Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Den stora investeringskostnaden som krvs fr en husgare fr att kunna producera el och slja kommer aldrig ngonsin att kunna kunkurera med storskalig drift. Det r p mnga niver dumt att ha 10miljoner sm producemter i syllet fr 1000stora. Elon Musk har enagenda att sl snder kollektiva lsningar som r effektivare. Det har fungerat i USA en gng tidigare d man monterade ner tgtrafiken i usa och gjorde alla beroende av bilar. 20mil av hela USAs jrnvgsnt r elektrifierat i sverige r ca 1000mil elektrifierat. S illa r det i usa. Musk kommer inte kunna sl snder kollektiv elproduktion.
Hmmm, Jag ser bara frdelar med decentraliseng av energiprioduktion. (grannar byter strm med varandra) Med de transparanta solcellerna som redan finns i labben s kommer alla fnster att bli solceller. Detta i kombination med storskalig produktion. Transaparanta solceller kommer inte att bli mycket dyrare n vanliga fnster. I USA rknar man med en "Pay back" p 4 r. solcellsfnster kommer att betala sig sjlv p 4 r. - Med ett vanligt fnster fr du ALDRIG ngon "pay back" ngonsin nnsin. Anta att en Stocholmare i framtiden har ett wallbatteri i garaget och solcellsfnster och en "pay back" p 10 r. Istllet kan han vlja "vanliga fnster" med NOLL Pay-back. Jag ser i in kristallkula att det enda bekymmret i framtiden fr solceller r brist p fabriker och byrkrati. Solceller kan tom fungera "s dr" men de betalar sig sjlva p ngra r. En vanlig takpanna eller ett vanligt fnster betalar sig ALDRIG.
McDonalds har en flaggskepps restaurang i Disneyland i USA. Mlet r att g "off grid" och solcellerna fr "pay-back" p 4 r. Visa mig en enda byggare eller arkitekt som INTE vill ha solceller inom f r. Detta med eller utan Musk eller Greta. Fossilt r ute och slut som artist. Musk begrep bara vad som hnder frst av alla och sg en vidppen planhalva. (frutom att han r ett geni och arbetsmyra) Musk insg frst av alla att fossilt brnsle fasas ut likt ngmaskinen.
Mc Donalds "testrestaurang"
https://www.businessinsider.com/sola...ity-per-year-6