Den dubble, dubble OS-guldmedaljören Moe Farah missade just OS med 19 sek på 10.000! Vann 5.000 och 10.000 i både London och Rio men klarade nu inte ens kvaltiden. Man hade ordnat ett extra lopp bara för Sir Moe.
Han har aldrig blivit fälld för doping och det känns inte helt bra att diskutera honom i denna tråd. Men hans karriär tog väl fart när han kom med i Nikes Oregon Project (NOP). Men för ett par år sedan åkte ju tränaren Salazar fast och fick 4 år för att bl.a ha testat hur mycket testosteronsalva man kunde ge utan att bli upptäckt. NOP blev stor skandal och lades ned. Men då hade Farah redan lämnat NOP.
Sedan begärde WADA ut gamla prover från alla som varit med i NOP. Men brittisk antidoping vägrade lämna ut Farahs prov! Det skulle de analysera själva sade de!
Numera klarar inte ens Farah (38) kvaltiden till OS. Han vann en halvmara i sin "hemstad" Djibouti i våras men mot dåligt motstånd. Sprang runt 63 min i värme, han hade tidigare gjort runt 59 min, vill jag minnas.
Man skall naturligtvis vara försiktig med att antyda fusk när han aldrig blivit fälld. Mitt intryck är dock att hans karriär stod och föll med Nike Oregon Project. Men kanske någon annan har annan uppfattning?
...
Friidrotts-VM skulle ha hållits i Oregon i år. Med bakgrund av NOP-skandalen hade man aldrig tillåtit det om t.ex Ryssland arrangerat. Nu sker tävlingarna nästa år i stället.