Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
Exakt där är anledningen till att jag skrev "förmodat" eftersom vissa rörelser är relativa. Rotation i förhållande till vad - resten av universum? Ok. I det här fallet var ramen för intressenter just asteroiden och DU som står på den. Helst utan rymddräkt - fysiken är densamma
Jasså bara vissa rörelser är relativa? Vilka är det inte?
Så rotation i relation till resten av universum i relation till mig i relation till asterioden i relation till gravitationen från någonting annat?
Solklart.
Ja, men fysiken är inte det du tror.
Citat:
Du har verkligen inte en aning om vad Einstein producerat? Vet du vad hans ekvivalensprincip är? Acceleration är likställt med gravitation; så om du står still på jordytan accelerar du faktiskt med ca 9.8 m/s från gravitationscentrum.
Säger han som nyss lärde sig vad en vektor är.
Nej, ekvivalensprincipen säger att trög massa och gravitationell massa blir detsamma inom resterande delar av teorin.
Vad betyder det att acceleration är likställt med gravitation? Vad är gravitation i så fall? En "kraft", som både är massa och acceleration? Gravitationell massa som accelererar gravitationellt?
Okej, så om man står stilla så accelererar man men inte om man rör sig? Så då accelererar man med en motriktad kraft upp från gravitationscentrum också, eller är fysiken fel?
Så man står stilla i relation till gravitationscentrum och då accelererar man, men om man faller fritt mot gravitationscentrum så är man i fritt fall?
Hur mäter man detta?
Citat:
Jag påstår inte att Einstein har fel, försök hitta det nånstans i det jag skriver. Det NERLUSAR dock det du skriver. Börjar bli lite patetiskt, det här.
Nej, det gjorde inte jag heller men det var du som ifrågasatte om jag gjorde det. Jag är dock den som påstår detsamma som Einstein medans du har fel om allt. Einstein håller med mig, inte dig.
Citat:
Det är korrekt. Det finns ingen centrifugalkraft. Om man ska förklara DET för dig - vafan är du, nån slags internetvirus som pastar Wiki till random trådar?
Okej, så den är bara på låtsas? Men centripetalkraften är riktig när man pratar om acceleration in mot ett objekt?
Så vad är på riktigt när man beskriver insidan mot en cylinder som roterar i rymden? Är det någonting annat som är riktigt då eller är allt omvänt då för att det låter bra?
ALLT är fundamentalt fiktiva krafter och reaktionskrafter, och det är par av sådana krafter som kan utöva arbete tillsammans, vilket är energi kommet från någonting, likt rörelsemängdsmoment från rotation.
Det här är du som läser första meningen på Wikipedia och påstår detta utan att förstå det.
Citat:
Ja .. har du förstått nåt nu eller är du ironisk?
Okej, så centripetalkraften in är riktig, elektromagnetisk reaktionskraft ut är riktig, och elektromagnetisk reaktionskraft in är riktig som är motriktad till gravitationell kraft in, men centripetalkraft ut är på låtsas?
En "reell" kraft är en kraft som inte försvinner för någon referens. Fundamentalt så är det verkan mellan momentum som omvandlar energin till arbete mellan fiktiva krafter och reaktionskrafter.
Citat:
Det var inte jag som sa att du accelerar nånstans om du befinner dig i fritt fall. Du KAN befinna dig i fritt fall i ett gravitationsfält, såklart. ISS gör det i jordens. Jorden gör det i solens. Solen gör det kring Vintergatans gravitationscentrum. Eller - för att vara helt korrekt: ALLA dessa objekt följer en rak bana i en vriden rymdtid.
Okej, så gravitation accelererar bara om man inte rör sig i gravitationsfältet, så den motriktade elektromagnetiska kraften mot ytan är också acceleration?
Hur mäter man denna acceleration som försvinner när man rör sig och uppkommer när man inte rör sig?
Och ingen skillnad mellan "kraft" och acceleration? Vilka avgörs i förhållande till tröghetscentrum men bara ibland?
Och allt fritt fall mot olika saker sker rakt i vriden rumtid?
Men står man still mot en yta så accelererar och rör sig i en krökt bana genom vriden rumtid?
Den motriktade elektromagnetiska kraften från ytan som accelererar ut lika mycket som gravitationen accelererar in, vid stillastående, den är någonting annat än centrifugalkraften som är på låtsas?
Och elektromagnetisk kraft är då enligt dig riktig och inte fiktiv då den inte försvinner för någon referens i något förhållande mellan E och B fälten?
Och gravitationskraft är också riktig och försvinner inte för någon oavsett hastighet?
Och faller man fritt i omloppsbana så att man inte rör sig i gravitationsfältets raka bana genom krökt rumtid så accelererar man men ändå inte förrns man har vridit sig så att man accelererat neråt för att kunna falla fritt tills man nåt motstånd mot marken och accelererar tillbaka för att sluta röra sig i gravitationen och då accelererar man neråt när man står stilla men man accelererar inte uppåt av elektromagnetisk motkraft, och hastigheten längs rotationsriktningen har ingenting att göra med gravitationen eftersom gravitationen är riktad ner, då reaktionskrafter mellan fiktiva krafter observeras vara i motsatt riktning från alla referensramar?
Citat:
Det är vad som lekmannamässigt kallas fritt fall.
Okej, så vad menar du att det är och vad är acceleration?
Hur mäter man stillastående acceleration och rörligt stillastående, från olika referenser?
Hur fungerar detta med bevarandelagar?
Citat:
Du har verkligen inte förstått ett skit av Einstein.
"Matter tells space how to curve. Space tells matter how to move". Undrar om du ens klarar att slå upp den.
Men du som lärde dig vektorer förstår relativitetsteorin?
Jag tror att jag förstår Einstein bättre än vad du gör.
Ja, och min fråga var alltså förhållandet till materian som krökte rumtiden på det sättet som innebar det som skedde hos materian i ditt exempel.
Jag frågade vad förhållandet till den andra materian var för att kunna påverka materian i ditt exempel så som du påstod, och du svarar att materian i ditt exempel påverkas som den gör eftersom rumtiden är krökt av annan materia, så min fråga var alltså hur den andra materian kröker rumtiden för att påverka den materian i ditt exempel så att den påverkas så som du påstod.
Citat:
Som sagt ovan, detta bevisar utom allt tvivel att du är fullständigt lost. Vore jag du, och det kunde jag inte ens bli om jag ville, så hade jag sökt på det jag skrev ovan och försökt inse vad det handlar om och vad det kunde lära mig.
Du har sannolikt inte läst någonting om någon fysik någonsin. Du läser kanske de första meningarna på Wikipedia och stannar så fort du läst någonting som du tror talar emot det din magkänsla vet.
Citat:
Men eftersom du är du kommer du enbart se anledningar att attackera och pasta in mer skit.
Du har de senaste inläggen "attackerat" mig med:
Citat:
-Einsteinförnekare
-virriga
-din skrivklåda drabbar dig svårt
-patetiskt
-ska förklara DET för dig
-vafan är du, nån slags internetvirus som pastar Wiki till random trådar
-har du förstått nåt nu eller är du ironisk
-Du har verkligen inte förstått ett skit
-Undrar om du ens klarar att slå upp den
-detta bevisar utom allt tvivel att du är fullständigt lost
-Vore jag du, och det kunde jag inte ens bli om jag ville, så hade jag sökt på det jag skrev ovan och försökt inse vad det handlar om och vad det kunde lära mig.
Jag har de senaste inläggen "attackerat" dig med: