Flashback bygger pepparkakshus!
2021-08-19, 23:35
Medlem
En 15-årig pojke har under dagen anhållits på sannolika skäl misstänkt för försök till mord på en man i 40-årsåldern på en skola i Eslöv.

Den anhållna pojken är elev på skolan och mannen arbetar på skolan.

Senast på söndag kl. 12 måste åklagaren ta ställning till om pojken ska begäras häktad eller släppas på fri fot.

https://www.aklagare.se/nyheter-pres...-mord-i-eslov/
Citera
2021-08-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
Så att colombian/tamil-kille lyssnar på Hitlermusik, det låter trovärdigt i dina öron? Jag tror Muhammed vill utnyttja det hela för att sprida svennehat och rikta bort uppmärksamheten från rasfrämlingar, aftonbladet tackar och bockar.

Jag tvivlar på att han är muslim, så "Muhammed" är nog fel. Möjligen kan han vara fundamentalistisk hindu, eller katolik, eller (troligare) bara en våldsam, förbannad tonåring!

(Kanske han rentav hade skäl att vara förbannad på dendär läraren! Inte så att det rättfärdigar mordförsök, men hej! vi har alla upplevt dendär känslan av övermäktigt raseri, då den röda dimman faller nedför ögonen, nävarna knyter sig, och söker efter vad mordvapen kan finnas..!)
Citera
2021-08-19, 23:37
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Men är inte uppräkningen enbart skolvåld?

har du möjligen en egen och lite efterbliven definition av "skola" eller "våld"?

(FB) 15-årige Arminas Pileckas knivskuren till döds i Broby av 14-åring på skola 2016-01-11
Citera
2021-08-19, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag tvivlar på att han är muslim, så "Muhammed" är nog fel. Möjligen kan han vara fundamentalistisk hindu, eller katolik, eller (troligare) bara en våldsam, förbannad tonåring!

(Kanske han rentav hade skäl att vara förbannad på dendär läraren! Inte så att det rättfärdigar mordförsök, men hej! vi har alla upplevt dendär känslan av övermäktigt raseri, då den röda dimman faller nedför ögonen, nävarna knyter sig, och söker efter vad mordvapen kan finnas..!)
Tror att han menar Muhammed som uttalade sig i media.
Citera
2021-08-19, 23:39
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr

Nu har du nog missuppfattat en del. Mohammad är ett vittne.
Citera
2021-08-19, 23:39
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja, stämmer. Inte säker på att det var Sydsvenskan. Kan varit typ Norra Skånes tidningar.

Ja, Norra Skånes tidningar, men den artikeln ligger bakom betalvägg nu. Vad jag minns skrev de inte ljushyad men att han var ljus.

Ganska säker på att det var denna länk: https://www.nsk.se/2021/08/19/nagra-...enom-fonstret/
Citera
2021-08-19, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Vet vi om Breivik och Trollhätte-Anton lyssnade på någon musik när de begick sina dåd?

Denne nya gosse verkar ju tillhöra samma gäng, militärisk utstyrsel, GoPro, och lyssnade på någon sorts skrikande Techno på tyska med låttitel "Der Mussolini".

Har ett svagt minne av att åtminstone Anton gjorde något liknande?
E det konstaterat att han lyssnade på D.A.F.
En av de största synthgrupperna som funnits
Citera
2021-08-19, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ella000
Förstår att så är fallet (men förmodligen ändå födda/uppvuxna här), men var har du sett bilden?
Klassfotot?
Ingen som vill lägga upp, med all respekt förstås.

Här:

Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Klassfoto med H.A.J., övriga pixlade:
https://ibb.co/Km50fGY

Citera
2021-08-19, 23:42
Medlem
Helvete vad den här tråden tog fart, låg bra till med läsningen hela dagen, nu är det för mycket att ta igen. Tack ni som givit bra info!

Jag gissar att det kommer bottna i att killen blev mobbad, han sökte hjälp hos läraren men läraren viftade bort det, mobbningen fortgick och tillslut gjorde H*go något åt det.

Vet man hur snabbt polisen var på plats efter första SOS-samtalet? Jag tänker att en skadad person känns som ett planerat dåd (att H*go nöjde sig med läraren), eller bra respons av polisen som förhindrade ytterligare skadade.
Citera
2021-08-19, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Vare sig KMFDM eller DAF, som har gjort originalet, är nazister eller fascister. Men det är ju möjligt att de uppfattas så. Skulle hellre klassa dem som nåt slags kaosanarkister som showar, spelar på dammsugare och spränger dem på scen.

DAF är tvärtom kända antifascister. Sångaren Gabi Delgado-López tvingades som barn fly från Francos Spanien till Västtyskland, vilket inte lär ha gjort honom särskilt vänligt inställd till fascismen, och just den aktuella låten Der Mussolini är ett av deras mest välkända exempel på när de driver med Mussolini, Hitler och Jesus:

https://www.theguardian.com/music/mu...ez-robert-gorl
Citera
2021-08-19, 23:47
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Helvete vad den här tråden tog fart, låg bra till med läsningen hela dagen, nu är det för mycket att ta igen. Tack ni som givit bra info!

Jag gissar att det kommer bottna i att killen blev mobbad, han sökte hjälp hos läraren men läraren viftade bort det, mobbningen fortgick och tillslut gjorde H*go något åt det.

Vet man hur snabbt polisen var på plats efter första SOS-samtalet? Jag tänker att en skadad person känns som ett planerat dåd (att H*go nöjde sig med läraren), eller bra respons av polisen som förhindrade ytterligare skadade.

ett tidigt vittnesmål i tråden gjorde gällande att HAJ hyste agg gentemot läraren på grund av att denne skämt ut honom inför klasskamraterna i slutet av förra terminen. han ska enligt samme uppgiftslämnare ha utalat sig hatiskt om läraren under sommarlovet. kan nog ligga en hel del planering bakom.
Citera
2021-08-19, 23:48
Medlem
Krimkolls avatar
Låten han lyssnade på är ju uppenbart inte något stöd till Hitler som aftonbladet gärna lyfter fram, utan tvärtom. Ett skämt till tidning som lyfter fram sådana tveksamma vittnesmål, särskilt när det direkt kan bedömas att det inte stämmer. Man kan ha trott så direkt vid händelsen som vittne, det är förståeligt, men låten är inte sådan som beskrivs i aftonbladet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in