträngningsbrisad genom de flesta husväggar.

Exakt. Allt från gevär m/96 till AK5 har god förmåga att träffa och döda en (med eller utan kroppsskydd) fiende på alla realistiska stridsavstånd. 6,8 kommer här att vara en marginell förbättring. Ja, genomslaget kommer att vara lite bättre än de äldre kalibrarna och kulbanan lite flackare, men samtidigt så kommer eldvolymen att bli lägre än 5,56x45.

Så även om ett 6,8mm gevär kanske kommer att vara lite vassare, så är det inget som kommer att göra att existerande kalibrar inte kommer att vara konkurrenskraftiga och ännu mindre att de kommer att vara oanvändbara.

Här är skillnaden mot mekaniserad strid och f.f.a. luftstrid stor.

En Strv 104 med modern ammunition, har t.ex. ingen realistisk möjlighet att slå igenom ens en modern T-72 frontalt, medan Strv 122 får det lätt mot T-72, men svårt mot Armata och nästa generation västvagnar kommer självfallet att ha god förmåga att slå ut Armata frontalt.

Vad gäller flyg, så vet vi historiskt och via simuleringar att relativt små skillnader i prestanda (hastighet, acceleration, radarräckvidd m.m.) kan göra en enorm skillnad i utfall. Se t.ex. på F-15 och dess killratio på >>100:0.
Med Gripen E så får vi t.ex. inte bara fler balkplatser och mera räckvidd, utan också viss supercruise, AESA-radar med 210 graders täckning istället för 120 grader, bättre ECM, lägre radarsignatur m.m.

Så Gripen E kommer att kunna upptäcka fienden på längre håll (AESA), den kommer att kunna skjuta på längre håll (högre hastighet), den kommer att kunna flyga vinkelrätt mot fienden, istället för snett mot honom efter robotskott (bredare "synvinkel" på radarn), vilket innebär att fienden inte kommer att närma sig så snabbt och inte ge fienden dopplerretur, man kommer att upptäckas senare (lägre radarsignatur) och man kommer ha bättre förmåga att störa ut fiendens robotar.

Totalt sett så gör det Gripen E rejält mycket bättre än Gripen C i luftstrid.
M16 hade sina problem när den introducerades, vilket inte hindrar att ett kaliberbyte skedde inom mindre än ett årtionde. Det kaliberbytet spred sig sedan i stort sett hela Nato.'
6,8 mm kommer göra exakt samma resa om den väljs vilket vi inte vet ännu.
Citera
2021-06-04, 21:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Du kan inte jämföra fordons- och flygteknologi med en automatkarbin. Med din logik, varför har då Försvarsmakten Mora 2000 fortfarande när det finns super-überknivar? AK5 är ett verktyg, till skillnad från Gripen. Det enda felet med detta verktyg - som gör sitt jobb precis lika bra som andra likvärdiga verktyg - är att det är för slitet och för tungt.
Givetvis kan jag det, allt är länkar i samma kedja, all modern vapenteknologi handlar om att döda fienden med största möjliga enkelhet och överlägsenhet. Sen kan du av kostnadsskäl tvingas göra avvägningar men de kostar blod. Det handlar inte om att nöta på AK4 och AK5 i 30 år till, det handlar om 4-5 år för att se vart det tar vägen gällande en ny standardkaliber i världens starkaste krigsmakt.
Citera
2021-06-05, 15:36
Medlem
Allt prat om att det inte värt besväret att byta köper jag inte alls, ökar vi förmågan med 1% är det värt det, 5,56 har av kända anledningar varit ifrågasatt länge.

Vilka 5,56 patroner har FM nu för tiden?
Citera
2021-06-05, 16:15
Medlem
Epimaness avatar
Förmåga handlar även om att ha ett vapen till alla som behöver det, i ett lrig där det gäller Sveriges fortsatta existens. Ett fåtal finvapen är inte en uthållig förmåga.

Kommer ändå ta tid innan övriga Nato-länder eventuellt bytt kaliber och det är inte hela världen ifall hemvärnet får interim-lösningen i 5.56.

Om vi segar med något så simpelt så kommer vi aldrig någonstans. Men politiker är både fega och snåla, det har vi även sett i bland annat Tyskland med andra miltära projekt. En västeuropeisk dumflathet.
Citera
2021-06-05, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Tack för infon som jag efterfråga.
Visst behöver våra vapen bli lättare. Där en ksp i 7.62 går att få lättare. Men om nu 6.8 blir ett mellanting som en lösning. Så tror jag den mer kan uppnå dina önskemål att kunna skjuta stående. Vilket jag snarare bedömer är en sämre lösning. Sedan pratar du även om ammunition. Där 6.8 borde vara lättare än 7.62.

Jag håller med dig att vi ska komplettera med vapen i 5.56 för att skjuta problemen framför oss. Tills frågan är mer utredd. Och även komplettera med vapen i 7.62. För att sedan komplettera med halvautomatiska prickskytte vapen i 7.62-(9,1) och 338 NMMG. Samt komplettera med lätta ksp i 7.62 och 338NM.
Lätt ksp i 338NM? Vad jag vet brukar man inte använda magnumkalibrar för fältvapen, undantaget visa prickskyttegevär.

Vad kostar ammunitionen?

Jag tror som många andra att det enda realistiska är att ta rygg på USA och tills dess kanske beställa några fler Ak5 eller om den inte produceras köpa FNC från hyllan.

Till sist vill jag be alla läsa på IMDB om filmen "The Losers" som handlar om ett gäng knuttar som rekryteras för att frita krigsfångar och sätter vapen på sina HD innan de stormar lägret genom djungeln. Ibland skall man gå på en enkel lösning.
Citera
2021-06-05, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Givetvis kan jag det, allt är länkar i samma kedja, all modern vapenteknologi handlar om att döda fienden med största möjliga enkelhet och överlägsenhet. Sen kan du av kostnadsskäl tvingas göra avvägningar men de kostar blod. Det handlar inte om att nöta på AK4 och AK5 i 30 år till, det handlar om 4-5 år för att se vart det tar vägen gällande en ny standardkaliber i världens starkaste krigsmakt.

5 år för att se ifall det kommer en ny kaliber eller ej
5 år för utveckling av nya vapen för kalibern
5 år för att USA följd av de NATO-länder som vill ha vapnet ska få sina vapen
5 år för upphandling följd av överklagan
5 år för levereras och utbildning på det nya vapensystemet samt uppbyggnad av lager

Så ja, det handlar om mer 20-30 år till med AK-4/5 om vi först ska vänta på en kaliber som kanske inte kommer och satsa på den för i bästa fall marginell förbättring.
Citera
2021-06-05, 21:52
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
5 år för att se ifall det kommer en ny kaliber eller ej
5 år för utveckling av nya vapen för kalibern
5 år för att USA följd av de NATO-länder som vill ha vapnet ska få sina vapen
5 år för upphandling följd av överklagan
5 år för levereras och utbildning på det nya vapensystemet samt uppbyggnad av lager

Så ja, det handlar om mer 20-30 år till med AK-4/5 om vi först ska vänta på en kaliber som kanske inte kommer och satsa på den för i bästa fall marginell förbättring.

Ja det här är en mer realistisk tidsplan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in