Citat:
Ursprungligen postat av
lindemann
Om uppgifterna stämmer är han rökt, med rätta. Om det visar sig att det han ägnat sig åt inte är olagligt eller att det redan är preskriberat spelar ingen roll, det finns moraliska gränser att förhålla sig till. De gränserna passeras om man som vuxen sexchattar med någon som är under 18 år. En politiker som bär sig åt på det viset har förbrukat sitt förtroende.
Kan inte direkt påstå att jag är ett fan av Bali, så jag har inga problem med att han kanske tvingas lämna. Men det är inte utan att jag noterar två märkligheter i det här.
- Uppgifterna publiceras alltså samtidigt som Moderaterna håller sina interna provval inför att de ska spika sina riksdagslistor till nästa års val. Provvalen skall vara avslutade som senast i oktober i år. Det är en oskön timing för dem som inte tror på tillfälligheter när det gäller politik.
- Flera i tråden har noterat att det är en hel del nyreggade konton som är inne och eldar på och sprider rent skvaller som absoluta sanningar. Kan vara ett uttryck för hur illa omtyckt Bali är hos sina politiska motståndare, några passar helt enkelt på och tar chansen när de ser den blottade strupen. Eller är det kanske interna partifiender som legat redo och väntat? Ingen hemlighet att mjäkModeraterna är trötta på Bali, de har i princip redan tagit ifrån honom alla riksdagsuppdrag. Men mängden nyreggade konton som är här och eldar på är uppseendeväckande.
Korrekt analys. Men om det stämmer att han skickat till flertalet brudar runt 17, har han ju säkerligen skickat runt till alla 18+are med under den tiden. Det skämtades i Sista måltiden när han var med förra veckan om att han knullat runt som fan och att han och Hanif Aziz var bukisar med massa brudar.
Jag personligen gillar Bali som politiker, han säger vad han tycker och har inga problem med att säga om han tycker en motståndare är dum i huvudet om det är det han faktiskt tycker. Jag tycker det är överdrivet mycket fokus på "ton" i Sveriges samtalsklimat, istället för sakpolitik. Skiter i hur någon uttrycker sig, utan bara om vad de menar och vad de faktiskt uträttar.
Det är ingen hemlighet att han inte är omtyckt av makthavarna inom M, han gick från att vara ett stjänskott, till en pariah (ungefär exakt samtidigt som han började yttra sina egna åsikter och inte bara partilinjen), men blev mer eller mindre Sveriges kändaste politker. Att en sån här anklagelse kommer så nära inpå ett provval innebär att han, även om det senare skulle ex. visa sig ha varit helt grundlösa anklagelser, förstöra hans karriär i riksdagen. Vilket jag nu isåfall tror kommer vara det som sker.
Vilken annan politiker utan tunga partiuppdrag känner random folk runtom i landet till förrutom Bali? Det är liksom på nivå att Statsministern tvingas ut och kommentera saker Hanif personligen sagt. Det är något Sveriges politiker inte är vana vid och det svenska politiker inte är vana vid, vill man göra sig av med.