2021-09-08, 10:00
Medlem
jack.danielss avatar
Blodrtt p brsen idag, 1-2% nedgng p de flesta bolag. Hemnet -0,17%?

r det nn som vrdar kursen och hller den uppe?
Citera
2021-09-09, 18:32
Medlem
bajssprutans avatar
Sknt att se hemnet ta grus dag efter dag. Placera hade till och med en artikel om lockups igr med hemnet som exempel. Muhahaha. Hemnetshorten br upp min portflj galant i uranusrekylen.

Citat:
Hemnet brsnoterades i slutet av april i r. I prospektet kunde man lsa om lock-upreglerna. Som du kan se nedan r det olika lngd, ett halvr eller ett r, p perioderna beroende p vilken gare det handlar om.

Utdrag frn Hemnets prospekt.

Det fanns ocks en mjlighet att slja aktier redan efter fyra mnader om aktiepriset stigit mer n 130 procent sedan brsintroduktionen (introduktionskursen), vilket det har.
Vilket det pltsligt rkade bli nn dag innan lockupen pga nn betald analys av en skummisbank.
Eat shit!

"Hemnet just keeps going down, going down"

Risken r ju att de kr en pemm-pump. Nr r man njd som short-gam ? Det r min frsta gng. 50% gains so far.
Man vet ju hur det gick fr girige Melvin. Rtt i tvan.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-09-09 kl. 18:56.
Citera
2021-09-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan

Risken r ju att de kr en pemm-pump. Nr r man njd som short-gam ? Det r min frsta gng. 50% gains so far.

Man r njd nr bolaget nrmar sig intrinsic value och fortstter inte lngt under det ven om man kanske har lust. Som blankare r det extremt viktigt att vara precis i sin bedmning av bolagets vrde. Kort sagt vad tycker du hemnet r vrt? Jag vet inte sjlv vad hemnet r vrt d jag inte satt mig in i bolaget. Det r inte parans s vrdet ligger antagligen ver noll.
Citera
2021-09-10, 17:08
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belsubub
Man r njd nr bolaget nrmar sig intrinsic value och fortstter inte lngt under det ven om man kanske har lust. Som blankare r det extremt viktigt att vara precis i sin bedmning av bolagets vrde. Kort sagt vad tycker du hemnet r vrt? Jag vet inte sjlv vad hemnet r vrt d jag inte satt mig in i bolaget. Det r inte parans s vrdet ligger antagligen ver noll.
Absolut. For the record hyser jag inget personligt agg mot hemnet. Jag tycker att det r en helt ok hemsida dr man kan kpa hus.
Problemet r vrderingen och mjligheterna till expansion. Alla har vid det hr laget en liknande hemsida till och med i Afrika.
Och rtt vad det r dyker det upp en ny hemsida som flocken anammar.

Det r skitpengar s jag gr fr 88% profit for the memes.
Citera
2021-09-10, 17:25
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Sknt att se hemnet ta grus dag efter dag. Placera hade till och med en artikel om lockups igr med hemnet som exempel. Muhahaha. Hemnetshorten br upp min portflj galant i uranusrekylen.

Vilket det pltsligt rkade bli nn dag innan lockupen pga nn betald analys av en skummisbank.
Eat shit!

"Hemnet just keeps going down, going down"

En bra pemmpump ppnar upp fr fina blankingpossar nr luften gr ur igen. Vilket jag tror den gr. Hr i Sverige r nog tillvxten begrnsad och utrikes finns det andra. Jag har alltid undrat varfr vissa bolag bestmmer sig fr att brsnotera sig, hur mnga fall r det fr att strre gare vill casha ur medan det gr?
Citera
2021-09-13, 12:07
Medlem
jack.danielss avatar
Hemnets fantasikurs tickar ner dag fr dag dock har garna inte blivit av med sina aktier nnu, s nn mer analys kommer skert framigenom.
Citera
2021-09-14, 21:39
Medlem
Citat:
Absolut. For the record hyser jag inget personligt agg mot hemnet. Jag tycker att det r en helt ok hemsida dr man kan kpa hus.
Problemet r vrderingen och mjligheterna till expansion. Alla har vid det hr laget en liknande hemsida till och med i Afrika.
Och rtt vad det r dyker det upp en ny hemsida som flocken anammar.

Det r skitpengar s jag gr fr 88% profit for the memes.

Hller absolut med om att hemnet ser vervrderat ut, det som avhller mig frn att blanka r som sagt att jag inte vet vad bolaget egentligen r vrt, och dessutom r rdd fr pltsliga pm-ryck uppt nr jag sitter och kollar p porr och glmmer brsen fr ett gonblick.

Vad gller affrsmodellen finns det en viss defensiv styrka hos hemnet d annonssidor som hemnet eller blocket blir bttre ju fler anvndare de har. Skall jag slja min bil vet jag att de flesta som kper bil tittar p blockets annonser, drfr annonserar ven jag p blocket vilket i sin tur kar utbudet av bilar fr kparna vilket i sin tur kar attraktionskraften fr plattformen osv osv. Med andra ord strst r bst, winner takes it all och hemnet r absolut strst i Sverige inom sin nisch. Problemet r som du sger att andra lnder har egna hemnet som blir vldigt svra att konkurrera med av samma anledningar som gjort hemnet stora i Sverige.

En sidokommentar, vi har haft vldigt mnga ipo:s p brsen i r, det brukar sammanfalla med toppen p cykeln. De som kpt in sig i hemnet, checkin.com m.fil kan nog f det svettigt snart ven om bolagen skulle visa sig g bra lngre fram.
Citera
2021-09-15, 20:17
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Paus fr blockfrsljningar av aktier vntas infr rapportssongen - DI (Finwire)
2021-09-14 12:01
I september genomfrdes fyra s kallade "placings" dr strre aktiegarna i brsnoterade fretag p ett brde slde av en storpost. Men nu blir det sannolikt en paus, skriver Dagens industri i en analys.

De fyra affrerna var partners i EQT som slde aktier fr 23 miljarder kronor, finska Sampo som slde aktier i Nordea fr 7,6 miljarder samt huvudgarna i Cint och Hemnet som minskade sina aktieinnehav.

"Frra veckans stora utfrsljningar frn storgare betyder rimligen att det nu blir ett uppehll fr stora blockaffrer p brsen. Sklet r att rets tredje rapportperiod str fr drren och insynspersoner r inte tilltna att kpa eller slja aktier en mnad fre det att kvartalsrapporten ska publiceras", skriver Di.

Efter rapportssongen ppnar sig fnstret terigen fr stora blockaffrer i december. Bland de bolag dr tidningen spekulerar kan bli aktuella fr denna typ av affrer r terigen Cint och Hemnet, men ven Vimian, Revolution Race och OX2.
Stngde kortningen igr med 88% profit. D vet vi att nsta tillflle att shorta r i December efter pemm-pumpen som garanterat kommer fr att pumpa kursen. Vi ses d mklar-as
Citera
2021-12-16, 07:52
Medlem
jack.danielss avatar
Har haft min kortning sedan somras, ligger just nu ca +40%. D skall nd nmnas att jag kte p en smocka under resans gng nr de slppte ett pump pm! Efter det pm:et halverades mitt insatta kapital!

Btw. Avanzas produkter med en daglig avgift p 0,02 % blir i lngden dyra instrument! Rknat p ett r och 7% avkastning s gr jag +-0 allt hamnar hos Avanza!
Citera
2021-12-16, 08:05
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Har haft min kortning sedan somras, ligger just nu ca +40%. D skall nd nmnas att jag kte p en smocka under resans gng nr de slppte ett pump pm! Efter det pm:et halverades mitt insatta kapital!

Btw. Avanzas produkter med en daglig avgift p 0,02 % blir i lngden dyra instrument! Rknat p ett r och 7% avkastning s gr jag +-0 allt hamnar hos Avanza!
Haha, som att sno godis frn smbarn. Ez money.

Jo, avanza kan minsann drnera pengar. De lr tjna flsk p alla minilongar kopplade till folkaktier.

Jag missade fan att attackera som jag skulle den hr gngen, fr mycket att st i om dagarna.
Citera
2021-12-16, 14:26
Medlem
gulbofinks avatar
Slnge p/e-talet r ver 100 s tror jag det kan vara vrt att korta. Trenden r dessutom nert sen toppen i sommar.

P/e 126 enligt Brsdata just nu.
Citera
2021-12-18, 11:03
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av gulbofink
Slnge p/e-talet r ver 100 s tror jag det kan vara vrt att korta. Trenden r dessutom nert sen toppen i sommar.

P/e 126 enligt Brsdata just nu.

Vad betyder det? Att du sljer/kper? Eftersom Hemnet har nra monopol p det de gr tror jag p dem i lngden. Men jag r ny p brsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in