Jag har sett obekrftade uppgifter p att Storbritannien redan infrt 10% inblandning och priset p diesel ligger p motsv 16 kr 10 re. Till ldre bilar kan dyrare 5% inblandning kpas om de inte klarar 10%.
Edit
Det finns ven uppgifter om att bde EU och Storbritannien skulle ligga p 7% ("B7") nu.
Man fr ett intryck att det hela kan vara samordnat, bde EU och Storbritannien. Men om det finns EU-regler har jag inte sett. Tidningarna anger att Sverige har beslutat.
...
Enligt denna skulle diesel ligga ver 20%, men det kan jag inte bekrfta.
Lnk ur trden
Citat:
Sverige byter till E10 den 1 augusti 2021 bde bensin och diesel blir dyrare
Det blir mer biodrivmedel i bensin och diesel frn och med 1 augusti 2021. Literpriset p bensin kan komma att ka med upp till 3,60 kronor och diesel med 6,75 kronor utver skattehjningar. Dessutom klarar inte alla bensinbilar att kras p E10.
Enligt tidigare uppgifter skulle nya krav infras 30 juni 2021. I september 2020 gick Infrastrukturdepartementet ut med att biodrivmedelhalten d hjs till sex procent fr bensinen och 26 procent fr dieseln. Nuvarande niv r 4,2 respektive 21 procent. Exakta direktiv och freskrifter utlovades till december.
https://www.mestmotor.se/automotorsp...l-blir-dyrare/
Det r svrt att hitta exakta siffror. Man kanske kan gissa att bensinen oskattad stiger med ett par kronor per procent biobrnsle. Om skatt utgr 60% skulle d bensinen totalt ka med en femma per procent. Men det lter fr mycket. Vi fr se om ngon hittar andra siffror.
Dessutom drar allts bilen mer om den krs p hgre inblandning.