Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Felet med dig, -Info-, som jag i övrigt är säker på är en synnerligen hygglig och sympatisk person, är att du väljer dina texter väldigt selektivt. Då är det ju lätt att tro att Greta är mycket påläst, insatt och bara framför det som forskarna säger.
Det är mitt "jobb" att att citera det positiva och ert "jobb" att citera det negativa eller att kritisera. Tillsammans blir det balans...
Men varför jag citerade det jag citerade var för att jag tyckte att det textstycket var vettigt ur hennes debattartikel. Dvs det här att länderna trixar med koldioxidbokföringen på ett kreativt sätt. Det tyckte jag var bra att hon tog upp.
Men jag håller inte med allt i Gretas debattartikel. Framförallt inte om de drastiska åtgärder hon föreslår. Jag förespråkar en annan lösning - att man löser detta med teknologins hjälp snarare än drastiska nedskärningar - för det kommer inte annars att fungera politiskt.
Jag har läst artikeln i DN som du hänvisar till. Jag tycker att
artikeln i DN är vettig. Jag känner inte till alla forskare där, men de verkar vara seriösa. Michael Tjernström har kritiserat Greta tidigare, lite milt. Han tycker att hon är för alarmistisk. Vilket jag förstår att en del tycker.
Greta pratar ibland om "tipping points" och "irreversible chain reactions beyond human control". IPCCs senaste rapport tar upp "tipping points" väldigt mycket, men de tonar ned riskerna något, samtidigt som det skriks högt om riskerna i många tidningar. Även många forskare är högljudda här. Så det är till en stor del en fråga om vilka forskare man lyssnar på, hur man ser på frågan.
I en
annan DN-artikel (från i somras) kan man se Thorsten Mauritsen och Michael Tjernström (som är två av dem som skrev under DN-artikeln du länkade till) vara skeptisk till "tipping points, samtidigt som forskarna Will Steffen, Katherine Richardson och Johan Rockström varnar om ett riktig skräckscenario med en serie av "tipping points": Hothouse earth.
Som vi vet så har Greta mycket kontakt med Johan Rockström. Så jag gissar att han påverkar hennes åsikter.
Jag tar inte ställning i sakfrågan utan visar bara hur olika även forskare ser på saken. Så beroende på vilken forskare Greta lyssnar på, kan hon få helt olika saker beskrivna för sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Beträffande Gretas sång- och dansinsatser. Direkt från hästens mun, dvs Malena:
- Greta är makalös på piano och har absolut gehör. Hon hade definitivt kommit in på Adolf Fredrik, men hon vill inte.
Man kan vara duktig på piano samtidigt som man är mindre bra på att sjunga. Jag kan tänka mig att har man Asperger (och har piano som ett specialintresse) så är det till och med en sannolik kombination. Jag vet att det finns trummisar som spelar fenomenalt, men som sjunger fruktansvärt. Men jag har aldrig hört Greta spela piano, så jag har ingen aning här.
När det gäller Beatas skolgång så är det förstås lite konstigt att deras berättelser inte går ihop. Men det finns kanske en annan förklaring? Verkar lite konstigt att man skulle ljuga om något så här trivialt.