Citat:
Ursprungligen postat av
Nakkvarr
Det var ett fall, jag tror i stockholmstrakten, på 70-80 talet där en lärare (vet ej i vilket ämne, dock!) knivhöggs till döds av en elev.
Jag minns det därför att alla elever i alla landets skolor på fastställt klockslag tvingades stå i givakt och hålla en tyst minut för denne..!
Citerar från Göteborgs Posten, nej det är inte jag som stavat fel sköt, det är någon på GP:
"Tidigare skolattacker i Sverige
22 oktober, 2015: Skolan Kronan i Trollhättan. Tre personer miste livet i den blodigaste skolattacken i Sverige. Gärningsmannen själv, Anton Lundin Pettersson, dog också efter att ha blivit skjuten av polis. Attacken var ett hatbrott med rasistiska motiv.
25 oktober, 2001: Två gymnasieelever knivskars på Västermalms skola i Sundsvall. En av dem, en ung kvinna, dog senare av sina skador. En 16-årig man var gärningsmannen.
18 januari, 2001: En 19-åring skjöt ihjäl en 16 år gammal pojke på Bromma gymnasium i Stockholm.
13 december, 1979: En 39-årig lärare knivhöggs till döds på Svartedalsskolan i Göteborg. Gärningmannen, en 15-åring som skulle avvisas från skolan.
4 mars, 1961: En 17-årig man skjöt ihjäl en person och skadade sex när han öppnade eld under en skoldans."