Citat:
Ursprungligen postat av
Kavajfyllo
Någon med kunskap inom psykologi här som kan förklara varför fetknoppen väljer att konstant stoppa i sig chokladkakor, ostar och diverse andra onyttigheter trots att han ser ut som han ska explodera vilken sekund som helst?
Psykolog är jag inte men har från egen erfarenhet en hel del kunskap om sockerberoende. Det är precis samma biologiska mekanismer bakom det som vid allt annat missbruk - alkohol, narkotika, spel, sex, shopping etc. Hjärnan och viljestyrkan är så att säga kapad av beroendet och man styr helt enkelt inte själv över matintaget utan har tappat kontrollen. För många resulterar det i väldigt ohälsosamma mängder av ffa mjöl- och sockerprodukter av olika slag. Resultatet blir ofta att man ser ut som OG. Det är ett väldigt komplext beroende och väldigt svårt att ta sig ur.
Man kan välja att dricka alkohol och knarka eller välja att inte göra det. Ett binärt val, med konsekvenser därefter. Men du kan inte välja att inte äta och därmed kommer en ständig problematik med att styra undan sockret och mjölet vid
varenda måltid och
all tid däremellan. Inte bara så gott det går utan till 100%, annars trillar du snabbt tillbaka aktivt i matberoendet igen, tappar kontrollen, vräker i dig en massa skit och går upp i vikt. På samma sätt som en nykter alkoholist inte efter att varit nykter en tid kan börja ta en öl till maten igen ibland, då är han snart tillbaks på ruta ett. Det är ett smärre helvete att vara sockerberoende, faktiskt.
Nu har jag naturligtvis aldrig träffat OG och känner honom inte men jag misstänker starkt att det är sockerberoende som ligger bakom den där kroppshyddan.
Olof, du läser ju den här tråden. Det finns hjälp att få för sockerberoende! Lägg lite av dina pengar på en bra addiction-terapeut istället för att swisha bort dem till dina sinnesslöa barnföljare. Vad är det för mening med att bli miljardär om du ändå ska dö av hjärtattack eller organsvikt innan 40?