Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-24, 11:56
Medlem
Phantom042s avatar
Här är en ganska bra artikel som förklarar energipriserna i Europa för den som ännu inte fattat det.

https://www.euronews.com/2021/09/23/...get-much-worse
Citera
2021-09-24, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kallt inne på vintrarna eller utträde ur EU?
lol!
där har vi Svenskar redan kapitulerat... det är kallt inne. fanimig precis överallt är det kallt inne.. "det ska sparas".. usch vad trött jag blir.
Citat:
Kallt inne på vintrarna eller utträde ur EU?
Ju mer jag läser på ju mer ser jag EU som orsak till situationen som vi har nu.
Ja, hade vi haft ett eller två till kärnkraftverk igång så hade situationen varit bättre, men det är snarare EUs regler och Danmarks agerande, än elbrist i Sverige som skapat den situation som driver upp elpriserna i Sverige nu.

– Om inte Danmark krävt stängning av Barsebäck hade det kunnat gå betydligt längre.
– Elområdesindelningen kom till på initiativ av Danmark för att dom ville säkra sin elförsörjning med svensk el.
– 70%-regeln, att alla måste vara beredda att leverara 70% av kapaciteten hos utlandsförbindelser, finns bl.a. för att Sverige ska bidra när elproduktioen är osäker eller dyr i andra delar av Europa. Även om det skadar svenska företag och osakar rekordhöga priser på el i Sverige.
– Om minst en av Ringhals 1 och 2 körts minst några år till så hade situationen varit bättre.

OK, det finns fler parametrar som påverkar. Stamnätet borde förstärkts för länge sedan. 2011 och 2021 hade vi omfattande revisioner inom kärnkraften, båda gånger med medföljande problem och långa uppehåll i produktionen. Med sänkning av nivån i vattenmagasinen som följd. Båda gångerna inför kalla vintrar. Om min prognos om kommande vinter, att den blir kall, slår in.

Så här skriver Aftonbladet om varför Sverige producerar el med olja.
«”Varken av nät eller balansskäl har det funnits några behov av stöttning från Karlshamnsverket. Karlshamn deltar på elmarknaden som vilken annan kommersiell aktör som helst. När priserna är tillräckligt höga blir det lönsamt att köra verket.” skriver driftchef Pontus de Maré i ett mejl till Aftonbladet.»
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-inte-optimalt
Det är inte Sverige som behöver el från Karlshamn. Det är andra länder i EU.
Det går faktiskt att bygga kärnkraftverk i Norrland, långt bort från miljonstäder.
Jag är inte insatt i energi-politiken inom EU som resten är, så jag kan väl egentligen inte tillföra något.. Men jag behöver inte vara insatt för att veta att det enda svaret på alla jävla problem är kärnkraft.. tillomed problemen med nuvarande "kärnkraft" går att lösa med forskning.. det går tillomed att utvinna energi av "icke-skadliga" bergs-strålning.. men mer forskningspengar behövs så klart..
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Och nu kör Karlshams oljekraftverk för fult och Kärnkraften lägs ner. Vackert Miljöpartier
haha.. jaa vad ska man säga, det är kontentan av dagens politik.. förslag och policys tas fram i rampljuset, bakomridåerna blir saker och ting värre..
vad trött man blir på dagens politiker, märks att de inte förtjänar ansvar. Min vilja att bry mig om samhället är rekord låg.

Citat:
1. Vi tvingas tömma vattenmagasinen i en utsträckning som kan orsaka elbrist i vinter.
2. Vi har el nu, men i elområde 3 och 4 är priset 2-3 gånger högre än vad det skulle varit om inte EU-direktiv drivit upp priserna till rekordnivåer.
3. Dom rekordhöga priserna drabbar både hushåll och näringslivet.

Det är ett av priserna vi får betala för att få vara med i EU.
Att läsa det du skriver håller på att göra mig till en rabiat EU-motståndare!

Mjo, men ofta..?
om Sverige hade byggt ett 1,2,3 nya kärnkraftverk då hade väl inte EU kunnat driva upp priserna på det sättet du/ni beskriver?
Senast redigerad av freethespeech 2021-09-24 kl. 12:18.
Citera
2021-09-24, 12:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
Det går faktiskt att bygga kärnkraftverk i Norrland, långt bort från miljonstäder.
Jag är inte insatt i energi-politiken inom EU som resten är, så jag kan väl egentligen inte tillföra något.. Men jag behöver inte vara insatt för att veta att det enda svaret på alla jävla problem är kärnkraft.. tillomed problemen med nuvarande "kärnkraft" går att lösa med forskning.. det går tillomed att utvinna energi av "icke-skadliga" bergs-strålning.. men mer forskningspengar behövs så klart..

Några "korta" kommentarer.

Järn och stål i Luleå
Om all järn och stålframställning i Sverige ska göras fossilfritt så kanske det kommer att bli några kärnkraftsreaktorer i Luleå-takten? Alternativet, att göra det med förnybar energi kräver en omfattande utbyggnad av vindkraft i kombination med energilagring, t.ex. genom produktion och lagring av vätgas. Inte lagring 1-2 veckor, utan för betydligt längre tid. Kanske går det, men jag vet inte.

Om "att det enda svaret på alla jävla problem är kärnkraft"
Idag kommer ungefär 4% av energin globalt från kärnkraft. Med nuvarande teknik, som är känd och fungerande, så räcker kända tillgångar på bränsle i kanske hundra år.
Att upprätthålla kärnkraften på nuvarande nivå, ca 500 reaktorer globalt, är kanske realistiskt, men att lösa alla energiförsörjningsproblem med kärnkraft är knappast realistiskt. Av en rad orsaker.

Om vi inför alternativa tekniska lösningar i diskussionen, som vi ännu inte sett att dom kan fås att fungera, så tycker jag att fokus ska läggas på fusion. Den har flera uppenbara fördelar i förhållande till fission. Bränsletillgången och avfallet är två av fördelarna.

Breed har fördelar i förhållande till nuvarande fissionskraft, men vi ska väl se om någon kan få det att fungera i praktiken innan vi börjar planera för det? Om det kan fås att fungera så har det fördelar i förhållande till nuvarande fission.

Begsstrålning?
Jag vet inte vad du menar med "bergsstrålning", men jag gissar att du tänker på geotermisk energi? Den är användbar på en del områden på Jorden, som t.ex. på Island, men i medeltal är effekttätheten låg. Även temperaturen, utom på Island och några fler platser, är låg, vilket gör utvinning svår om man inte borrar väldigt djupt. Att ta värme och kyla från berg med värmepumpar är en väletablerad teknik med stora fördelar.

Jag har för mig att medeleffekten av geotermisk energi är ca 0,1W/m². I så fall, om det stämmer och om man kan hitta en teknisk lösning, så kan man få ca 1 kW / ha. En typisk villatomt är 0,1 ha eller mindre. I storstadsområden är dom nog betydligt mindre.
På Island, Hawaii och på vissa platser på Alaska kan man få betydligt mer. Där kan det göras lönsamt.

Citera
2021-09-24, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Skattereglerna för företag måste verkligen ses över.

Serverhallarna skapar inte mycket jobb och deras verksamhet genererar inte mycket andra skatteintäkter.

Nu blir det OffT men det var inte jag som började. Inte går väl företagande ut på att skapa jobb? Företagande går ut på att skapa vinster. Om det var meningen att skapa jobb så är det väl bara att förbjuda alla skogsmaskiner, alla lastbilar över 3 ton, alla tvättmaskiner, alla grävmaskiner etc. etc.

Visst går det om man ser kommunismen som ett drömsamhälle där ingen var arbetslös. Där fanns det alltid torg att sopa med piasavakvastar men de ekonomiska lagarna hinner alltid och skoningslöst ikapp de drömmarna.
Citera
2021-09-24, 15:28
Medlem
Citat:
Några "korta" kommentarer.

Järn och stål i Luleå
Om all järn och stålframställning i Sverige ska göras fossilfritt så kanske det kommer att bli några kärnkraftsreaktorer i Luleå-takten?

Tänk EU och internationellt.

Byggs redan, 14 mil från Skellefteå tvärs över Bottenviken. Visserligen försenat och med grymt överskriden budget men det planeras att utöka elöverföringen mellan Sverige och Finland vilket EU är med och bekostar.

"Kärnkraftverket Hanhikivi 1 planeras i Pyhäjoki i mellersta Finland, ungefär i höjd med Skellefteå. Nyligen meddelade Fennovoima, som ska driva kärnkraftverket, att anläggningen väntades få byggtillstånd under 2021.

Men nu kommer nya bud. I en uppdatering till det finska finansdepartementet uppger Fennovoima att det förväntar sig att kunna få byggtillstånd till sommaren 2022, varpå anläggningsbygget skulle kunna börja under sommaren 2023. Då skulle kommersiell drift kunna komma igång 2029.
.
.
Den totala investeringskostnaden för projektet bedöms öka från 6,5-7 miljarder euro till 7-7,5 miljarder euro. Ökningen beror främst på förseningar i samband med byggtillståndet men även på förändringar bland projektets leverantörer."

https://www.nyteknik.se/energi/nasta...dyrare-7014143

Den nya 400 kV växelströmsledningen från Sverige till Finland, Aurora line, bekostas till största delen av Finland och EU. Glöm utökad elöverföring från norra Sverige till södra Sverige under den närmaste tiden.

"Förslaget baserades på en kostnads-nyttoanalys, enligt vilken Finland kommer att ha störst nytta av projektet. Enligt beslutet svarar Fingrid Abp för hela investeringen i Finland i kraftledningsprojektet över gränsen mellan Finland och Sverige samt 80 procent av kraftledningsinvesteringen på den svenska sidan. En förutsättning för EU-finansiering är att energimyndigheterna har fattat ett beslut om kostnadsfördelning."

https://www.fingrid.fi/sv/sidor/aktu...for-projektet/

"Den nya ledningen mellan Sverige och Finland resulterar i stor nytta för hela den nordiska elmarknaden, den ökar försörjningssäkerheten i Finland och integrerar landet ytterligare i det nordiska elsystemet. Den möjliggör även att vi kan utnyttja balansreglering och reserver på ett bättre sätt, både i Sverige och i Finland."

https://www.svk.se/utveckling-av-kra.../om-projektet/
Citera
2021-09-24, 16:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nu blir det OffT men det var inte jag som började. Inte går väl företagande ut på att skapa jobb? Företagande går ut på att skapa vinster. Om det var meningen att skapa jobb så är det väl bara att förbjuda alla skogsmaskiner, alla lastbilar över 3 ton, alla tvättmaskiner, alla grävmaskiner etc. etc.

Visst går det om man ser kommunismen som ett drömsamhälle där ingen var arbetslös. Där fanns det alltid torg att sopa med piasavakvastar men de ekonomiska lagarna hinner alltid och skoningslöst ikapp de drömmarna.
Jag tror du missade poängen.

Vi pratar om rabatter som en del företag får på elskatten. Syftet är att skapa/rädda jobb. Typiskt LO-jobb.

Jag föreslår att man ska se över dessa rabatter. Och att befintlig el vi har därmed kan användas bättre.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...klimatbudgeten, 2019
Citera
2021-09-24, 16:19
Medlem
Citat:
Jag föreslår att man ska se över dessa rabatter. Och att befintlig el vi har därmed kan användas bättre.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...klimatbudgeten, 2019

Visst kan skattesystemet ses över men jag förstår inte varför politiker ska bestämma vad som är bra användning eller dålig slutanvändning av el? Tar politikerna inte på sig en för stor kostym i så fall? Varför inte i samma veva fatta politiska beslut om vilken blodpudding jag ska köpa till middag?

Jag ser inte att en elplanhushållning á la forna öststaterna skulle kunna reda upp det hela. En lite anekdot sann eller inte. En glödlampsfabrik i forna Sovjet fick order om att tillverka glödlampor till en
viss årlig mängd W. Det löstes ganska bekvämt genom att bara tillverka 100 W:s glödlampor. Planhushållningens politik i sin prydno.
Citera
2021-09-24, 16:21
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Tänk EU och internationellt.

Byggs redan, 14 mil från Skellefteå tvärs över Bottenviken. Visserligen försenat och med grymt överskriden budget men det planeras att utöka elöverföringen mellan Sverige och Finland vilket EU är med och bekostar.

"Kärnkraftverket Hanhikivi 1 planeras i Pyhäjoki i mellersta Finland, ungefär i höjd med Skellefteå. Nyligen meddelade Fennovoima, som ska driva kärnkraftverket, att anläggningen väntades få byggtillstånd under 2021.

Men nu kommer nya bud. I en uppdatering till det finska finansdepartementet uppger Fennovoima att det förväntar sig att kunna få byggtillstånd till sommaren 2022, varpå anläggningsbygget skulle kunna börja under sommaren 2023. Då skulle kommersiell drift kunna komma igång 2029.
.
.
Den totala investeringskostnaden för projektet bedöms öka från 6,5-7 miljarder euro till 7-7,5 miljarder euro. Ökningen beror främst på förseningar i samband med byggtillståndet men även på förändringar bland projektets leverantörer."

https://www.nyteknik.se/energi/nasta...dyrare-7014143

Den nya 400 kV växelströmsledningen från Sverige till Finland, Aurora line, bekostas till största delen av Finland och EU. Glöm utökad elöverföring från norra Sverige till södra Sverige under den närmaste tiden.

"Förslaget baserades på en kostnads-nyttoanalys, enligt vilken Finland kommer att ha störst nytta av projektet. Enligt beslutet svarar Fingrid Abp för hela investeringen i Finland i kraftledningsprojektet över gränsen mellan Finland och Sverige samt 80 procent av kraftledningsinvesteringen på den svenska sidan. En förutsättning för EU-finansiering är att energimyndigheterna har fattat ett beslut om kostnadsfördelning."

https://www.fingrid.fi/sv/sidor/aktu...for-projektet/

"Den nya ledningen mellan Sverige och Finland resulterar i stor nytta för hela den nordiska elmarknaden, den ökar försörjningssäkerheten i Finland och integrerar landet ytterligare i det nordiska elsystemet. Den möjliggör även att vi kan utnyttja balansreglering och reserver på ett bättre sätt, både i Sverige och i Finland."

https://www.svk.se/utveckling-av-kra.../om-projektet/

Ska vi räkna med att kunna importera el från Finland på sikt i stor utsträckning?

Finland har under dom senaste 10 åren importerat en hel del el från Sverige, Ryssland och Norge. Bara från Sverige motsvarande ungefär 18 TWh per år, en medeleffekt på ca 1500-2000 MW.

Olkiluoto 3, beslutades 2002, påbörjades 2005, skulle enligt planen tas i drift 2009. Reaktorn kommer, om den nuvarande planen håller, att vara i full drift framemot nästa sommar, dvs. 2022. Då ska den leverera 1600 MW el. Då blir Finland nästan självförsörjande. Många faktorer har bidragit till att projektet försenats med, som det ser ut nu, 13 år.

Hanhikivi 1 i Pyhäjoki är av en modell som utvecklats av ryska Rosatom, men flera leverantörer ör inblandade. Bygget ska påbörjas 2023 och planen är att reaktorn ska kunna tas i drift 2029. Den ska då kunna leverera 1200 MW.

Om SSAB ska gå över till fossilfi stålframställning så beräknas att ca 15 TWh behövs till detta årligen. Det motsvarar ca 1700 MW, i medeleffekt.

Kanske kan Finland hjälpa till en del, men jag tror inte att det räcker så långt. Det är ju inte bara SSAB som ska elektrifieras.

Citera
2021-09-24, 16:23
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Visst kan skattesystemet ses över men jag förstår inte varför politiker ska bestämma vad som är bra användning eller dålig slutanvändning av el? Tar politikerna inte på sig en för stor kostym i så fall? Varför inte i samma veva fatta politiska beslut om vilken blodpudding jag ska köpa till middag?

Jag ser inte att en elplanhushållning á la forna öststaterna skulle kunna reda upp det hela. En lite anekdot sann eller inte. En glödlampsfabrik i forna Sovjet fick order om att tillverka glödlampor till en
viss årlig mängd W. Det löstes ganska bekvämt genom att bara tillverka 100 W:s glödlampor. Planhushållningens politik i sin prydno.
Men försök förstå...

Läs länken. ICA-handlaren betalar idag massor med elskatt. Stora-Enso nästan ingen alls.

Server-hallarna betalar nästan ingen elskatt heller. Men det gör frisören. Tycker du att det är rimligt?

Så är det idag!
Citera
2021-09-24, 16:36
Medlem
Citat:
Men försök förstå...

Läs länken. ICA-handlaren betalar idag massor med elskatt. Stora-Enso nästan ingen alls.

Server-hallarna betalar nästan ingen elskatt heller. Men det gör frisören. Tycker du att det är rimligt?

Så är det idag!

Det är helt orimligt. Det rimliga vore givetvis att ICA-handlaren och frisören skulle få sänkt skatt till samma nivå som Stora Enso och serverhallarna. Jag förstår inte heller varför en stackars frisör ska missgynnas.
Citera
2021-09-24, 16:51
Medlem
Citat:
Ska vi räkna med att kunna importera el från Finland på sikt i stor utsträckning?

Finland har under dom senaste 10 åren importerat en hel del el från Sverige, Ryssland och Norge. Bara från Sverige motsvarande ungefär 18 TWh per år, en medeleffekt på ca 1500-2000 MW.

Olkiluoto 3, beslutades 2002, påbörjades 2005, skulle enligt planen tas i drift 2009. Reaktorn kommer, om den nuvarande planen håller, att vara i full drift framemot nästa sommar, dvs. 2022. Då ska den leverera 1600 MW el. Då blir Finland nästan självförsörjande. Många faktorer har bidragit till att projektet försenats med, som det ser ut nu, 13 år.

Hanhikivi 1 i Pyhäjoki är av en modell som utvecklats av ryska Rosatom, men flera leverantörer ör inblandade. Bygget ska påbörjas 2023 och planen är att reaktorn ska kunna tas i drift 2029. Den ska då kunna leverera 1200 MW.

Om SSAB ska gå över till fossilfi stålframställning så beräknas att ca 15 TWh behövs till detta årligen. Det motsvarar ca 1700 MW, i medeleffekt.

Kanske kan Finland hjälpa till en del, men jag tror inte att det räcker så långt. Det är ju inte bara SSAB som ska elektrifieras.

För säg tio år sedan var både LKAB och SSAB intresserade av att köpa den framtida finska kärnkraftselen. Det var en hel del skriverier om det. Tiderna och den politiska miljön har som bekant förändrats så nu vill de inte nämna något om det.

Aurora ledningen tjänar förmodligen Finland mest i detta läge. Finnarna vill säkerligen, fullt naturligt, komma åt svensk reglerkraft i form av vattenkraft i.o.m kärnkraftsutbyggnaden. Så var det också tänkt i Sverige under, låt oss kalla den för det, den forna kärnkraftsepoken.

Det är inte en slump att den ena Aurora ledningsänden finns just i Messaure.

Sedan vet vi förstås inte vad för slags elström som kommer att levereras från Finland till Sverige och framförallt inte till vilka priser. Elektronerna är omärkta antar jag.
Citera
2021-09-24, 17:12
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
För säg tio år sedan var både LKAB och SSAB intresserade av att köpa den framtida finska kärnkraftselen. Det var en hel del skriverier om det. Tiderna och den politiska miljön har som bekant förändrats så nu vill de inte nämna något om det.

Aurora ledningen tjänar förmodligen Finland mest i detta läge. Finnarna vill säkerligen, fullt naturligt, komma åt svensk reglerkraft i form av vattenkraft i.o.m kärnkraftsutbyggnaden. Så var det också tänkt i Sverige under, låt oss kalla den för det, den forna kärnkraftsepoken.

Det är inte en slump att den ena Aurora ledningsänden finns just i Messaure.

Sedan vet vi förstås inte vad för slags elström som kommer att levereras från Finland till Sverige och framförallt inte till vilka priser. Elektronerna är omärkta antar jag.

Vem som sparkar iväg elektronerna?
Nej, det spelar väl inte så stor roll, så länge det fungerar, är pålitligt och säkert och inte kostar för mycket.

Finland har byggt vindkraft i en helt annan takt än Sverige. Först en del, sedan inget och sedan utbyggnad igen. Jag tror att det finns flera orsaker till att det blev som det blev.
– Kärnkraftprogrammet skulle klara försörjningen, men Olkiluoto 3s förseningar satte käppar i hjulen.
– Finland har ont om vattenkraft. Som är bra att ha som balans till vindkraft.
– Nu när Finland har satt igång en vindkraftutbyggnad så är det med nyare och större vindkraftverk med mer effekt och högre effektivitet.
– Planen är 30 TWh vind till 2030. Minstorleken på det som installeras nu är 5-7 MW.

Som jämförelse tror jag att medeleffekten på det som nu är installerat i Sverige är strax över 2 MW.

Dom nyare, större levererar vid mindre vind och minskar därigenom energibehovet från balanskraft. Effektbehovet från balanskraft är ungefär densamma.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in