Citat:
Ursprungligen postat av
Man-At-Arms
Mats Jonssons serieroman Nr vi var samer har nominerats till Augustpriset i den sknlitterra kategorin.
Konstigt, tecknade serier r vl inte sknlitteratur?
Mats Jonsson resonerar sjlv i boken kring den "samiska boom" som gt rum i svenskt kulturliv under de senaste ren och som manifesterats bl.a. i Augustbelningarna till Linnea Axelsson och Elin Anna Labba. Kanske r hans egen nominering till samma pris ett uttryck fr samma trend dr genrerna inte lngre r s viktiga, "budskapet" r verordnat? P ungefr samma stt som kulturvnstern gradvis anammat queerkulturen fr att ter gra det legitimt att syssla med romantik, glitter, flams och srbarhet i krleksrelationer (allt snt som 70-talsfeminismen grna frkastade som skamlig svaghet), s kastar man sig nu ver samerna/"urfolken" liksom ver adoptionsproblematiken fr att f socialt tilltet utlopp fr det mnskliga behovet av tillhrighet, traditioner, vrdnad fr frfdernas grning.
Ja, t.o.m. blodsarvet, tycks det ven om Jonsson helst resonerar i termer av kulturell/sprklig etnicitet (och tillhrande "kulturellt folkmord") s kan han utan att blinka pst att hans fars morbror Eskil r tminstone halvsame
vare sig han vet om det eller inte. Likas tillter han sig att "rkna procent" i sin egen biologiska hrstamning; det r visserligen motvilligt, men han har ju inget val eftersom svenska staten med ett penndrag strukit ut hans farfars samiska identitet. Hr r det liksom inte tal om att man kan bli svensk av att ka tunnelbana, den kta identiteten r tydligen biologisk och kan ligga dold i generationer innan den terupptcks och tertas.
Visserligen lter Jonsson sin kusin Fredrik ifrgastta detta resonemang kring blod och jord, men det r nog synd att sga att framstllningen knnetecknas av ngon pfallande stringens eller klarhet nr det gller definitionen av samiskhet. Man kan kanske sga att Jonsson grna bde vill ha kakan och ta den, som nr han frklarar sig skeptisk till DNA-forskningens stamtavlor fr att strax drefter hnvisa till dem. (Jmfr med hur han i
Mats kamp endast motvilligt erknner att det kanske finns biologiska knsskillnader, men det betyder nd inte att de som tror det har rtt eftersom de ju r onda.)
nd r det just 1800-talets skallmtningar och liknande rasbiologiska resonemang som Jonsson framstller som det avgrande vergreppet mot samerna (och som placeras i en nationalistisk kontext av ptvingad "frsvenskning", snarare n en allmnt vetenskapspositivistisk) dessfrinnan mste han, motvilligt, erknna att samerna "inte varit speciellt frtryckta" i Sverige och knappast vrre utsatta n vanliga skattebnder och nybyggare i kampen fr livet. Dessa ansatser till nyansering av den gngse offerretoriken tillhr bokens starkare sidor, och Jonsson anfr ocks mnga exempel p hur den svenska staten genom historien ofta tillerknt samer rttigheter och dmt till deras frdel i tvister med svenskar. Det r ocks positivt att han frsker gestalta frfdernas och frmdrarnas historia i vardagliga fiktiva scener som, ven om de kanske ter sig lite barnsliga, ger ett vlkommet avbrott mot monologen om hans eget identitetsskande i samtiden och mot "faktarutorna" som kan ge intryck av skolarbete. Men det kan vara svrt att hnga med i slktkalendern och man blir ofta osker p vilka frfder och vilken historisk epok som fr gonblicket skildras eftersom Jonsson tecknar s pass illa.
Sammanfattningsvis fr man kanske nd sga att det hela representerar en "konstnrs" subjektiva syn p samernas och svenskarnas historia, ett skande efter orsaker till och bot fr knslor av utanfrskap och vanmakt, dr serieskaparen ger sig in p svl politiska-socialkonstruktivistiska som biologiska resonemang allt eftersom det passar fr gonblicket men utan ngon srskild konsekvens. Det r pfallande hur "klassresor" fr mnga svenska kulturarbetare inte tycks handla s mycket om materiellt vlstnd och trygghet eller om personlig tillgng till intellektuell bildning och kulturarv, utan om ngot slags drm om socialt friknnande frn skuld och otillrcklighet. Man vill s att sga slippa gra bort sig genom att rka ta fel bestick det r "klassresans" mening. I den hr boken kan man t.ex. notera hur Jonsson skildrar en slktings skrck fr att ta p restaurang eller verhuvudtaget beska en stad, drfr att han r rdd fr att gra fel, eller hur han sjlv avundas Alex Schulman (!) och David Lagercrantz (!) deras "sjlvklara" tillhrighet till kulturklassen genom det sociala arvet.