Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-17, 21:58
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Det är visst ett lagbrott att inneha barnporr. Därför som åklagare startat en utredning om "utnyttjande av barn för sexuell posering".

Tror du att det är det som är brottsrubriceringen? Har du källa på det?
Tror du att han innehaft barnporr? Har du källa på det?

Vilket jävla svammel nu ärligt talat.
Citera
2021-09-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det låter lite långsökt. Men eftersom vi inte har någon tillgång till bevisningen så kan du spekulera vidare.

Låter inte alls långsökt om man vill smutskasta någon åt det grövsta och förstöra någons politiska karriär. Hanif Bali har inte varit direkt omtyckt på vänsterkanten så det finns nog många villiga till att göra en sådan sak. Man måste väl få ifrågasätta det där. För det är en rätt lätt grej att förfalska.
Citera
2021-09-17, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Tror du att han innehaft barnporr? Har du källa på det?

Vilket jävla svammel nu ärligt talat.
Alltså ni i högern lever ju i en alternativ verklighet.

Citat:
Förundersökning mot riksdagsman inledd
Publicerad: 2021-09-17 09:37:33

Åklagare på Särskilda åklagarkammaren har fattat beslut om att inleda förundersökning mot en riksdagsman om misstänkt utnyttjande av barn för sexuell posering.
– Det har inkommit flera polisanmälningar mot riksdagsmannen och jag har beslutat att inleda förundersökning gällande en av anmälningarna för brottet utnyttjande av barn för sexuell posering. Då förundersökningen fortfarande är i ett tidigt inledningsskede kan inte mer information lämnas just nu. Jag kan inte kommentera närmare vilka anmälningar som gjorts eller gå in på några detaljer om misstankarna, säger chefsåklagare Maria Sterup.
https://www.aklagare.se/nyheter-pres...agsman-inledd/
Citera
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidTension
HB skriver i sitt statement att tjejen i fråga bara är en bricka i ett spel, att hon utnyttjats av andra och att han hoppas att det går bra för henne. Han har inte ens namngivit henne.

På vilket sätt har han misskrediterat henne?

Han skriver att hennes påståenden är lögn och att det var hon som tog oönskade initiativ inte han. Han beskriver henne som ett miffo som utnyttjats av hans "fiender " i en "komplott".

Samtidigt går han in och skriver likes på hennes ( ett barns eller ung flickas) Twitter och bjuder hem henne för att titta på serier i sitt eget hem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Jo, det kan visst utgöra grunderna för förtal om du meddelar din omgivning att en person som friats från ett brott egentligen är skyldig ändå.

Vilket drävel... Vi får ta det i ordning.

Citat:
Är man friad ska man betraktas som oskyldig, eftersom det står i Sveriges rikes lag. Jag länkar igen: https://lagen.nu/1994:1219

EKMR saknar helt betydelse vid prövningen av förtal.

Citat:
Om man däremot meddelar om en person kan ha begått ett brott utan att dennes skuld prövats i en rättegång kan det vara gränslandet för vad som är förtal och inte.

Huruvida någon är fälld för ett brott eller inte är av underordnad betydelse vid prövningen av förtal. Det som är relevant är om det är försvarligt att lämna uppgifterna eller inte.

Citat:
I det här fallet tror jag exempelvis inte att tjejen i fråga eller Moderaterna kommer att dömas för förtal.

Nej. Detta då flickan i fråga inte begått en brottslig gärning och då "Moderaterna" inte är ett rättssubjekt som kan åtalas för förtal...

Citat:
Men det beror också på att han inte genomgått en rättslig prövning. Och jag har mig veterligen aldrig påstått att Hanif Bali är oskyldig. Jag har däremot sagt att om han blir friad ska han betraktas som oskyldig. Är det fel eller hur ser du då på saken?

Som sagt, den rättsliga prövningen av det påstådda brottet är av underordnad betydelse avseende förtal.

En person som friats från ett brott ska rent juridiskt bedömas som oskyldig, det betyder dock inte (som jag även poängterat tidigare) att gemene man behöver anse individen i fråga oskyldig. Skyldigheten att beakta denne som oskyldig gäller endast staten. Inte enskilda individer.

Citat:
Anklagar du en person för något brottsligt helt utan bevis, vilket var exakt vad jag efterfrågade när jag pratade med den där vänsterstollen, så kan det mycket väl utgöra grunden för förtal.

Nu börjar du landa någorlunda rätt i vart fall.
Att du inte är jurist är ganska uppenbart, men nog bör du ha en förståelse för skillnaden mellan "ska" och "kan". Ganska avgörande skillnad i din argumentation. Att berätta att någon luktar illa kan utgöra grund för förtal, att berätta att någon inte målat taket inför vintern kan utgöra grund för förtal, och att påstå att någon gjort sig skyldig till brott kan utgöra grund för förtal.

Kommer spara den här kommentaren som ett utmärkt exempel på att man behöver förförståelse för ett ämne och inte bara "kan googla sig till expertis". Makalöst.
Citera
2021-09-17, 22:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghrister.Clenning
Ja, bara att läsa här i denna tråd hur upprörda Hanif fansen är.
Dom besvarar knappast en uteslutning av Hanif från Moderaternas sida med att rösta på dom 2022.
Att Hanifs saga nu är slut är nog klart.
Även många Moderater vill ha bort honom och nu ser dom sin chans.
Det ska bli intressant och se om det hinner visa sig till nästa opinionsundersökning.

Det tar ett tag, M måste utesluta Bali först. När Bali utesluts eller stoppas från omval så kommer hans fans att leta alternativ till M.

Jag trodde M ville ha honom för att lura i folk att M är radikalare än det är.
Citera
2021-09-17, 22:01
Medlem
nickomyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Oj! Hanif surfar runt på tinder efter 16-åringar..

Men det var nog bara en engångs grej då Hanif var stressad/mentalt utmattad och har inte hänt vid något annat tillfälle.

Man ska vara äldre än 18 på Tinder . Dock måste hon ha ställt in sitt sök på 30 plus , o kanske var den som superlikade han först .
Citera
2021-09-17, 22:02
Medlem
Citat:
Om det däremot visar sig att han haft ett olämpligt beteende mot den här tjejen ska han såklart betraktas som skyldig till det och borde därför uteslutas från Moderaterna och bör betraktas som en vidrig människa.
Precis.

Så lägg av med ditt svammel om "åh man är oskyldig enligt genevekonventionen" och allt vad du svamlar om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sthlm4h
Till alla som anklagar tjejen för diverse saker här.

Fråga er själva, oavsett vad som skedde när de väl umgicks. Är det normalt att vuxen man bjuder hem minderårig tjej ensam hem till sig för att hjälpa med ”läxa”? Eller prata i telefon ofta och länge ?

Beror väl på om hon bor i närheten och under vilka premisser det skett. Det är som sagt inte ovanligt inom MUF att äldre hjälper yngre med plugg osv.

Hon hävdar att de pratat i telefon ofta och länge, det vet vi inte i dagsläget om det är bekräftat. Kommer det en fup framöver som visar på att de finns flertal timmolånga samtal så köper jag det helt att det ser jävligt skevt ut.

Om vi utgår från det hon sa i intervjun nu är sant, så är han fucked och ett riktigt svin.

Men i över en vecka har de flurerat ryckten om att han skulle skickat "olämpliga medellanden" med sexuell karaktär till en minderårig. Vilket också media tryckt på hela veckan: Och nu när hon kliver fram i media så nämns det inte alls av henne, utan bara att han likat henne på tinder och att han skulle ha erbjudit sig ta hennes oskuld IRL (dvs omöjligt att bevisa eller motbevisa om hon nu inte spelat in honom).

Jag får känslan av att han har agerat lite omdömeslöst i sin roll som "mentor" till yngre aspirerande politiker, men att hon givetvis fattat tyckte för honom. Enligt henne kulminerade det i att han skulle ha blivit arg när hon ringde honom en kväll när han var med sin nya flickvän (sin nuvarande sambo). Kan det vara så att Hanif har rätt och att hon helt enkelt velat mer med honom än vad han ville med henne? Att hon helt missuppfattat hans signaler helt och hållet, hon beskriver att hon aldrig blivit så trevligt bemött etc och att han var så varm och go etc. Precis som när vissa killar tror att bara för att tjejen är trevlig och ler så är hon intresserad, så kan tjejer tro likadant.

Eller kan det vara så att han gillade att ha en ung tjej som gav honom uppmärksamhet tills han träffade sin nuvarande kvinna, i mer lämplig ålder, med god karriär som är mer redo för det steget i livet han ville ha (villa, barn etc) och blev irriterad på henne för att hon inte "fattade" att han valt bort henne.

Eller så försökte han ragga upp henne i syfte att få doppa kuken och gillade att han någon brud han kunde sitta och småflörta med på kvällarna när han drog en runk och dumpade henne som "vän" när han träffade sin nuvarande kvinna. Många män har massor av "tjejkompisar" som de helt och hållet dissar så fort de själva skaffat tjej (för att de inerst inne inte såg dem som en vän, utan ett potentiellt ligg en dag).

Oavsett: Han kommer inte komma ur detta politiskt levande. Han är körd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian

Är det inte smartare att leta först och tjafsa sen?

https://www.expressen.se/nyheter/upp...ot-hanif-bali/

Citat:
Brottsrubriceringen är misstänkt utnyttjande av barn för sexuell posering.
Citera
Medlem
S.Kandals avatar
Tro fan han har flörtat med tjejen men det kan han ju aldrig erkänna för då är han rökt för all framtid. Jag personligen, som nu kommit lite till åren, tycker däremot att detta är en rejäl storm i ett litet litet vattenglas. Men nu lever vi ju i Sverige, världens ängsligaste land. Landet där medborgarna snart inte får titta på det andra könet utan att släpas till stupstocken.

Fortsätter det på detta vis närmar vi oss en blandning av mellanöstern och DDR. Tjejerna döljer sig i bylten för att slippa blickar och folk blir angivna till höger och vänster enkom för en komplimang.

Sverige har slagit knut på sig fullständigt i sin iver att inte kränka någon. Vi är däremot på väg i rakt motsatt riktning. Tycker Hanif-gate är en praktexempel, hualigen.
Citera
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Har vi ännu en herre som är
-”Svag i köttet och anden”?

Jag lägger absolut inga värderingar i skuldfrågan här, men hur skulle samhällsmaskineriet se ut om alla män började anmäla kvinnor för samma typ av brott som trendat stenhård sedan metoo?

Regelrätta övergrepp är självklart en sak, men att flörta och visa intresse måste väl vara okej fram tills dess att den andra parten säger nej. Eller?
Blir ett jäkla lotteri att stöta på någon, antingen en dejt eller ett åtal.

Men att efteråt komma och anmäla för att X la handen på låret för 4 år sedan…?
Säg ifrån på en gång, så är saken ur världen.

Det här kan inte vara bra för varken kvinnor eller män.

Det är inte ok att en gubbe flirtar med ett femtonårigt barn. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in