Citat:
Det är helt riktigt, att både för Greta och för mig är demokrati något väldigt viktigt och väsentligt! Själv har jag varit kandidat i allmänna val och kommer antagligen att vara det även i framtiden. Jag har även varit folkvald. Vi får se om Greta också vill vara kandidat i allmänna val i framtiden. Det går utmärkt att förena att vara aktivist och att vara folkvald, förutsatt att det sker på ett genomtänkt sätt, det är jag själv ett levande exempel på! Jag har verkat mycket för införande av beslutande folkomröstningar på alla nivåer i Sverige.Om jag förstår era skyltar rätt så kräver FFF ”system change”. Kan ni specificera vad ni menar med det och hur det ska uppnås?
Greta säger ju att hon värnar om demokrati, vilket hedrar henne, så jag antar att hon tar avstånd från miljöpartisten Pär Holmgren och kommunisten Torbjörn Tännsjö som kräver ”klimatdiktatur”. Kanske ni kan gå ut i ett gemensamt fördömande?
Tror att ni skulle kunna vinna en hel del sympati på en sådan aktion.
Greta säger ju att hon värnar om demokrati, vilket hedrar henne, så jag antar att hon tar avstånd från miljöpartisten Pär Holmgren och kommunisten Torbjörn Tännsjö som kräver ”klimatdiktatur”. Kanske ni kan gå ut i ett gemensamt fördömande?
Tror att ni skulle kunna vinna en hel del sympati på en sådan aktion.
Greta har sagt, även offentligt, att hon vill vara väldigt försiktig med att fördöma enskilda. Hon tycks tänka mycket på de indianska visdomsorden och bönen, Lär mig att inte döma någon, förrän jag har gått två mil i hens mockasiner! Greta föredrar att ha en hög integritet.
Vad gäller System change, menas dels att många lagar, regler och avtal ofta idag gör det väldigt svårt att vara klimat- och miljövänlig både för enskilda och för organisationer och företag. Dels menas också numera med System change, att klimat- och miljörättvisa även förutsätter social rättvisa! Förtryck, negligerade av mänskliga rättigheter, svår ojämlikhet, värre fattigdom osv gör det även svårt att få en bättre miljö och ett bättre klimat. Kort uttryckt hänger den inre och den yttre miljön väldigt nära ihop, precis som att kropp och själ hör mycket nära ihop!
Här tror jag Greta i hög grad är inspirerad både av indianskt tänkande och av befrielseteologin. En framstående brinnande aktivisttjej i Lund, som deltog i systemkritiska Solvognen på det glada 70-talet, och som precis som Greta ledde mycket omfattande aktioner för bättre miljö och bättre vård, gjorde sedan en doktorsavhandling på tyska om förhållandet mellan kristna och marxister. Aktivisttjejen kämpade precis som Greta även för djurens rättigheter. Hon kämpade även för nedrustning och mot kärnvapen och kärnkraft, vilket jag gissar att Greta även kan komma att göra i framtiden.
Rätt många i även systemkritiska Solvognen var svenska unga, ofta troende. Den ytterst engagerade mycket unga aktivisttjejen var själv med i både Emmaus och i EFS och hon var visst den yngsta som någonsin vigts som lekmannapastor i EFS. Vem vet, Greta kanske också snart får även en sådan vigning! Formellt finns möjligheten kvar i EFS, även om den idag används mycket sällan.
Solvognen finns kvar än idag, fast bara i liten skala. Historiska videos med Solvognen och dess omfattande då väldigt uppmärksammade gatuteaterprotester och dramaprotester finns nu på Youtube! Särskilt känd är deras Jultomtehären (1974). Många som deltog i Solvognen, var sedan med i att bilda det svenska och det danska Miljöpartiet! Tankarna och idebildningen i främst danska Solvognen, som delvis var grundade på existentialismen, var även viktiga när tyska Miljöpartiet sedan grundades.
Kanske vi alltså får höra Greta i framtiden predika om befrielseteologin, kanske rentav i en baptistkyrka i USA!
Även i F4F är rätt många troende, både kristna, judar och muslimer finns bland oss. Av de aktiva främst unga i F4F Stockholm är många invandrare och flyktingar.
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-24 kl. 12:07.
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-24 kl. 12:07.