2021-08-01, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Det är varken konstigt eller oväntat att vaccinerade står för majoriteten av alla inläggningar, det blir så när man har en tillräckligt hög vaccinationstäckning i riskgrupperna. Det intressanta är att om man inte haft den vaccinationstäckning man har så hade inläggningarna troligen varit runt 5 ggr fler, det är där man ser den stora skillnaden som vaccinen gör.

Vaccinerade med genombrottsinfektion verkar kunna smitta lika mycket som icke vaccinerade, men de kommer fortfarande att vara mycket färre än om de inte varit vaccinerade. Så även där bidrar vaccinationerna till att bromsa smittspridningen.

Nej, vaxxinerade är de nya superspridarna - att folk inte kan förstå detta! De reser världen runt med sina värdelösa Corona-pass och känner sig moraliskt överlägsna, samtidigt som de sprider Covid-19 över allt. De går på pubar, restauranger och publika evenemang och tror sig skyddade och alla de på samma plats, likaså - de lever som innan Corona och de smittar mångt mycket mer än de som lever mer avhållsamt. Detta säger sig självt! Folk reser ex. till fucking Grekland som förnärvarande är illrött och smittan sprids ohejdbart. Vad tar dessa turister, med sin små vaxxinpass, nedbäddade tillsammans med sitt vanliga ID- och pass, med sig hem förutom för Ouzo - jo, Corona! Och denna sprider de då till resten av släkt och familj, samt vänner, bekanta och arbetskompisar och dessa i sin tur vidare till lika många och de i sin tur - ja, ni förstår!

Blir smått sjukt och parodiskt när vaxxarna och sprutludren sätter sig på moraliskt, höga hästar och sedan faller hårt...
2021-08-01, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillMiller
Nehe? Då blir jag nyfiken på att höra din förklaring på varför just 2020 hade lägst antal personer på IVA?
Om jag tolkar dig rätt så är det tack vare ”vaccinet” det är färre personer som behöver vård.
Men 2020 så var det i stort sätt ingen som hade låtit sig injiceras. Så det är omöjligt att det är ”vaccinets” förtjänst.

Ni som är pro-vaccin hävdar ofta att det är många allvarligt sjuka och att IVA är över belastat.
Om det nu skulle vara så att IVA var överbelastat 2020 så beror det nog snarare på att platserna måste ha minskat.

Siffrorna talar sitt tydliga språk.

Antalet inlagda jämfört mot tidigare år är inget jag satt mig in i, kan mycket väl tänka mig att antalet intensivvårdsplatser minska under de senaste fem åren.

Sedan är antalet personer som ligger på IVA ett bra mått på hur belastningen sett ut, då är det intressantare att titta på antalet vårddygn. Om ett fåtal ligger på IVA en längre period så kommer det att bli högre belastning/person. Om covidpatienter behöver ligga säg två veckor på IVA och patienter som ligger där av andra orsaker bara behöver vara där en vecka så kommer covidpatienterna att belasta vården dubbelt så mycket.

Samtidigt är jag generellt skeptisk mot när någon väljer ut specifika år att jämföra med, det brukar påfallande ofta vara något som sticker ut med just det året...

Om du väljer att tolka mig rätt så innebär hög vaccinationstäckning (speciellt i riskgrupper) att färre behöver vård. Detta helt oavsett hur många som varit inlagda tidigare år. Det visas tydligt på tillgänglig statistik. Så snart andelen vaccinerade är högre än motsvarande andel av de inlagda så ser man att vaccinen hjälper.
2021-08-01, 15:40
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Har ju redan börjat: (FB) Röda Korset förbjuder vaccinerade att donera plasma!

Vad har börjat? Att vaccinerade inte får lämna blod till covidsjuka enligt RK tycker du tyder på något?
2021-08-01, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Fast både dödstal och allvarlig sjukdom minskar ju i takt med att fler blir vaccinerade. Det etablerade kunskapsläget är att vaccinationer ger positiva effekter.

Ja, varför skulle de inte det? Vaccinen skyddar i varierande grad beroende på vilken virusvariant mot både allvarlig sjukdom och död. Problemet är vad massvaccinering kan innebära om säg ett år då massvaccineringen resulterat i nya varianter som kanske gör att vaccinen blir helt overksamma. Då blir riskgrupperna återigen helt oskyddade. Hade man nöjt sig med att vaccinera endast riskgrupper så hade risken för detta varit betydligt lägre.
2021-08-01, 15:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Ja, varför skulle de inte det? Vaccinen skyddar i varierande grad beroende på vilken virusvariant mot både allvarlig sjukdom och död. Problemet är vad massvaccinering kan innebära om säg ett år då massvaccineringen resulterat i nya varianter som kanske gör att vaccinen blir helt overksamma. Då blir riskgrupperna återigen helt oskyddade. Hade man nöjt sig med att vaccinera endast riskgrupper så hade risken för detta varit betydligt lägre.

I ditt resonemang utgår du hela tiden från att vaccineringen i sig skapar mutationer: ett påstående som inte, vad jag vet, har stöd i någon seriös studie.
2021-08-01, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Nej, vaxxinerade är de nya superspridarna - att folk inte kan förstå detta! De reser världen runt med sina värdelösa Corona-pass och känner sig moraliskt överlägsna, samtidigt som de sprider Covid-19 över allt. De går på pubar, restauranger och publika evenemang och tror sig skyddade och alla de på samma plats, likaså - de lever som innan Corona och de smittar mångt mycket mer än de som lever mer avhållsamt. Detta säger sig självt! Folk reser ex. till fucking Grekland som förnärvarande är illrött och smittan sprids ohejdbart. Vad tar dessa turister, med sin små vaxxinpass, nedbäddade tillsammans med sitt vanliga ID- och pass, med sig hem förutom för Ouzo - jo, Corona! Och denna sprider de då till resten av släkt och familj, samt vänner, bekanta och arbetskompisar och dessa i sin tur vidare till lika många och de i sin tur - ja, ni förstår!

Blir smått sjukt och parodiskt när vaxxarna och sprutludren sätter sig på moraliskt, höga hästar och sedan faller hårt...

Anledningen till att folk inte "förstår detta" är att det inte stämmer. Vaccinerade som är ute och festar smittar antagligen på samma nivå som icke vaccinerade som håller sig till massa restriktioner. Problemet är väl att det är många ovaccinerade som även de passar på att festa nu när restriktionerna stryks i Storbritannien. Man ser tydligt att det är de yngre som sprider smittan mest, vilket också är den grupp som har sämst vaccintäckning. Att det sedan finns mindre nogräknade personer både bland vaccinerade och icke vaccinerade borde kanske inte komma som en överraskning?

Oavsett så verkar de vaccinerade inte direkt blockera vården, varken av covid eller av biverkningar.
2021-08-01, 15:46
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Nehe? Då blir jag nyfiken på att höra din förklaring på varför just 2020 hade lägst antal personer på IVA?
Om jag tolkar dig rätt så är det tack vare ”vaccinet” det är färre personer som behöver vård.
Men 2020 så var det i stort sätt ingen som hade låtit sig injiceras. Så det är omöjligt att det är ”vaccinets” förtjänst.

Ni som är pro-vaccin hävdar ofta att det är många allvarligt sjuka och att IVA är över belastat.
Om det nu skulle vara så att IVA var överbelastat 2020 så beror det nog snarare på att platserna måste ha minskat.

Siffrorna talar sitt tydliga språk.

Jag gjorde samma misstag som dig. Kolla antalet vårdtimmar på IVA mellan åren så kommer du se en annan bild. Anledningen att färre vårdades på IVA 2020 beror på att de som låg där behövde i snitt vara där längre tid.
2021-08-01, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
I ditt resonemang utgår du hela tiden från att vaccineringen i sig skapar mutationer: ett påstående som inte, vad jag vet, har stöd i någon seriös studie.

Du verkar tro att det skulle vara något nytt. Det har varit välkänt i decennier.
2021-08-01, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Anledningen till att folk inte "förstår detta" är att det inte stämmer. Vaccinerade som är ute och festar smittar antagligen på samma nivå som icke vaccinerade som håller sig till massa restriktioner. Problemet är väl att det är många ovaccinerade som även de passar på att festa nu när restriktionerna stryks i Storbritannien. Man ser tydligt att det är de yngre som sprider smittan mest, vilket också är den grupp som har sämst vaccintäckning. Att det sedan finns mindre nogräknade personer både bland vaccinerade och icke vaccinerade borde kanske inte komma som en överraskning?

Oavsett så verkar de vaccinerade inte direkt blockera vården, varken av covid eller av biverkningar.

Snälla, det är enkel matematik! Vilka sprider smittan runt om i världen, menar du? De utan pass, som själva får betala för sina tester och är i minoritet, eller mer de som fått det gudomliga Covid-passet gratis och reser som aldrig förr? De som med pass även har tillgång till alla för tillfället "öppna" evenemang? Verkar väl inte vara några som direkt blockerar vården någonstans i Norden, eller hur? Men, vänta tills alla resenärer fått gjort sitt - de smittotillfällen som kommer i höst kommer till stor del kunna tillskrivas de naiva sprutludren...
2021-08-01, 15:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Du verkar tro att det skulle vara något nytt. Det har varit välkänt i decennier.

Välkänt för dig? Eller har du studier du kan länka till?
2021-08-01, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Jag gjorde samma misstag som dig. Kolla antalet vårdtimmar på IVA mellan åren så kommer du se en annan bild. Anledningen att färre vårdades på IVA 2020 beror på att de som låg där behövde i snitt vara där längre tid.

Har du någon länk där man kan se det? Vore intressant att jämföra.
2021-08-01, 16:12
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du menar. Kan du få fram några siffror på antalet dagar de har behövt vård?
Genomsnitts tid per patient tidigare år och för 2020?
Vore intressant att se.

Citat:
Har du någon länk där man kan se det? Vore intressant att jämföra.

Det jag kunde hitta med en mycket snabb googling var detta:

https://www.svt.se/datajournalistik/...orona-ar-2020/

Siffror finns här:

http://portal.icuregswe.org/utdata/s....vardtid-grupp

Grovt överslag gav ca 128k vårddygn (2016) mot 156k (2020)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in