Citat:
Ursprungligen postat av
glajarn
Att hemtjänsten tar in folk som inte har utbildning eller ens har krav på svenska språket är fanimig en stor jävla skandal.
När jag började så fick man gå en endagsutbildning. Men där hinner man ju inte lära sig så mycket. Som tur är så faller de hopplösa personerna bort under upplärningen/bredvidgången. Så var det iaf när jag var ny. Vi var 8 som gick introkursen och 5 kvar när första riktiga arbetspasset började.
Minns ett av mina allra första pass, jag var 19 år och skulle jobba med en 18-årig snubbe. Vi skulle vara själva med avdelningens alla 10 vårdtagare i 2 h under dagens lugnaste timmar. Avdelningens tyngsta vårdtagare, en tant på ca 110 kg, larmar. Vi går till hennes rum och känner lukten på en gång. Vi lägger henne på sidan i sängen (genom att använda draglakan, som vi hade fått lära oss på kursen) och såg misären. Snubben jag jobbade med bara tittade på mig och sa "nä fyfan, det här får du ta själv", sen gick han ur rummet. Jag hade ju inget val, men lyckades på nåt vis sanera tanten och sängen. Så jävla mallig efter det, som bara en tonåring kan vara. Snubben syntes aldrig mer...
Nu avskräckte jag kanske TS med den storyn, ha ha. Men det lär vara extremt osannolikt att hamna i den sitsen som jag hamnade i den gången. Det var mest ett exempel på hur urvalsprocessen löser sig självt, utan krav på utbildning (och ett tillfälle för mig att skryta

)
Men man tycker ju att det är rätt skevt att man inom vissa, hyfsat enkla yrkesgrupper, MÅSTE ha gått 4 år på universitetet, medan man kan hoppa in och vårda äldre efter en endagsutbildning och 4 bredvidgångspass...