Citat:
Ursprungligen postat av
justacoolcat
Hej! Jag hittade den här tråden för ett par veckor sen, men det har tagit mig lite tid att komma ikapp och läsa allt. Jag skriver under på det många andra sagt, att du verkar vara en otroligt klok och härlig person. Vilket guldkorn till tråd dessutom! Mycket intressant att läsa dels dina tankar om olika saker men också att se vilka frågor folk ställer.
Anledningen till att jag hittade tråden var för att jag sökte på nåt i stil med "närstående cancer" då min pappa har palliativ vård. Vet inte exakt vad jag letade efter när jag sökte, men oavsett så har din tråd som sagt givit mig
mycket så TACK för det.
Jag har många frågor jag vill ställa dig och du får svara på vilka du vill. Du verkar vara en typiskt klokhetsspridande person som jag gärna haft som vän eller mentor så jag vill börja med att ta tillfället i akt och helt egoistiskt fråga hur man blir så klok som du? En annan fråga som kanske går hand i hand med den första är - du har skrivit några gånger att du tycker det är viktigt att vara sann mot sig själv eller att leva så sant man kan. Vad innebär det? Hur vet man om man gör det?
Andra frågor jag har är frågor som du kanske svarat på (har som sagt inte läst tråden i ett svep så jag kanske glömt bort svaret). Jag är nyfiken på hur hög din kortisondos är. Har din fru eller andra närstående börjat ta ut närståendepenning? Du får ju tydligen 100 dagar (vilket borde bli 5 månader va?). Om inte din fru har möjlighet att ta ut allt så kanske du kan "dela ut" lediga dagar till dina nära och kära
Nu har jag säkert glömt nåt som jag tänkte fråga men det får räcka för tillfället från mig. Jag önskar dig all lycka och jag hoppas du får många fantastiska månader <3
PS. Tack också för alla tips på restauranger, champagne, böcker och film. Får se när jag får tillfälle att börja beta av dem
Hej!
Vilken post! Jag blir ärligt talat lite generad och vet inte om jag vågar tro att du menar allvar med dina smickrande ord. <3
De gör mig hur som helst glada att läsa, inte minst glad blir jag att höra att tråden hjälpt dig med din sjuke far. Dina frågor är mycket bra men kanske svåra att svara bra på. Jag ska i alla händelser göra ett försök.
1.
Hur blir man så klok som jag? Ja, vad ska jag säga? Jag tror inte jag är klokare än någon annan här på forumet men för att ändå svara något kommer här ett förslag: Här på forumet är min ambition att ge alla som ställer frågor så seriösa svar som möjligt - att ta frågorna på allvar, även i de fåtal fall jag ibland misstänker att de är ställda lite på skoj. Kanske kan det uppfattas som någon sorts ödmjukhet eller klokhet? Överhuvudtaget tycker jag det viktigt att ta medmänniskor på allvar och verkligen försöka förstå dem från deras perspektiv. Jag tror sällan någon är "dum i huvudet" eller liknande bara för att hen är till exempel lite jobbig. Går det alls att förstå vad jag försöker säga? Känner att jag svamlar.
Sen tror jag att jag besitter någon sorts allmänbildning som kanske kan omsättas i att uppfattas som klok? Den kommer nog i så fall av att jag alltid varit en allmänt nyfiken person som dessutom haft turen att älska att läsa böcker, tidningar, små lappar jag hittat på gatan, låttexter, facebookposter - ja i princip allt. Den som begåvats med läslust tror jag dragit en vinstlott i livet. Inte för att andra sätt att förmedla/ta in information behöver vara dåliga men läsning har en särställning. Tror jag. Så sammanfattningsvis: Om du har förmågan, läs!
2.
Vad innebär det att leva sant mot sig själv och hur vet när man göra det? Vad jag är ute efter här är väl mer eller mindre sprunget ur den situation jag själv hamnat i. Jag har inte lång tid kvar och det gör varje minut ännu viktigare och potentiellt mer värdefull. För att veta hur jag bäst utnyttjar tiden måste jag veta vem jag egentligen är - vad har fyllt mitt liv med glädje och (kanske ännu viktigare)
mening? För mig har det varit min fru och allt vi gjort tillsammans, god mat och dryck och (faktiskt) även mitt arbete. Därför har jag exempelvis velat fortsätta jobba efter förmåga sen jag blev sjuk. Jag tror inte alla känner samma sak för sina arbeten, så ett "sant" liv för mig blir därför inte samma för alla andra. Hur vet man då vad som är ett sant liv för en? Har inget bra svar på det utom självrannsakan. Leta efter mening hellre än lycka, skulle jag vilja säga. Ett sant liv behöver inte vara roligt hela tiden men ska vara meningsfullt. Sen får man för den förstås inte glömma att ha lite roligt emellanåt också
3. Kortisondosen har varit lite upp och ner. Just nu tar jag 10 tabletter ā 0,5 mg betapred varje morgon, vilket alltså blir 5 mg per dag.
4. Min fru har inte tagit ut någon närståendepenning än men vi har pratat om det, så det kommer hon säkert att göra framöver. Bra idé att fundera på om det kan vara värt att sprida ut på flera personer. Jag är ärligt talat inte så insatt i hur närståendepengen fungerar, så tips av det slag du just gav tas tacksamt emot.
Tycker ärligt talat inte du fått så bra svar som du förtjänar men detta är det bästa jag lyckas få till i detta nu. Jag hoppas de kan ge dig något litet åtminstone.