Citat:
Ursprungligen postat av
Lättöl
Elen har blivit ganska dyr. Och det finns en del olika tips på kort och lång sikt.
Men vad fungerar bäst privat ekonomiskt? Det dyker upp tips om att man ska
tvätta och köra diskmaskinen på natten. Visst, elpriset på börsen är lägst på natten.
Men har man rörligt pris så har man månadens snittpris så man sparar inte krona.
Möjligen förlorar man värmeeffekten om man styr temperaturen över dygnet så det kanske
är en förlust. Solceller är kanon om man kan men är en investering. Vad kan man göra med
"smart" teknik, vad ger mest bang for the buck för att hantera elpriset?
Har man varit med om att en tvättmaskin börjar brinna så kör man väldigt ogärna tvättmaskin när man sover.
Solceller verkar ju ta väldigt lång tid att räkna hem. 🤔
Jag har alltid kört rörligt pris dom senaste 25 åren och jag tror nog att det har lönat sig i längden... Men just nu så suger ju det rörliga priset rejält.
Kan ju inte låta bli att fundera över hur frisk eller hur sjuk den globala ekonomin är när man ser alla brutala svängningar på både det ena och det andra.
På både tjänster och produkter och material.
(För bara fyra år sedan debuterade jag 780 kr per timme i min bilverkstad... Idag debiterar jag 1480 kr per timme. Det känns underligt och olustigt att alla priser skenar som det gör.)
Samtidigt är känslan att det är svårt att göra så himla mycket åt kostnaden för elförbrukning när man ser alla andra avgifter och skatter på el fakturan. Det känns som att man jagar korvören.