Citat:
Tack fr rapporten. S efter att inte ha byggt ngon mnlandare p 50 r bygger man nu pltsligt tre system?
SpaceX Extra super heavy / Starship
Blue Origin New Glenn / B.O. mnlandare
SLS
Kommer SLS att anvnda ngon mnlandare? Vilken?
Tidsplanen fr Artemis har vl redan spruckit? Var det inte 2022 fr att runda mnen?
Edit
I slutet p april skt kineserna upp huvudmodulen till sin nya rymdstation. I onsdags rullade man ut en "Lnga Marschen"-raket som snart skall skicka upp astronauter som brjar testa rymdstationen.
SpaceX Extra super heavy / Starship
Blue Origin New Glenn / B.O. mnlandare
SLS
Kommer SLS att anvnda ngon mnlandare? Vilken?
Tidsplanen fr Artemis har vl redan spruckit? Var det inte 2022 fr att runda mnen?
Edit
I slutet p april skt kineserna upp huvudmodulen till sin nya rymdstation. I onsdags rullade man ut en "Lnga Marschen"-raket som snart skall skicka upp astronauter som brjar testa rymdstationen.
Jag har haft problem med datorn hr. Som jag har uppfattat det s r SLS den "arbetshst" som skulle genomfra allt betrffande transporter av astronauter, delar och material. S Lunar Gateway snds i delar upp till bana kring mnen fr att dockas ihop och dessa delar snds med en version av SLS. Det var ocks meningen att mnlandaren skulle sndas upp som en del med SLS.
Om man valt Blue Origins eller Dynetics mnlandare hade den transporterats med SLS.
Men nu r allt ndrat i och med att SpaceX vinner kontraktet. Lunar Starship mste transporteras till Lunar Gateway fr dockning av SpaceX sjlva.
Ja allt r frsenat, tidsplanerna hller inte. Jag har svrt att se allt detta genomfrt under 2024.
Blue Glenn uppfattar jag som rymdturism endast, den r nog inte tillrckligt kraftfull fr att kunna hjlpa till med Artemis. Och Blue Glenn r starkt frsenad. Blue Armstrong finns bara p ritbordet.
NASA-chefen Bridenstein, som har ersatts av Nelson, nmnde vid ngot tillflle att SpaceX kunde f en mer aktiv roll men det var ett diffust uttalande.
Och SLS kunde inte stoppas p grund av att s mnga mnniskor jobbar med den. Det ligger politik bakom utvecklingen av SLS.