2021-11-20, 08:02
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Så skolvägrarna har till sist anammat mitt gamla förslag från januari om att spela "We don't need no education" med Pink Floyd.

Killen verkar dessutom vara motståndare mot biobränsle! Men inga torvmotståndare denna gång.

Det vore enklare att bara skriva "Nej till allt! Lägg ned samhället!"

Nästan all mänsklig verksamhet producerar koldioxid. Det går därför att kräva av nästan vem som helst att ändra sin verksamhet med CO2 som orsak. Därför använder EU och andra klimatet som svepskäl för att öka kontrollen. Greta är deras galjonsfigur.
Jag hade gissat att du mer tänkt fetmarkera raden. "We dont need no thought control".
2021-11-20, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Greta som är en snorunge står inte för sanningar. Hon marknadsför århundradets bluff. Det är liksom rena rama motsatsen till sanning det. Tyvärr är svensken en idiot så han tror på det där.

Men börja cykla då för fan. Som kineser på 70-talet. Lev som ni lär.

Säga vad man vill om den svenska miljörörelsen och gröna vågen på 70-talet, men de försökte nog leva som de lärde. Flyttade ut på landet, höll getter och höns, klädde sig i vadmal och åt bara närodlad mat. En och annan haschpipa gick kanske också åt för att hålla värmen när höststormarna slet i torpväggarna. Efter ett par år tröttnade de och köpte en bostadsrätt på Södermalm. Nu gillar de Greta på allsköns sociala medier och köper böcker om henne i julklapp till sina barnbarn som kanske inte alls är intresserade.

Greta & Co försöker inte ens låtsas. Utöver Greta själv som slutat flyga helt, möjligen på grund av flygrädsla, och hennes föräldrar som tröttnade på allt tjat (och förtärdes av flygskam) är det mest koketterande. Hur kom Nakate till Glasgow? Hur kom alla miljöpartisterna dit? Vår obehagliga ärkebiskop? Obama? Med privatflyg?

Hur många gånger har Greta skolstrejkat ute i skogen där hon hade kunnat göra nytta? Hur många gånger har hon handlat mat till pensionärer under pandemin? En (1) gång har hon mig veterligen plockat skräp ute i naturen, vilket dokumenterades och stolt lades upp i olika medier. TITTA! Greta bryr sig om och vill rädda miljön!

På vilket sätt är man ”modig” om man ställer sig på Mynttorget med en handskriven skylt innan man fortsätter till skolan?

Skulle man inte kunna säga att det som Greta gör bara är bla-bla-bla? Enligt henne själv har det ju ändå ingen effekt (mer än att hon har fått lite ”vänner”). Är inte Greta ett misslyckande om politikerna ändå inte gör någonting (enligt henne)?

Efter tre års skolstrejker följer Sverige ändå inte Parisavtalet. Kommer de att göra det efter fem års skolstrejker? Tio?

Eller är skolstrejker i Stockholm helt enkelt inte rätt väg att gå?
2021-11-20, 08:16
Medlem
Giant Squids avatar
Vi kan nu konstatera att Indiens premiärminister Modi viker sig för böndernas krav. Som uppbackats av Rihanna och Greta Thunberg. Må nu landet även se till att F4Faren Disha Revi kan få ett pass.

Aktivism fungerar, idag gläds man med indiska bönder.

Citat:
Therefore, in a speech to the nation, the Prime Minister apologized and said that he was faithful to his and the government’s ‘honesty’ and said, I am withdrawing three agricultural laws apologizing with a clear heart
https://nowinsports.com/modi-surrend...ndian-farmers/

‘We are more powerful than Modi’: Indian farmers celebrate U-turn on laws
https://www.theguardian.com/world/20...laws-repealing
2021-11-20, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag hade gissat att du mer tänkt fetmarkera raden. "We dont need no thought control".

Nu var du både kvicktänkt och lite rolig Kudos till dig.

Men wwr har ju rätt. Gretas koldioxidavtryck är säkert enormt. Att avstå från flyg och animalisk mat räcker inte långt om alla koldioxidutsläpp måste ner till noll. Inte att klä sig som en luffare heller.

Har hon rena kläder? Hur går i så fall det till? Funderar hon på var energin till tvättmaskinen kommer ifrån? Hur den ska alstras när all kärnkraft är avvecklad och vindkraftverken är uttjänta (vilket inte tar särskilt många år?) Eller tänker hon tvätta sina munskydd och lakan i vattendrag som hon förorenar med sina kroppsutsöndringar? Har hon kanske redan börjat? Varför skäms hon inte att ha flera egna djur?

Är det bara alla vi andra som avkrävs att sänka våra CO2-utsläpp till noll? Varifrån kommer hennes arrogans och entitlement?

Är hon inte i själva verket en ganska obehaglig liten figur?
2021-11-20, 08:24
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy

Men wwr har ju rätt. Gretas koldioxidavtryck är säkert enormt. Att avstå från flyg och animalisk mat räcker inte långt om alla koldioxidutsläpp måste ner till noll. Inte att klä sig som en luffare heller.

Har hon rena kläder? Hur går i så fall det till? Funderar hon på var energin till tvättmaskinen kommer ifrån? Hur den ska alstras när all kärnkraft är avvecklad och vindkraftverken är uttjänta (vilket inte tar särskilt många år?) Eller tänker hon tvätta sina munskydd och lakan i vattendrag som hon förorenar med sina kroppsutsöndringar? Har hon kanske redan börjat? Varför skäms hon inte att ha flera egna djur?

Är det bara alla vi andra som avkrävs att sänka våra CO2-utsläpp till noll? Varifrån kommer hennes arrogans och entitlement?

Greta har aldrig påstått att hon lever helt utsläppsfritt. Därimot säger hon att det är i princip omöjligt. Hon gör vad hon kan, vad gör du?
2021-11-20, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Fy vad äckligt med äldre människor som äter kött. Äldre har inte samma ämnesomsättning som yngre och behöver inte så tung mat. Det är en helt annan sak med 10-25-årimgar som äter kött t.ex. två ggr/vecka.
Rött kött får mig att kräkas i munnen. Det smakar bara blod. Sen vill jag inte tänka på vad grisar matas med. Eventuellt avfall från nötköttsproduktionen? Om sanningen ska fram äter jag tre tunna skivor korv varannan dag från ett grannland för att det är billigt.

Vågar du tänka på vad den billiga korven består av?

Åtminstone juste av dig att tycka det är OK om barn och unga äter kött ibland. Så storsint är inte Greta. Får hon bestämma blir det tvärstopp med allt sådant. Hur fraktas f.ö. korven hit?
2021-11-20, 08:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy

Men jag talar främst om alla som stöder Greta och säger att klimatkrisen är akut. Dessa personer, politiker och privatpersoner, gör själva oftast mycket lite som visar att de verkligen tror på budskapet och inte bara säger "bla, bla, bla" för att hålla med. EU låter bygga Nordstream2, Biden öppnar oljefält etc

Alla älskar Greta för att hon kämpat så hårt mot sina diagnoser (och nu plötsligt tydligen övervunnit dem fullständigt). Men ingen lyssnar på det hon säger.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja. Det finns ett kraftigt dubbeltänk hos politiker och andra som säger att Greta har rätt. Nästan ingen slutar flyga, samåker till jobbet, tar tåget på semestern eller tar bussen för att åka och handla. Få cyklar för klimatets skull. Lika få minskar sin konsumtion. ... (Men nu har vi i alla fall börjat handla plastpåsar på rulle, som tidigare påpekats i tråden )
Senast redigerad av wwr 2021-11-20 kl. 08:53.
2021-11-20, 08:46
Medlem
Giant Squids avatar
Ok. Om jag också ska hitta nåt att gnälla på Greta om så här dags på lördagsmorgonen så är det helt avsaknaden utav flickor på F4Fs Pakistanska chapter.
https://pbs.twimg.com/media/FEjkaN9X...jpg&name=large
2021-11-20, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är nog inte heller många svenskar som blivit så hyllad av tunga världsnamn som Greta Thunberg. Här några hyllningar från enbart i år:

Och kanske något oväntat:

Man måste titta på sådana som Astrid Lindgren, ABBA, Björn Borg, Zlatan, Ingrid Bergman, Greta Garbo och dylika personer för att hitta något motsvarande.

ABBA (i alla fall minst två av dem) verkar gilla Greta. Astrid Lindgren hade nog gillat Greta ännu mer (om hon levt idag) och förmodligen skapat en saga kring henne.

Om jag får spekulera om Astrid Lindgren så tror jag säkert att hon hade blivit gripen av bilden av lilla sorgsna Greta mot den stora Riksdagsbyggnaden. Jag tror också att hon hade gillat Gretas kaxighet mot politiker och säkert även bla-bla-bla-talet.

Däremot har jag svårt att tro att hon hade uppskattat att Greta skrämmer små barn med ovetenskapliga fakta. Hon hade nog inte heller mycket till övers för våldsamma rörelser som XR och BLM och hon hade knappast dragit på sig en Antifa-tröja själv. Tveksamt om hon hade tyckt att skolstrejker är en bra idé.

Vad du inte tycks förstå är att det just nu är ett statement att säga att man stödjer Greta. För ca fem år visade man att man var God genom att påstå att man stod upp för Öppna gränser, allt annat var rasism. Nu visar man att man är God genom att säga att man givetvis bryr sig om kommande generationer och därför försöker undvika att flyga (”problemet är bara att mitt schema är så späckat att jag bara måste göra det”.) Det är ett slags avlatsbrev, helt enkelt, precis som att ge några kronor till en tiggare.

Om ytterligare fem år är det kanske något helt annat.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus

(…)
Finns det något som politiker inte vill så är det att skrämma befolkningen. På allvar! Möjligen vill man påverka en opinion i något syfte och kan försöka använda Greta för detta.

(…)
Men det finns en gräns och tydligen börjar Greta närma sig den, för nu blir hon öppet angripen för att hon säger sanningen: att inga framsteg har gjorts. Nu är hon ett hot mot alla politiker och även mot vissa vetenskapsmän.

(…)
Men Greta gillar inte att ljuga så hon kommer säkert att fortsätta att hävda att det inte ser bra ut.

Det är sant att Greta har använts för att försöka skapa opinion (varför skulle hon annars hålla tal i Berlin dagen innan det tyska valet? Och ändå fick de gröna långt sämre resultat än i opinionsmätningarna något år tidigare, då de väl var största parti.)

Men varför tror du att politikerna inte vill skrämmas? De är väl snarare ”ändamålet helgar medlen”. Tänk på t.ex Miljöpartisten Per Holmgren och hans globala diktatur, eller hela energidebatten.

Är Greta ett hot mot vissa vetenskapsmän? Hur går det ihop med att hon säger att vi ska lyssna på vetenskapen?

Hon gillar nog inte att ljuga men gör det bevisligen ändå.
2021-11-20, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SandraHson
i klimatets tecken,

äter GRETA&Co insekter? (eller livsmedel baserat på insekter)

(enstaka knott och annat som av misstag råkat hamna i salladen räknas inte).

nej GRETA har knappast grillade gräshoppor och andra insekter på menyn, hon verkar vara helvegan (dvs som exkluderar ALLA djur).

GRETA blev inte vegan för klimatets skull.
Ursprungligen var skälet att hon äcklades av att äta "döda djur" (enligt Malena).
Men GRETAs argument numera är att man bör bli vegan för klimatets skull.
Kan vara liknande med flyget, att hennes ursprungliga skäl att vägra flyga var nåt helt annat än klimatet.
2021-11-20, 09:00
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SandraHson
nej GRETA har knappast grillade gräshoppor och andra insekter på menyn, hon verkar vara helvegan (dvs som exkluderar ALLA djur).

GRETA blev inte vegan för klimatets skull.
Ursprungligen var skälet att hon äcklades av att äta "döda djur" (enligt Malena).
Men GRETAs argument numera är att man bör bli vegan för klimatets skull.
Kan vara liknande med flyget, att hennes ursprungliga skäl att vägra flyga var nåt helt annat än klimatet.
Du vet att du diskuterar med dig själv i inlägget?
2021-11-20, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Greta har aldrig påstått att hon lever helt utsläppsfritt. Därimot säger hon att det är i princip omöjligt. Hon gör vad hon kan, vad gör du?

Greta har sagt att alla CO2-utsläpp måste ner till noll, alla i the Global North. Om hon nu har kommit till insikt om att det är omöjligt så är det förstås bra.

Jag menar att Greta inte alls gör vad hon kan. Då skulle hon givetvis inte kuska omkring på dieseldrivna tåg och båtar eller åka Tesla vars elförsörjning kommer från kolkraft. Hon skulle enbart äta lokalproducerad mat och minska sin IT-användning.

För tredje gången i ordningen så handlar den här tråden inte om mig, även om jag kanske borde bli smickrad över ditt intresse för min person Det här är ingen k-kmätning. Kanske har jag ett större koldioxidavtryck än hon, kanske inte. Men eftersom inte jag har lyfts till skyarna och påstås vara en som ska rädda planeten så spelar det ingen roll.

Vi små människor kan ändå inte påverka klimatet genom våra personliga handlingar. Men få andra att må dåligt genom skam och skuldbeläggande, det går bra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in