Flashback bygger pepparkakshus!
2021-02-09, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Jo, hade samma besvär med dagtrötthet.
Började relativt tidigt att ta den vid sängdags istället o sedan dess upplever jag inte någon trötthet alls.
Om den gjort mig piggare eller tröttare överlag så tror jag att det är +/- noll åverkan, men med positiv effekt på depression/dåliga tankemönster/existentiellt grubblande.

Jag provade ta den till natten men upplevde sömnen som ytligare då. Har dock dålig sömn sen innan pga kronisk smärta bland annat så svårt att säga vad som är vad. Har tagit den på morgonen och upplever dagtröttheten blev mindre efter ca 2 veckor. Annars känner jag inte så mycket biverkningar som flera andra skriver så det har ju varit positivt mot andra ssri. Står dock bara på 5 mg så ska snart höja till 10 mg. Får se om det blir mer biverkningar då.
Citera
2021-02-24, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Alla antidepressiva brukar ha diarre som insättningsbesvär, men brukar gå över ganska snabbt. Sen kan det hända då och då efter också, främst på morgonen.

Har aldrig någonsin haft diaré av någon medicin.

Brintellix 10 mg i 13 dgr. Väldigt skönt att slippa insättningsymptom och känslan av att man ska ”ner i källaren” innan det vänder. För att inte tala om den kemiska kastreringen jag upplevt på gamla SSRI-preparat. Tycker att jag känner ett visst lyft, men svårt att avgöra vad som är vad när man satt in en ny medicin, med förhoppningar och allt vad det är.

Men som sagt, avsaknaden av jobbiga biverkningar är ett stort plus för mig.

Edit: Någon startdos på 10 mg var tydligen inte aktuell för mig.
Citera
2021-02-24, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Har aldrig någonsin haft diaré av någon medicin.

Brintellix 10 mg i 13 dgr. Väldigt skönt att slippa insättningsymptom och känslan av att man ska ”ner i källaren” innan det vänder. För att inte tala om den kemiska kastreringen jag upplevt på gamla SSRI-preparat. Tycker att jag känner ett visst lyft, men svårt att avgöra vad som är vad när man satt in en ny medicin, med förhoppningar och allt vad det är.

Men som sagt, avsaknaden av jobbiga biverkningar är ett stort plus för mig.

Edit: Någon startdos på 10 mg var tydligen inte aktuell för mig.

Skönt att du har sluppit diarren, men det är en standard biverkning när man mixtrar med seratonin.

Har trappat ner venlafaxin, vilket brukar vara en mardröm samtidigt som jag trappat upp brintellix. Har fungerat förvånansvärt bra. Började på 5mg brintellix vid första nedtrappningen av venlafaxin, 10mg vid andra och imorgon blir det 15mg brintellix och inge venlafaxin. Sexlusten är tillbaka med råge, och generellt lite biverkningar samt mycket bättre sömn!

Hoppas jag slipper illamåendet den här gången som kom sist jag hade brintellix efter några månader. Men den går ju alltid att behandla, kan nog säga att brintellix är den bästa antidepressiva jag har testat, och jag har testat ett gäng..
Citera
2021-03-26, 16:47
Medlem
Hej, jag är en man som tidigare fått diagnos på OCD, GAD, BDD och depression. Jag misstänker även starkt att jag har ADD och har påbörjat processen för utredning av just detta. I dagsläget går jag på 20 mg brintellix per dag och det har hjälpt väldigt mycket med att lindra min depression, och har funkat helt okej men mindre bra mot min ångest och tvångstankar. Dock är jag överlag mycket nöjd med den positiva effekt som brintellix haft på mitt psykiska mående. Inget i livet är enbart positivt dock och jag har fått biverkningar i form av allmän trötthet, slöhet, orkeslöshet samt koncentrationssvårigheter. Jag har egentligen alltid haft besvär med koncentrationen sedan barnsben, men det har blivit värre på brintellix. Jag har läst en hel del på på olika forum där många har vittnat om att en kombinationsterapi med brintellix + voxra funkar väldigt bra när brintellix givit ovanstående biverkningar. Undrar om någon av er har erfarenhet av att kombinera dessa två mediciner? Har ni kanske kombinerat med något annat för att motverka letargin på brintellix?
Citera
2021-05-03, 16:52
Medlem
Någon som har någon erfarenhet av Brintellix mot PTSD?
Citera
2021-09-27, 12:26
Medlem
funktioners avatar
Inne på vecka två av brintellix och den hjälper mig mycket! Har haft den innan och även tyckt om effekten då. Har dragit mig för att börja igen men eftersom mitt mående blivit mycket sämre det senaste året hoppade jag på den igen och det visade sig vara en bra idé.

Grubblar inte alls lika mycket längre, mindre oro, mindre självhat och mycket enklare att vara i nuet och njuta av livet. Känns riktigt bra!

Förra gången slutade jag delvis för att jag blev så illamående av den. Det blir jag även nu och det sitter i lite hela dagen vilket har hämmat min aptit lite men det står jag ut med.
Citera
2021-09-27, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Inne på vecka två av brintellix och den hjälper mig mycket! Har haft den innan och även tyckt om effekten då. Har dragit mig för att börja igen men eftersom mitt mående blivit mycket sämre det senaste året hoppade jag på den igen och det visade sig vara en bra idé.

Grubblar inte alls lika mycket längre, mindre oro, mindre självhat och mycket enklare att vara i nuet och njuta av livet. Känns riktigt bra!

Förra gången slutade jag delvis för att jag blev så illamående av den. Det blir jag även nu och det sitter i lite hela dagen vilket har hämmat min aptit lite men det står jag ut med.

Vad bra att höra du är nöjd med effekten! Hur tycker du den har påverkat din initiativförmåga och energi?

Jag slutade precis efter en månad. Har självskadning som huvudproblem och blir riktigt passiv och trött av järnbrist. Iallafall så trodde jag att brintelixen gjorde tröttheten ännu värre, då jag blev så lugn och inte fick något gjort på jobbet. Fick direkt tillbaka dödslängtan, mer självskadning och en hel del stressymptom, men jag får mer saker gjort och sover mindre. Svårt att veta vilket som är vilket av brintelix och självskadningen bara :/
Citera
2021-09-27, 20:46
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andomega
Vad bra att höra du är nöjd med effekten! Hur tycker du den har påverkat din initiativförmåga och energi?

Jag slutade precis efter en månad. Har självskadning som huvudproblem och blir riktigt passiv och trött av järnbrist. Iallafall så trodde jag att brintelixen gjorde tröttheten ännu värre, då jag blev så lugn och inte fick något gjort på jobbet. Fick direkt tillbaka dödslängtan, mer självskadning och en hel del stressymptom, men jag får mer saker gjort och sover mindre. Svårt att veta vilket som är vilket av brintelix och självskadningen bara :/

Mina bekymmer grundar sig i dålig självkänsla vilket gett mig en känsla av värdelöshet och hopplöshet inför allt jag tar mig för. Det har dock inte fått mig att sluta försöka må bra, under perioder utan antidepp. Så min förmåga till initiativ eller min lust på livet har aldrig svikit mig helt, skillnaden nu är att jag kan njuta av det jag gör och presterar. Men eftersom det blir roligare och enklare att leva generellt nu med medicin ökar ju lusten på livet per automatik. Jag får mycket mycket energi att använda på roliga saker nu när jag inte går runt med en tornado av smetig svart sörja i huvudet dag ut och dag in.

Det är ganska tyst i huvudet nu och min vilja att njuta av livet har fyllt dagarna istället 🙂
Citera
2021-09-27, 22:54
Medlem
Citat:
Mina bekymmer grundar sig i dålig självkänsla vilket gett mig en känsla av värdelöshet och hopplöshet inför allt jag tar mig för. Det har dock inte fått mig att sluta försöka må bra, under perioder utan antidepp. Så min förmåga till initiativ eller min lust på livet har aldrig svikit mig helt, skillnaden nu är att jag kan njuta av det jag gör och presterar. Men eftersom det blir roligare och enklare att leva generellt nu med medicin ökar ju lusten på livet per automatik. Jag får mycket mycket energi att använda på roliga saker nu när jag inte går runt med en tornado av smetig svart sörja i huvudet dag ut och dag in.

Det är ganska tyst i huvudet nu och min vilja att njuta av livet har fyllt dagarna istället 🙂

Låter fantastiskt Hoppas dina biverkningar går över med tiden!
Citera
2021-09-28, 07:25
Medlem
Citat:

Uppdatera gärna om ett tag igen och berätta hur det gått med illamåendet..jag fick också det och det var jättejobbigt. Sen fick jag klåda, började i huvudet så trodde jag fått löss 😳😄 men sen kliades det över hela kroppen…så fick sluta.
Men uppdatera gärna om ett tag igen
Glad att det funkar för dig
Citera
2021-09-28, 09:49
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linisen76
Uppdatera gärna om ett tag igen och berätta hur det gått med illamåendet..jag fick också det och det var jättejobbigt. Sen fick jag klåda, började i huvudet så trodde jag fått löss 😳😄 men sen kliades det över hela kroppen…så fick sluta.
Men uppdatera gärna om ett tag igen
Glad att det funkar för dig

Det var aldrig aktuellt att ta en paus och sedan prova igen? När jag provat samma läkemedel två gånger så har biverkningarna varierat.
Citera
2021-09-28, 11:38
Medlem
Har någon här erfarenhet av att kombinera Brintellix med SSRI?

Det verkar nämligen som att man säkert kan kombinera detta med SSRI utan att riskera Serotogent syndrom. Vet inte riktigt varför men kanske för att den antagoniserar på 5-HT3, 5-HT7, and 5-HT1D och metaboliseras av CYP2D6 enzymet men inte så mycket av CYP2C19.

Citat:
The present study assessed the efficacy of vortioxetine as an add-on therapy in patients with SSRI-resistant.

Subjects were treated with vortioxetine (5-20 mg/day) for 8 weeks added to the current SSRI.
The mean vortioxetine dose was 16.4 mg/day (range 5-20 mg/day).
The SSRIs prior to switch were citalopram (n=5, mean dosage = 40 mg/d); escitalopram (n=14, mean dosage = 23.9 mg/day, range 20-30 mg/day); paroxetine (n=3, mean dosage = 53.3 mg/day, range 40-60 mg/day); and sertraline (n=14, mean dosage = 180.4 mg/day, range 150-250 mg/day).

Moreover, in our study, we found a remarkable effect of the vortioxetine-SSRI combination on anhedonia, which is consistent with a previous study.

The vortioxetine-SSRI combination was also remarkably well tolerated.

Theoretically, the concomitant use of vortioxetine and an SSRI may boost serotonergic activity without further postsynaptic 5-HT2A blockade (thus limiting the SSRI dose-related side effects).

Moreover, the partial agonist effect of vortioxetine on the postsynaptic 5HT1B heteroreceptors located in GABAergic interneurons may increase the release of glutamate in the hippocampus and prefrontal cortex, which may further contribute to an antidepressant effect.This mechanism of action may also increase clinical efficacy in treating cognitive symptoms, which are frequently present in patients with suboptimal or inadequate response to antidepressants, and thus contribute to the achievement of complete remission in everyday clinical practice.

Vortioxetine augmentation may also increase the release of dopamine, noradrenaline, and acetylcholine through the blockade of postsynaptic 5-HT1B heteroreceptors, further explaining the observed efficacy on HAM-D scores.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7236167/

Jag har nämligen använt Sertraline i många år men avslutade för att jag inte orkade med biverkningarna (vanliga grejerna med att jag kände mig lobotimiserad och svårt att ejakulera osv). Efter återfall av stress/ångest/sömnproblem började jag trappa upp Sertraline igen men hann bara med 1v på 25mg innan jag istället hoppade på Brintillex 5mg. Har nu påbörjat 10mg och det verkar funka rätt bra men har fortfarande lite brainfog/minnesproblem och problem med driv. I övergången mellan Sertralin och Brintellix mådde jag dock jäkligt bra ett par dagar och funderar på om det har att göra med att de gifte sig bra ihop eller om det bara var smekmånadstillfällighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in