Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Båda mina barn har diagnosen Aspergers syndrom, men det yttrar sig olika mellan olika individer. Min äldste märker folk direkt att han är avvikande, min yngste är inte alls uppenbar. Min yngste har även diagnosen ADHD, men det tycks ha växt bort. Han slutade medicinera för tre år sedan, och fungerar problemfritt. Av det jag sett av Greta Thunberg så tror jag att diagnosen är korrekt ställd, vilket jag i mycket baserar på minspelet, men jag är inte psykiater. Aspies är lustiga på det viset att de är normalbegåvade på alla områden utom ett, där de istället är mycket högbegåvade. Båda mina ligger på mer än plus två standardavvikelser vad gäller icke-verbal perception. Den sociala förmågan lämnar dock övrigt att önska...
sociala förmågan tycks GRETA inte ha några större problem med, åtminstone inte av det man ser offentligt.
Ang. minspelet. När hon håller känslosamma tal inför kameror och publik, som t.ex. klippen de första minuterna i denna video:
https://redice.tv/red-ice-tv/top-10-...erg-is-a-fraud
så verkar GRETAs enda "diagnos" vara klimatångest.
Vid andra tillfällen, åtminstone i början av hennes "karriär" när hon var ovan, så var det ganska exceptionella situationer med folkmassor och stökigt, eller i studior med mycket kameror osv. De flesta "normala" i GRETAs ålder skulle nog också bli lite skräckslagna och göra en o annan underlig min om de inte var vana.