Citat:
Ursprungligen postat av
Farbaute666
Ska jag googla efter statuterna eller råkar du sitta på en länk? Ibland är du/ni snabbare, som redan är insatta.
Det jag menade med "Allt för att hålla dem borta från de mäktigaste 5 staterna i Säkerhetsrådet" är nog ungefär detsamma som du menar med att de ska vara underordnade "det internationella samfundet", så jag tror att vi menar samma sak med det.
FN är ju komplext, men även påverkbart och föränderligt; läs (snart) mutbart. Det är ju bara att kolla på vilka länder som är medlemmar i vissa råd, så faller deras legitimitet på sin egen absurditet.
Du kan läsa statuterna själv men i grunden handlar det om att för evigt förslava de nationer som förlorade slagen till dom allierade 1945.
En bra sammanfattning:
The Enemy State Clause is a passage of article 53 and 107 as a half sentence of article 77 of the UN Charter. Thus all "enemy nations", those which have lost Second World War, will face consequences for "aggressive behaviour" from the other UN states. These consequences can be enforced without permission of the Security Council by any state. The measures include military interventions. An enemy state is "any state which during the Second World War has been an enemy of any signatory to the present Chart.
Detta säger oss mycket om att FN egentligen är för monster.
Dvs. något helt annat än den mänsklighetens välgörare som organisationen utges för att vara.