2021-10-17, 17:51
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Funkar inte riktigt så. Fick F i ett ämne och nu måste jag klara den kursen för att få nya studiemedel vilket jag antagligen gör i januari
Nej, din studievägledare har gett dig felaktig info. Centrala Studiestödsnämnden skiter i var poängen kommer ifrån.

Som exempel: Du läser en kurs i mekanik som ligger på 10 poäng. Du söker CSN på dessa 10 poäng. Du får inte godkänt i slutprovet.

När du söker CSN nästa gång kollar CSN om du har haft tidigare lån samt hur många poäng som har anmälts in. (Vet inte vad Komvux har, universitetet har Ladok). Då ser det att där saknas 10 poäng, och de kan då inte ge dig nytt CSN fören där ligger tio poäng inrapporterat.
Men, CSN kollar inte på vilka poäng det är. Så antingen läser man in kursen igen, eller tar en ny lättare kurs så att man får in poängen. CSN vill bara se 10 poäng. Jag saknade 15 poäng en termin, läste då till civilingenjör, men tog då en strökurs i Social vetenskap som täckte upp det som saknades.

Kontentan är att om du nu saknar poäng, så kommer du kunna söka om studiemedel igen så fort du har fått tillräckligt många poäng inrapporterat.
Citera
2021-10-17, 20:15
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Har faktiskt tänkt på detta. Vi försöker hitta ett billigare boende men är svårt. Hyran är 8000 och elen är väl runt 1900/månad och då tillkommer sophämtning plus alla andra kredit skulder. Vi hyr hus nämligen.

Varför har ni valt att hyra ett dyrt hus när du har pluggat och din sambo inte har haft ett säkert jobb med fast anställning? Ni har ju inte gjort det lättare för er. Nu närmar sig vintern och då lär ni få betala ännu mer i el. Förstår inte hur ni kan ha en elkostnad på 1900 kr?
Citera
2021-10-17, 20:40
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Kollar allt jag kan, har dock bara Indeed appen och det är väl samma som Arbetsförmedlingen? Vårdbiträde kan jag tänka mig, krävs inte det utbildning?

Läste att problemet var löst, men ifall att lösningen skiter sig så kan jag svara på den här frågan:

Inom hemtjänsten och särskilt boende (dvs äldreboende eller demensboende) kan man jobba utan utbildning. Då får man titeln "Vårdbiträde". Man får inte göra riktigt allt som en undersköterska får, typ ge insulin och sånt, och man får lite sämre betalt. Man får "gå bredvid" 2 - 4 arbetspass innan man börjar jobba skarpt. Det betyder att man får vara med och kolla hur personalen gör och lära sig. Sen lär man sig rätt snabbt när man väl kommer igång. Mycket handlar om att komma ihåg exakta rutiner för varje vårdtagare.

Man kan maila kommunens stor-inbox och be om mailadresser till alla enhetschefer inom vård- och omsorg och sen skicka en spontan-ansökan (C.V. + personligt brev) till dom. Så nappar antagligen den som har störst behov av extrapersonal. Oftast är det timanställning till en början.
Citera
2021-10-17, 20:44
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Varför har ni valt att hyra ett dyrt hus när du har pluggat och din sambo inte har haft ett säkert jobb med fast anställning? Ni har ju inte gjort det lättare för er. Nu närmar sig vintern och då lär ni få betala ännu mer i el. Förstår inte hur ni kan ha en elkostnad på 1900 kr?
Vi flyttade från en tvåa när vi fick barn så vi ville bara ha lite friare. Plus att jag har så länge som jag minnats hatat grannar i trappuppgången så detta var ett lätt alternativ just då.

Pelletsen är slut så därför är elen så hög, 5-8K för 2-3 ton är lite svårt just nu.. men vi söker faktiskt lägenheter igen, ringer runt till alla. För vi behöver ändå billigare boende.
Citera
2021-10-17, 20:46
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Läste att problemet var löst, men ifall att lösningen skiter sig så kan jag svara på den här frågan:

Inom hemtjänsten och särskilt boende (dvs äldreboende eller demensboende) kan man jobba utan utbildning. Då får man titeln "Vårdbiträde". Man får inte göra riktigt allt som en undersköterska får, typ ge insulin och sånt, och man får lite sämre betalt. Man får "gå bredvid" 2 - 4 arbetspass innan man börjar jobba skarpt. Det betyder att man får vara med och kolla hur personalen gör och lära sig. Sen lär man sig rätt snabbt när man väl kommer igång. Mycket handlar om att komma ihåg exakta rutiner för varje vårdtagare.

Man kan maila kommunens stor-inbox och be om mailadresser till alla enhetschefer inom vård- och omsorg och sen skicka en spontan-ansökan (C.V. + personligt brev) till dom. Så nappar antagligen den som har störst behov av extrapersonal. Oftast är det timanställning till en början.
Tack för tipset! Jag behöver ändå extra jobb så detta var mer än uppskattat!

Inte för att vara sån, men vad gör hemtjänsten egentligen? Åker dem ut till olika kunder och hjälper dem med saker? Mina kompisar har skrämt mig med att man får torka andras rumpor hehe så därför har det avskräckt mig för att söka.
Citera
2021-10-17, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Nej, din studievägledare har gett dig felaktig info. Centrala Studiestödsnämnden skiter i var poängen kommer ifrån.

Som exempel: Du läser en kurs i mekanik som ligger på 10 poäng. Du söker CSN på dessa 10 poäng. Du får inte godkänt i slutprovet.

När du söker CSN nästa gång kollar CSN om du har haft tidigare lån samt hur många poäng som har anmälts in. (Vet inte vad Komvux har, universitetet har Ladok). Då ser det att där saknas 10 poäng, och de kan då inte ge dig nytt CSN fören där ligger tio poäng inrapporterat.
Men, CSN kollar inte på vilka poäng det är. Så antingen läser man in kursen igen, eller tar en ny lättare kurs så att man får in poängen. CSN vill bara se 10 poäng. Jag saknade 15 poäng en termin, läste då till civilingenjör, men tog då en strökurs i Social vetenskap som täckte upp det som saknades.

Kontentan är att om du nu saknar poäng, så kommer du kunna söka om studiemedel igen så fort du har fått tillräckligt många poäng inrapporterat.
Precis, det är därför som att det finns massor av flummiga kurser, framförallt på sommaren men även under terminerna.
Tänker exempelvis på "Harry Potter och hans världar" som går på Linnéuniversitetet.
Citera
2021-10-17, 20:58
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Tack för tipset! Jag behöver ändå extra jobb så detta var mer än uppskattat!

Inte för att vara sån, men vad gör hemtjänsten egentligen? Åker dem ut till olika kunder och hjälper dem med saker? Mina kompisar har skrämt mig med att man får torka andras rumpor hehe så därför har det avskräckt mig för att söka.

I hemtjänst lägger man rätt mycket tid på resor, åtminstone om man är i landsbygdsgruppen. I mindre kommuner brukar det finnas en hemtjänstgrupp för varje tätort plus några landsbygdsgrupper. Dom i tätorterna brukar gå eller cykla mellan vårdtagare.

Det är väldigt olika vad man gör. Men vårdtagarna är personer som behöver hjälp men som ändå vill bo kvar i sitt eget hem. När jag jobbade i hemtjänsten så var det några där vi bara behövde sätta på stödstrumpor, ta fram medicin och leverera mat. Men sen brukar det finnas en eller ett par vårdtagare som har ganska stora behov av hjälp. Men dessa brukar ha lift hemma hos sej så att man kan lyfta över dom till rullstol/toalett med hjälp av den. Och när man använder lift så måste man vara två personal på plats.

Det kan förekomma bajstorkning, ja. Men då är man oftast två. Och man har såklart handskar. Det blir vardag förvånansvärt snabbt.

Jag var också i en extremt trängd ekonomisk situation när jag tog jobb i vården. Hade egentligen lovat mig själv att aldrig göra det, just pga rädsla/äckel vid tanken på att torka bajs. Men behöver man pengar så behöver man... Och jag ångrar inte det beslutet alls. Jag jobbade i vården vid sidan om studier i 3 - 4 år och det räddade mig verkligen. Jag fick även vänner för livet (personal) och fick massa livserfarenhet och självsäkerhet.

Jag började inte i hemtjänsten, utan på äldreboende. Där är vårdtagare överlag sjukare, men man har å andra sidan kollegor runt sig hela tiden, så det blir väldigt lätt att fråga saker, hämta nån om man behöver hjälp eller att bara fråga "vad kan jag göra nu?" om man står å känner sig handfallen. Så det kan vara värt att fundera på om det inte är ett bättre alternativ än hemtjänsten till en början.
Senast redigerad av Puss.in.boots 2021-10-17 kl. 21:02.
Citera
2021-10-17, 21:01
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Att hemtjänsten tar in folk som inte har utbildning eller ens har krav på svenska språket är fanimig en stor jävla skandal.
Citera
2021-10-17, 21:17
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Att hemtjänsten tar in folk som inte har utbildning eller ens har krav på svenska språket är fanimig en stor jävla skandal.

När jag började så fick man gå en endagsutbildning. Men där hinner man ju inte lära sig så mycket. Som tur är så faller de hopplösa personerna bort under upplärningen/bredvidgången. Så var det iaf när jag var ny. Vi var 8 som gick introkursen och 5 kvar när första riktiga arbetspasset började.

Minns ett av mina allra första pass, jag var 19 år och skulle jobba med en 18-årig snubbe. Vi skulle vara själva med avdelningens alla 10 vårdtagare i 2 h under dagens lugnaste timmar. Avdelningens tyngsta vårdtagare, en tant på ca 110 kg, larmar. Vi går till hennes rum och känner lukten på en gång. Vi lägger henne på sidan i sängen (genom att använda draglakan, som vi hade fått lära oss på kursen) och såg misären. Snubben jag jobbade med bara tittade på mig och sa "nä fyfan, det här får du ta själv", sen gick han ur rummet. Jag hade ju inget val, men lyckades på nåt vis sanera tanten och sängen. Så jävla mallig efter det, som bara en tonåring kan vara. Snubben syntes aldrig mer...

Nu avskräckte jag kanske TS med den storyn, ha ha. Men det lär vara extremt osannolikt att hamna i den sitsen som jag hamnade i den gången. Det var mest ett exempel på hur urvalsprocessen löser sig självt, utan krav på utbildning (och ett tillfälle för mig att skryta )

Men man tycker ju att det är rätt skevt att man inom vissa, hyfsat enkla yrkesgrupper, MÅSTE ha gått 4 år på universitetet, medan man kan hoppa in och vårda äldre efter en endagsutbildning och 4 bredvidgångspass...
Senast redigerad av Puss.in.boots 2021-10-17 kl. 21:40.
Citera
2021-10-18, 14:49
Medlem
Citat:
Tycker inte han är hård. Utan mer patetisk utan konkret fakta. Han kanske spelar hård för att få respekt, vad vet jag. Jag tar inte direkt åt mig vad han säger på grund av att alla mina vänner stöttar mig och de säger att det inte är mitt fel. Har berättat allt för dem hur det ligger till. Den här mannen som sitter bakom skärmen och slänger ur sig sånt här är en osäker människa. Önskar att han får hjälp faktiskt. Tycker riktigt synd om honom.

Har löst ekonomi problemet nu så mod får gärna stänga tråden!

Va bra att det löst sig. eftersom det verkar som du kanske hamnat lite snett PGA omständigheter du inte kunnat styra över så hoppas jag att du inte hamnar där igen.
Respekt på flashback är inte så mycket värt
Citera
2021-10-18, 19:52
Medlem
glajarns avatar
Citat:
När jag började så fick man gå en endagsutbildning. Men där hinner man ju inte lära sig så mycket. Som tur är så faller de hopplösa personerna bort under upplärningen/bredvidgången. Så var det iaf när jag var ny. Vi var 8 som gick introkursen och 5 kvar när första riktiga arbetspasset började.

Minns ett av mina allra första pass, jag var 19 år och skulle jobba med en 18-årig snubbe. Vi skulle vara själva med avdelningens alla 10 vårdtagare i 2 h under dagens lugnaste timmar. Avdelningens tyngsta vårdtagare, en tant på ca 110 kg, larmar. Vi går till hennes rum och känner lukten på en gång. Vi lägger henne på sidan i sängen (genom att använda draglakan, som vi hade fått lära oss på kursen) och såg misären. Snubben jag jobbade med bara tittade på mig och sa "nä fyfan, det här får du ta själv", sen gick han ur rummet. Jag hade ju inget val, men lyckades på nåt vis sanera tanten och sängen. Så jävla mallig efter det, som bara en tonåring kan vara. Snubben syntes aldrig mer...

Nu avskräckte jag kanske TS med den storyn, ha ha. Men det lär vara extremt osannolikt att hamna i den sitsen som jag hamnade i den gången. Det var mest ett exempel på hur urvalsprocessen löser sig självt, utan krav på utbildning (och ett tillfälle för mig att skryta )

Men man tycker ju att det är rätt skevt att man inom vissa, hyfsat enkla yrkesgrupper, MÅSTE ha gått 4 år på universitetet, medan man kan hoppa in och vårda äldre efter en endagsutbildning och 4 bredvidgångspass...

Tyvärr så är det inte så på alla ställen att dom värdelösa och dom som inte ens kan svenska inte faller bort, så är det inte i alla kommuner utan vissa tar in vilket skit som helst.
Citera
2021-10-18, 20:17
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Tyvärr så är det inte så på alla ställen att dom värdelösa och dom som inte ens kan svenska inte faller bort, så är det inte i alla kommuner utan vissa tar in vilket skit som helst.

Det stämmer säkert. Saker har antagligen ändrats sen jag var med i den svängen i mitten/slutet av 00-talet. Min uppfattning är att folk generellt blir mer och mer kräsna när det gäller vilka yrken de är beredda att ta (finns en utbredd lathet och utbredd bekvämlighet) för varje år som går, så jag antar att det blir svårare och svårare att hitta folk till hugga-i-yrken. Och då har väl cheferna inget annat val än att ta in folk som inte kan språket. Vilket såklart är uselt i yrket som vårdbiträde eftersom mycket bygger på att kommunikationen med vårdtagaren fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in