Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-11-26, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Elen har blivit ganska dyr. Och det finns en del olika tips på kort och lång sikt.
Men vad fungerar bäst privat ekonomiskt? Det dyker upp tips om att man ska
tvätta och köra diskmaskinen på natten. Visst, elpriset på börsen är lägst på natten.
Men har man rörligt pris så har man månadens snittpris så man sparar inte krona.
Möjligen förlorar man värmeeffekten om man styr temperaturen över dygnet så det kanske
är en förlust. Solceller är kanon om man kan men är en investering. Vad kan man göra med
"smart" teknik, vad ger mest bang for the buck för att hantera elpriset?

Vad gör det för nytta att tvätta på natten? Är elpriserna lägre då?

Vi eldar i kaminen. Samt tänder massa ljus dagligen. Samt så försöker vi ha tv’n avstängd när vi inte kollar på den. Är extremt noga med att släcka alla lampor som inte behöva vara tända. Vi har ett rörligt elpris.
Citera
2021-11-26, 21:12
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Elen har blivit ganska dyr. Och det finns en del olika tips på kort och lång sikt.
tvätta och köra diskmaskinen på natten. Visst, elpriset på börsen är lägst på natten.
Men har man rörligt pris så har man månadens snittpris så man sparar inte krona.
Möjligen förlorar man värmeeffekten om man styr temperaturen över dygnet så det kanske
är en förlust. Solceller är kanon om man kan men är en investering. Vad kan man göra med

Att binda elavtalet i god tid innan priserna går upp.
Inte så att höjda elpriser kommer som en överraskning då "grön energi" inte kan leverera när den behövs och energibehovet ökade efter covid.

Sitter man och sover får man dock skylla sig själv.

Lycka till med solceller på vintern...
Citera
2021-11-26, 21:20
Medlem
Opaques avatar
Binda elpriset nu ! Helst 3 år år framöver

Hallå. eller ?
Citera
2021-11-26, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Att binda elavtalet i god tid innan priserna går upp.
Inte så att höjda elpriser kommer som en överraskning då "grön energi" inte kan leverera när den behövs och energibehovet ökade efter covid.

Sitter man och sover får man dock skylla sig själv.

Lycka till med solceller på vintern...
Träffar man rätt så är det bra. Men bindningstiden går ut så problemet kvarstår.
Citera
2021-11-26, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Vad gör det för nytta att tvätta på natten? Är elpriserna lägre då?

Vi eldar i kaminen. Samt tänder massa ljus dagligen. Samt så försöker vi ha tv’n avstängd när vi inte kollar på den. Är extremt noga med att släcka alla lampor som inte behöva vara tända. Vi har ett rörligt elpris.
Elpriset på natten är typiskt 1/20 av max priset på dagen. Så har man riktigt rörligt pris så sparar man mycket på att använda el på natten. Tex ladda bilen. Men även om har rörligt pris i sitt kontrakt så har man månadsbundet snittpris så det kostar lika mycket att ladda på dagen som på natten.
Citera
2021-11-26, 22:17
Medlem
Citat:
Elpriset på natten är typiskt 1/20 av max priset på dagen. Så har man riktigt rörligt pris så sparar man mycket på att använda el på natten. Tex ladda bilen. Men även om har rörligt pris i sitt kontrakt så har man månadsbundet snittpris så det kostar lika mycket att ladda på dagen som på natten.

Så om jag kollar på mitt elavtal står det rörligt. Aldrig hört talats om m”riktigt rörligt”. Dock inte alls insatt i det. Men förklara gärna mer. Samt vad man ska leta efter för att få ett förmånligt pris för en student. Kan endast ha en leverantör dock.
Citera
2021-11-26, 22:33
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Har man varit med om att en tvättmaskin börjar brinna så kör man väldigt ogärna tvättmaskin när man sover.

Solceller verkar ju ta väldigt lång tid att räkna hem. 🤔

Jag har alltid kört rörligt pris dom senaste 25 åren och jag tror nog att det har lönat sig i längden... Men just nu så suger ju det rörliga priset rejält.

Kan ju inte låta bli att fundera över hur frisk eller hur sjuk den globala ekonomin är när man ser alla brutala svängningar på både det ena och det andra.
På både tjänster och produkter och material.
(För bara fyra år sedan debuterade jag 780 kr per timme i min bilverkstad... Idag debiterar jag 1480 kr per timme. Det känns underligt och olustigt att alla priser skenar som det gör.)

Samtidigt är känslan att det är svårt att göra så himla mycket åt kostnaden för elförbrukning när man ser alla andra avgifter och skatter på el fakturan. Det känns som att man jagar korvören.
Citera
2021-11-26, 22:39
Medlem
Betalade just oktobers elräkning. Kostnaden var 234% högre än samma period föregående år. Och detta trots att vi förbrukat 364kWh MINDRE än föregående års period.

Sinnessjukt, hyperinflation! Ska tilläggas att jag bor i elområde SE3. Ni bönder i Norr skrattar väl hela vägen till vattenkraftverket.

För den som undrar så blev kostnaden i kronor 2384kr. Och detta är bara från elhandelsföretaget. Sedan kommer fakturan från elnätsbolaget där all skatt läggs på så det blir ju spännande .
Senast redigerad av Xitars 2021-11-26 kl. 22:41.
Citera
2021-11-26, 22:55
Medlem
lone stars avatar
Köp ingen 5+ Miljoners villa trots att frugan gråter..Be a man problem solved.
Citera
2021-11-26, 23:06
Medlem
Band mig på 35 kr kw förra året i november, fått njuta av de fram tills nu.
Ångrar man sig att man inte band sig för 3 år.
Citera
2021-11-26, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Betalade just oktobers elräkning. Kostnaden var 234% högre än samma period föregående år. Och detta trots att vi förbrukat 364kWh MINDRE än föregående års period.

Sinnessjukt, hyperinflation! Ska tilläggas att jag bor i elområde SE3. Ni bönder i Norr skrattar väl hela vägen till vattenkraftverket.

För den som undrar så blev kostnaden i kronor 2384kr. Och detta är bara från elhandelsföretaget. Sedan kommer fakturan från elnätsbolaget där all skatt läggs på så det blir ju spännande .

3:e okt 2020 betalade jag 3,8 öre/kwh. 13 okt 2020 kostade det 56,5 kr/kwh. Hur sjuk är inte den hyperinflationen? Sen 25:e okt var det nere på 5,4 kr/kwh. HYPERDEFLATION!!!!!!
Citera
2021-11-26, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fkonto2018
Band mig på 35 kr kw förra året i november, fått njuta av de fram tills nu.
Ångrar man sig att man inte band sig för 3 år.
I så fall njuter du av att betala mycket.
Men alla är vi olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in