Citat:
Ursprungligen postat av
Dharmabum
Hej Olikabroed!
Jag skrev några frågor tidigt i tråden och fick jätte bra svar på dem men tänkte att det kommer att bli för mörkt att följa med här. Det är ju så lätt att känna sympati för dig. Sen tänkte jag att man kanske skulle försöka bidra med något, som anonym forumanvändare men det bästa jag kom på var låtlistor. Du kommer kanske inte att hinna läsa ut fler böcker. Men förhoppningsvis hinner du ju lyssna på väldigt många låtar/musikstycken, om du skulle vilja det. Men det rann ut i sanden tills jag återvände till tråden och såg att du har Bob Dylan som “idol”. Då måste jag fråga om du hört hans senaste mästerverk: Murder Most Foul? Om inte så rekommenderar jag att du dämpar belysningen en kväll och lyssnar på detta mäktiga epos om den smutsiga värld du checkar ut från. Och för att det ska bli en spellista trots allt vill jag lägga till “I see a Darkness” av Will Oldham, You want It Darker från Leonard Cohens sista skiva, som lanserades tre veckor innan han dog, och Spider and I av Brian Eno.
Varför har du bokat en resa så långt fram i tiden att du inte vet om du kommer att kunna göra de? Åk till Visby nästa helg, ät på Bakfickan, Lindgården och Surfers (Sichuan av mycket hög klass).
Om det inte var så att din tid var utmätt, skulle du ändå tycka att champagne är så mycket bättre än cava att det motiverar prisskillnaden?
Har du inte funderat på att länka till dina andra digitala plattformar här i tråden och därmed outa dig? Eftersom du ju gillar tanken på att man ska kunna hitta dina avtryck efter din död?
Vilka olika bröd får man inte missa i livet?
Hej!
Murder Most Foul har jag lyssnat ganska mycket på och är helt enig med dig att det är ett mästerverk. Otroligt att en artist/konstnär kunnat skapa
relevant konst under så många decennier som Bob Dylan. Det är lätt hitta mästerverk från såväl 1960, -70, -80, -90, 2000, 2010 och nu 2020-talet. Tycker nog (som många andra?) att 80 och 90-talet är hans svagaste period men även här finns ju otroliga alster som Jokerman, Ring Them Bells och i princip varenda låt på Time Out of Mind. Cohen har jag lyssnat väldigt lite på i mitt liv, vilket är märkligt för det jag hört har jag tyckt mycket om. Ska lyssna in You Want It Darker. Brian Eno och Wild Oldham är i princip okända för mig, även om jag naturligtvis känner igen deras namn.
Anledningen till att Danmarksresan kommer först efter nyår är att jag har annat bokat innan dess och det var i princip första luckorna i min och frugans kalendrar. Vi har lite äventyr i Borgholm och Västerås och även här i Stockholm planerat innan 2021 blir 2022. Vi fick rätt många "upplevelsepresenter" från slät och vänner när jag fyllde 40 och jag har velat prioritera så att vi hinner med dem, eftersom det är gåvor (och gåvor tycker jag man ska behandla med respekt).
Champagne vs Cava... Min champagnevurm är inte ny, så får nog säga att jag premierat bra bubbel före mediokert även innan jag blev sjuk. För mig motiverar skillnaden i kvalitet även skillnaden i pris. Sen kan ju champagne kosta väldigt olika mycket och när man börjar närma sig tusenlappen och uppåt vet jag inte längre om jag kan stå för dessa ord. Ibland kanske. Jag tycker Palmers Amazone för dryga tusingen och Clos de Bergeronneau för 8-900 kr är värda sitt pris. Däremot är jag osäker på Dom Perignon (1700 kr eller nåt i den stilen) eller Pol Rogers Churchill-cuveer (runt 1800 kr) är det. De senare exemplen bör väl i och för sig lagras några år innan man dricker men det har jag dessvärre inga möjligheter till. Snackar vi ännu dyrare droppar, säg 2000 och uppåt, så ligger det bortom vad jag har råd till och kan därför inte uttala mig.
Men annars på samma ämne: det är nu så att det blivit ännu viktigare för mig allmänt att inte "kasta bort" potentiellt härliga stunder (där champagnen blir ett talande exempel). Tidigare har jag alltid kunnat tänka att jag kan ju poppa en Pol Roger nästa gång, men nu när jag inte vet om det blir något nästa hamnar den saken i annat ljus. Vill dock låta det framgå att jag inte är så snobbbig eller ogin att jag någonsin skulle spotta i glaset om jag blir
bjuden på cava eller vad som helst. Att få dricka och umgås med vänner och älskade är alltid bättre än vilken champagne som helst.
Rörande tanken att outa mig själv genom att länka till andra digitala plattformar så blir svaret: tvärt om! När jag skrev om att lämna avtryck handlade det nog snarare om familj och vänner, inte folk i allmänhet. Mina avtryck i offentligen får gärna förbli anonyma, såväl nu som efter min död. Det är möjligt (för att inte säga troligt) att jag uttryckte mig slarvigt på den på punkten, ber i så fall om ursäkt för det.