Flashback bygger pepparkakshus!
2021-08-13, 16:22
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Det strsta problemet hr r enligt mig att du inte vill ta dig tid att stta dig in i alla detaljer. Givetvis, inte mnga vet att SpaceX har byggt en mockup p hissen och visat den fr NASA, det gjorde dom fr tre mnader sedan. Det r sedan inte s svrt att flja SpaceX p twitter, eller kanske nnu bttre g direkt till kllan Elon Musk dr han gng efter annan frklarar hur det ligger till. Det senaste budet r att det kommer krvas minst 6 uppskjutningar fr att tanka lunar starship. Fritt ur minnet s vill jag minnas att dom sade 16 till NASA innan dom vann kontraktet. (Varfr denna skillnad? SpaceX kr p det skra, vad SpaceX d visste om lunar Starship var 16 tankningar, nu nr dom brjar bli lite varma i klderna och vet vad raketen gr fr s kan man g ut och sga 6)

Det hr med att tanka i omloppsbana r en gamechanger fr rymdfarten och det vet NASA om, 100 ton till Pluto utan gravity assist, det hr kommer att vnda upp och ner p allting vad gller sonder som utforskar rymden. (Vilket frklarar varfr NASA gav SpaceX 53 miljoner dollar r 2020 fr att demonstrera tankning i omloppsbana med Starship)

Slpp rinken nu och kom med i matchen och spela wwr.
Problemet r att informationen inte sprids p ett klart stt. Det skall inte krvas att man hela tiden fljer SpaceX och Musks Twitter och frsker dra slutsatser drifrn. De fick 3 miljarder dollar av amerikanska skattebetalare. D skall man krva tydlig redovisning av planen och vad som gjorts.
Vad stter kontraktet fr tidsgrnser? Det hr kommer inte att fungera 2024, som planerats, imho.
Citera
2021-08-13, 17:29
Medlem
Problemet hr r snarare att det r svrt att inhmta all information och SpaceX arbetar med stndiga frndringar i koncepten som gr att man kan bli frvirrad. Ja jag har ocks sett den lsningen att man har en sorts plattform p Lunar Starship som matas ut och en hissanordning som fr ned astronauter och gods ned till mnytan. Balkongflygning skall kunna undvikas.

Ja SpaceX har vunnit kontraktet fr mnlandaren men ocks ett kontrakt i oktober 2020 att utveckla och demonstrera metoder fr tankning i rymden. 53 miljoner dollar, det verkar snlt, skall det inte vara miljarder? Om inte fr SpaceX ta ur sin egen ficka.

Boeing fortstter med frsken att lsa problemet med Starliner genom trouble-shooting och man hoppas bli klar innan uppskjutningsfnstret stnger annars man fr montera ned hela skiten.

Klarar man inte detta mste huvuden rulla, nya chefer tillsttas.

Det r vldigt lite nytt om SLS och Orion. Det skapar en nnu strre oro anser jag n den bristande informationen frn SpaceX.
Citera
2021-08-13, 19:58
Medlem
wwrs avatar
Vad jag kan hitta snabbt om kontraktet s har SpaceX ftt $2.9 miljarder fr att bygga en mnlandare. Betalningarna faller ut allt eftersom SX uppnr "milstolpar" i projektet. Jag har inte hittat vilka milstolpar som satts upp.

SX har tydligen ven ftt $53 miljoner fr att studera tankning i omloppsbana. (Det borde kanske ing i det frsta kontraktet eftersom det gller tankning av mnlandaren. Det lter tidigt eftersom raketen nnu bara flugit 10km hgt.)

Fyra astronauter skall skjutas upp med SLS (NASA) och ka till omloppsbana runt mnen. Dr skall tv av dem borda SpaceX landare, landa p mnen och firas ned med hissen, vistas dr en vecka och sedan ka hem med samma transportmedel. Mlsttningen r att utfra detta 2024.
Citat:
NASA is getting ready to send astronauts to explore more of the Moon as part of the Artemis program, and the agency has selected SpaceX to continue development of the first commercial human lander that will safely carry the next two American astronauts to the lunar surface. At least one of those astronauts will make history as the first woman on the Moon. Another goal of the Artemis program includes landing the first person of color on the lunar surface.

The agencys powerful Space Launch System rocket will launch four astronauts aboard the Orion spacecraft for their multi-day journey to lunar orbit. There, two crew members will transfer to the SpaceX human landing system (HLS) for the final leg of their journey to the surface of the Moon. After approximately a week exploring the surface, they will board the lander for their short trip back to orbit where they will return to Orion and their colleagues before heading back to Earth.

https://www.nasa.gov/press-release/a...ricans-on-moon
Senast redigerad av wwr 2021-08-13 kl. 20:10.
Citera
2021-08-13, 21:10
Medlem
Lite verraskande har Starship SN20 ter RULLATS UT till startplattan och den har stllts en bit ifrn sjlva startbryggan. Frst mste man naturligtvis stlla Super Heavy BN4 p startbryggan. Men sistnmnda booster har inte rullats ut.

Det gick inte att se huruvida dom 6 motorerna har monterats p. Men det vore vl lite underligt annars. Dremot kunde man se att dom vrmeskyddande tiles(en) har lite olika frger, kanske experimenterar man med olika material.

Elon sjlv twittrade ju om att utrullningen grs p mndag men vi fr vl anta att Super Heavy rullas ut d om all processing r klar.

Hoppas att inte FAA stter sig p tvren. Det terstr skert en mnads arbete innan uppskjutning kan ske?
Citera
2021-08-13, 21:28
Medlem
wwrs avatar
Breaking:
Hr kan man snacka om smaskigt rymdskvaller.

Ryska rymdmyndigheter hvdar att den amerikanska astronauten (lkaren/ingenjren) Serena Aun-Chancellor avsiktligt borrade ett hl i rymdstationen. Hon hade ftt djup ventrombos och ryssarna hvdar att hon drfr ftt psykbryt och borrat hlet fr att pskynda sin hemresa. Ryssarna har underskt med rymdpromenader men sger att de inte fick underska amerikanernas verktygslda eller anvnda lgndetektor! Och vem hade saboterat intern-TV:n? ...

Amrisarna tillbakavisar bestmt anklagelsen!

https://www.google.com/amp/s/arstech...e-bus/%3famp=1
Senast redigerad av wwr 2021-08-13 kl. 22:18.
Citera
2021-08-13, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Breaking:

Ryska rymdmyndigheter hvdar att den amerikanska astronauten (lkaren/ingenjren) Serena Aun-Chancellor avsiktligt borrade ett hl i rymdstationen. Hon hade ftt djup ventrombos och ryssarna hvdar att hon drfr ftt psykbryt och borrat hlet fr att pskynda sin hemresa. Ryssarna har underskt med rymdpromenader men sger att de inte fick underska amerikanernas verktygslda eller anvnda lgndetektor! Och vem hade saboterat intern-TV:n? ...

Eehh? Vad har detta i SpaceX trden att gra?
Citera
2021-08-13, 22:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Eehh? Vad har detta i SpaceX trden att gra?
Trden har haft mnga inlgg om ISS och rymdstationer. Den hr trden liknar ofta en allmn rymdtrd.
Senast redigerad av wwr 2021-08-13 kl. 22:34.
Citera
2021-08-13, 22:48
Medlem
Jag har ikvll gtt ngra steg lngre in i Artemis-programmet. Och det r som jag trodde. Nr vl Lunar Gateway r p plats skall NASA snda ivg 4 astronauter med Orionkapseln och brraketen r alltid SLS nr Orion r inblandat.

SpaceX skall bara snda mnlandaren Lunar Starship upp till Lunar Gateway. Det skall man gra obemannat och docka med Lunar Gateway.

Tv av astronauterna ENDAST skall vid frsta mnlandningen g ver till Lunar Starship och koppla loss, och frdas ned till landning p mnen.

Lunar Starship transporterar tillbaka dom tv astrounauterna till Lunar Gateway och vid lmplig tid tervnder samtliga 4 astronauterna till jorden med hjlp av Orion-kapseln. Men senare i framtiden skall man bygga en bas p mnen och Lunar Gateway r en viktig nyckelpunkt, Som det ser ut nu r Lunar Starship bara en sorts frja som teranvndes mnga gnger,

Men innan allt detta, kommer en vanlig Starship att gra en resa runt mnen med turister i projektet Dear Moon. Och NASA skall genomfra en obemannad resa runt mnen i vinter samt en resa runt mnen med astronauter under 2022--2023 med Orion/SLS.

Allt r ganska komplicerat och jag har svrt att tro man hinner med allt detta. Jag tror mycket mer p SpaceX n p NASA i dom hr fallen, men NASA frfogar ver pengarna.
Citera
2021-08-13, 23:00
Medlem
Citat:
Breaking:

Detta r nog bara ett frsk av Ryssarna att skapa alibi fr sina egna misstag och kvalitetsbrister. Historien r inte trovrdig.
Citera
2021-08-13, 23:10
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Detta r nog bara ett frsk av Ryssarna att skapa alibi fr sina egna misstag och kvalitetsbrister. Historien r inte trovrdig.
Vi fr se den amerikanska reaktionen. Det verkar ju som att chefen fr ryska rymdmyndigheten str bakom uttalandet. Om historien r ljug s borde en explosiv reaktion komma frn USA. Men jag har inte hunnit se det.

Modulen trycktestades naturligtvis p jorden.
Senast redigerad av wwr 2021-08-13 kl. 23:16.
Citera
2021-08-13, 23:18
Medlem
Citat:
Vi fr se den amerikanska reaktionen. Det verkar ju som att chefen fr ryska rymdmyndigheten str bakom uttalandet. Om historien r ljug s borde en explosiv reaktion komma frn USA. Men jag har inte hunnit se det.

Jag tror man tonar ned det. En annan sak, jag ser att jag i stort sett tuggade om vad du lade ut i ett tidigare inlgg.

Hur sjlva frsta mnlandningen skall g till. Jag var tva p bollen men jag frsker inhmta s mycket jag frmr.

Jag skrev nog lite fel i tidsplanen. Frsta obemannade frden med Orion/SLS blir i vinter men jag skrev sedan bemannad frd runt mnen med Orion 2022/2023. Detta blir helt fel, 2022 r helt uteslutet fr en bemannad frd runt mnen.
Det skall bli intressant vilka som genomfr denna frsta rundtur runt mnen, SpaceX i Dear Moon eller NASA i Artemis II. Och om det sker 2023 eller 2024.

Till saken, jag tror inte det blir ngra frvecklingar mellan NASA och Roscosmos. n s lnge fungerar ktenskapet och man behver varandra ngra r till.
Citera
2021-08-13, 23:28
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror man tonar ned det. En annan sak, jag ser att jag i stort sett tuggade om vad du lade ut i ett tidigare inlgg.

Hur sjlva frsta mnlandningen skall g till. Jag var tva p bollen men jag frsker inhmta s mycket jag frmr.

Jag skrev nog lite fel i tidsplanen. Frsta obemannade frden med Orion/SLS blir i vinter men jag skrev sedan bemannad frd runt mnen med Orion 2022/2023. Detta blir helt fel, 2022 r helt uteslutet fr en bemannad frd runt mnen.
Det skall bli intressant vilka som genomfr denna frsta rundtur runt mnen, SpaceX i Dear Moon eller NASA i Artemis II. Och om det sker 2023 eller 2024.

Till saken, jag tror inte det blir ngra frvecklingar mellan NASA och Roscosmos. n s lnge fungerar ktenskapet och man behver varandra ngra r till.
Jag frskte hitta kontraktet fr mnlandaren. Det vore intressant att se vilka milstolpar som SX mste uppn och hur mycket av de $2.9 bn som betalas ut fr varje milstolpe. Men den informationen verkar vara hemligstmplad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in