Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Nu är det några år sen jag läste Malenas bok men jag är ganska säker på att hon skrev att alla blev förvånade när Greta fick sin diagnos och menade att hon inte alls visade sådana tecken.
Finns kanske någon som har boken tillgänglig eller också kanske det går att hitta uttalandet på nätet. Själv har jag dock varken tid eller lust att gräva.
Fridolin, ja, där har vi ett annat hyllat ”underbarn”. Vad månne bliva av detta begåvade barn?
Han körde MP i botten och gjorde sig till en pajas med sin läsa-skriva-räkna-garanti.
Nu är det Greta som är pajas. Same, same but different.
En del menar ju att det har gått ”inflation” i diagnoser. Vad gäller just Aspergers påstår en del att det är ett spektrum där alla kan placeras in.
Om hon har ”riktig” Aspergers är det, som jag förstår iaf, olämpligt med stress, snabba förändringar, oförutsedda händelser osv, vilket ytterst kan leda till ångest och ”melt-downs”. Det där ”rockstjärnemottagandet” som somliga jublar över innebär ju i praktiken mest att hon trängs och blir knuffad från olika håll och får mikrofoner och kameror inkörda i ansiktet. Obehagligt för de flesta, föreställer jag mig,
Är det lämpligt att utsätta ett barn med psykiatriska diagnoser för sådan stress?
Hon får söka hjälp hos sina tre terapihästar. Enligt Inspiratoeren behöver hon dem för att hon var så ledsen över sin frånvarande mor när hon var liten.
Förklaringen kanske är kanske så enkel?
Det krävde i alla fall en längre matvägran innan Malena hoppade av sin internationella karriär och började tillbringa mer tid med familjen.
Jag som inte behöver några terapidjur för att överleva min vardag, blir superstressad av att tänka på att leva Gretas liv en dag. Jag kan bara försöka tänka mig hur någon, som behöver terapidjur (betalar hon dom själv förresten eller är det något som staten står för?) hanterar detta.
Antingen så är Greta en rätt vanlig tjej som står pall för det här livet, och då behöver hon ju egentligen inte några terapidjur.
Eller så är hon så trasig att hon behöver sina hästar, och då bör hon fundera mer på sin mentala hälsa än på klimatet. Det är svårt att rädda världen när man inte ens kan rädda sig själv.
Vilket för mig tillbaka till cirkelns början. Varför ska vi lyssna på Greta? Hon klarade inte av en vanlig skola. Hon fick uppenbara glädjebetyg. Hon har (haft?) rätt allvarliga ätstörningar och behöver flera terapidjur för att klara dagen.
Jag ber att få citera Carl Sagan, en av vår tids skarpaste hjärnor. Fetningen är min.
Citat:
I have a foreboding of an America in my children's or my grandchildren's time — when the United States is a service and information economy; when nearly all the key manufacturing industries have slipped away to other countries; when awesome technological powers are in the hands of a very few, and no one representing the public interest can even grasp the issues; when the people have lost the ability to set their own agendas or knowledgeably question those in authority; when, clutching our crystals and nervously consulting our horoscopes, our critical faculties in decline, unable to distinguish between what feels good and what's true, we slide, almost without noticing, back into superstition and darkness. The dumbing down of America is most evident in the slow decay of substantive content in the enormously influential media, the 30-second sound bites (now down to 10 seconds or less), lowest common denominator programming, credulous presentations on pseudoscience and superstition, but especially a kind of celebration of ignorance.