Citat:
Ursprungligen postat av
JagheterHenrik
Nej, det sa jag inte. Jag sa att om han inte blir dömd ska han betraktas som oskyldig, vilket är grunden i vår rättsstat. Och det där med att du i en rättsstat ska betraktas som oskyldig om du blir friad är inte mina åsikter, utan den finns med i Sveriges lagbok:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...ldig_GW02Ju450
Hur vill du ha det? Att alla ska betraktas som skyldiga så fort de anklagas för något? Bra, då anklagar jag dig för att vara en pedofil som tafsar på småbarn. Tycker du då att det är rimligt att du ska betraktas som skyldig till det oavsett om du blir friad?
Ändå lite lustigt att du hänvisar till Sveriges lagbok men länkar till en motion.
Men det är en småsak. Att man ska betraktas som oskyldig om man inte döms är naturligtvis korrekt, däremot är det utifrån statens perspektiv. Naturligtvis behöver inte gemene man betrakta en friad misstänkt kriminell som oskyldig till det brott denne åtalats/misstänkts för.
Vidare är den straffrättsliga processen i det här fallet ganska ointressant. Den huvudsakliga frågan är om han betett sig olämpligt i sin roll som riksdagsledamot.
En jämförelse kan göras med när Kent Ekeroth var ute och vevade packad en onsdagsnatt och hamnade i slagsmål. Han friades från brottet men det är väl få som tycker det är lämpligt för en riksdagsledamot att supa sig berusad och ge sig ut och slåss med folk på stan?