Citat:
Ursprungligen postat av
HemskeSven
Ja... Undras vad brottsrubriceringen skulle vara? "olämpligt beteende" är ju inte olagligt. Försök till grooming möjligen, men bruttan är ju byxmyndig. Well well...
Ja, mycket konstigt. Moraliskt vänder sig nog de flesta, inklusive jag, emot att en vuxen man raggar på tonåringar (om nu detta har skett), men så länge man inte är i beroendeställning är det ju lagligt om tonåringen är över 15. Som sagt var, moraliskt högst tveksamt, och socialt oaccepterat beteende, men enligt lag inte brottsligt, så varför har det polisanmälts?
Edit: läste en artikel nu. Förlåt, borde ha gjort det innan jag uttalade mig. Han ska alltså ha efterfrågat nakenbilder på en tjej över 15 och under 18? Är det tillåtet att ha sex med en person i denna ålder men inte att be om bilder på vederbörande? Mycket konstigt.
Personligen (inte för att någon frågade…) tycker jag gott att, så länge någon är under 20, ska det vara olagligt för någon som är 10 år äldre eller över att ha sexuella aktiviteter med denna. Tonåringar är barn.
Edit igen: måste tillägga, eftersom jag känner på mig att många komma att opponera sig: skulle du vilja att din högstadiedotter/son hade sexuellt umgänge med en 50-åring, bara för att det var lagligt? Nej, eller hur! Age is väldigt mycket mer än bara a number!