Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-10-21, 13:05
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Att Teslas vinst stiger mer n omsttningen tolkar jag spontant som att man dragit ner p tillvxt takten.
Intressant synpunkt. Vad r det dom dragit ner p? Deras ml r att ka frsljningen med 50% per r och detta ret kommer dom ka med nrmare 70%. Jag tolkar det som att dom dragit ner p kostnader. Att omsttningen minskade lite var pga att dom slde fler billiga bilar, speciellt Model Y SR+ i Kina.
Dom sa sjlva att snittpriset per bil minskade med 6%. Det r vll nd imponerande att dom lyckades ka vinsten s mycket trots det?
Citera
2021-10-21, 14:10
Medlem
wwrs avatar
Breaking: Det kommer att bli en frsening med Giga Berlin.

Det hade ingen kunnat frvnta!

*ironi slutar hr*
Citat:
Tesla CEO Elon Musk said at a visit to the factory site in Gruenheide on Oct. 9 that he hoped to begin production in November, which looks increasingly unlikely as authorities first need to review the latest submissions before deciding whether to grant approval.
https://www.reuters.com/world/europe...ed-2021-10-21/

Pajas-Musks stjrna verkar vara i dalande. Jag skulle nog sga SLJ TSLA. Men hans politiska backare r extremt mktiga och det kommer att bli intressant att flja vad som sker det nrmaste halvret.

Fler frseningar n Musk lr dock ingen annan entreprenr ha varit med om.

Senast redigerad av wwr 2021-10-21 kl. 15:07.
Citera
2021-10-21, 16:06
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Breaking: Det kommer att bli en frsening med Giga Berlin.

Det hade ingen kunnat frvnta!

*ironi slutar hr*

https://www.reuters.com/world/europe...ed-2021-10-21/

Pajas-Musks stjrna verkar vara i dalande. Jag skulle nog sga SLJ TSLA. Men hans politiska backare r extremt mktiga och det kommer att bli intressant att flja vad som sker det nrmaste halvret.

Fler frseningar n Musk lr dock ingen annan entreprenr ha varit med om.

WWR du mste knna att du lever i kejsarens nya klder.
Du skriker fr fulla halsar
KEJSAREN R NAKEN! KEJSAREN R NAKEN!

Ingen lyssnar och den dumma jvla aktien bara stiger och stiger, hoppas faktiskt nstan lite p en korrektion bara fr att du ska f din upprttelse 😋
Citera
2021-10-21, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Hll inte Microsoft till 2030. De har skert en hel del krut kvar att brnna, men de samlar inget. Lngsiktigt r deras utsikter rtt bedrvliga just nu.

Vill du utveckla lite, samlar vad?

Ett av vrldens rikaste fretag som har en av tidernas stabilaste uppgng genom ren och det r inte svrt att finna artiklar och analyser som backar det p sikt heller men du tror det hela kommer att ta slut till 2030? Aldrig sett ngon ge rd att undvika Microsoft, intressant.
Citera
2021-10-21, 16:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
WWR du mste knna att du lever i kejsarens nya klder.
Du skriker fr fulla halsar
KEJSAREN R NAKEN! KEJSAREN R NAKEN!

Ingen lyssnar och den dumma jvla aktien bara stiger och stiger, hoppas faktiskt nstan lite p en korrektion bara fr att du ska f din upprttelse 😋
Det var ett trevligt svar. Vi r nog verens om att sambanden mellan aktiekurser och fretagens fundamentala data blir allt lsare, speciellt fr TSLA. Den nrmaste tiden tror jag kommer att bli intressant ... bara den inte blir fr intressant.
Senast redigerad av wwr 2021-10-21 kl. 16:33.
Citera
2021-10-21, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Blir nog en rd dag imorn. After hours trading ligger Tesla i skrivande stund -1.32%
Om Tesla fljer tidigare mnster (vilket sjlvklart inte r garanterat) s r det rtt torsdag, fredag och p mndag vnder det upp igen. Jag kommer kpa mer p fredag

Fin portflj frresten, gillar ocks Nvidia!
Hade dock varit frsiktig med Lucid. Deras bil r imponerande, men ett brsvrde p $40b utan att ha levererat en enda bil r jvligt saftigt. Gillar inte att Saudiaraberna ger ver 50% av lucid heller. Dom ska tydligen bygga en fabrik dr, det var en del av deras deal.
Hade bytt ut Lucid med Xpeng, dom har ett lgre brsvrde p $37b men producerar redan massa bilar och kineserna jobbar extremt fort!

Tack! Och tack fr tipset angende Lucid. Den r av de listade jag r minst sker p ocks och du har helt klart en pong. Mjligt att jag droppar Lucid framver faktiskt. Tesla och NIO fr en bra spridning i EV branschen och lgga lite mer p Microsoft och NVIDIA.
Tesla r i skrivande stund upp 3,38 %. Tar mig en kall och njuter!
Citera
2021-10-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Intressant synpunkt. Vad r det dom dragit ner p? Deras ml r att ka frsljningen med 50% per r och detta ret kommer dom ka med nrmare 70%. Jag tolkar det som att dom dragit ner p kostnader. Att omsttningen minskade lite var pga att dom slde fler billiga bilar, speciellt Model Y SR+ i Kina.
Dom sa sjlva att snittpriset per bil minskade med 6%. Det r vll nd imponerande att dom lyckades ka vinsten s mycket trots det?
Jag vet inte riktigt. .det beror vl p varfr vinsten kade. Om det r fr att man terinvesterar mindre s sger vinstsiffrorna mig ingenting egentligen. Det r som att diskutera P/E p ett tillvxtfretag, dvs ganska meningslst.
Vad gller frsljningen s har de fortfarande ett alldeles fr hgt P/S tal, dvs aktien r vervrderad ven vid de hr frsljningsniverna.
Senast redigerad av Mackan70 2021-10-21 kl. 17:04.
Citera
2021-10-21, 18:17
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det var ett trevligt svar. Vi r nog verens om att sambanden mellan aktiekurser och fretagens fundamentala data blir allt lsare, speciellt fr TSLA. Den nrmaste tiden tror jag kommer att bli intressant ... bara den inte blir fr intressant.

Jag hller i regel med och tycker att det har pgtt i ratal.
Dock tycker jag ju om bolaget i frga nr det kommer till produkt och vision.
Men det r svrt att frnse hur vrderingar ser ut p sina hll.
Man fr dansa nra drren och vara beredd p att brnna sig rejlt i fallet TSLA
Citera
2021-10-21, 21:01
Medlem
EDIT: missade att detta var en tesla-trd, spoilern r OT.

Senast redigerad av sebastianlarsson2 2021-10-21 kl. 21:05.
Citera
2021-10-22, 00:03
Avstngd
Paris24s avatar
Sg att dagens Teslakurs r 20 gnger rsomstningen. Inte 20 x vinsten, 20 x omsttningen. Finns det ngot fretag i modern tid, ngorlunda storlek, som haft en liknande vrdering, och hur gick det fr dem?
Citera
2021-10-22, 00:54
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Sg att dagens Teslakurs r 20 gnger rsomstningen. Inte 20 x vinsten, 20 x omsttningen. Finns det ngot fretag i modern tid, ngorlunda storlek, som haft en liknande vrdering, och hur gick det fr dem?

Se bilder i lnkarna nedan:
Alla 4 (eller 3, inte Fingerprint) kom att vara vrldsledande i sina respektive marknader.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-10-22 kl. 01:07.
Citera
2021-10-22, 16:17
Medlem
illuminas avatar
All time highs!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in