Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-27, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Att alla priser (maximum, off-peak, peak, minimum osv.) genom marknadsmekanismer ("så länge som som transmissionen mellan de (sic) inte slår i taket", jo tjena) skulle hamna på exakt samma - inpå flera decimaler - värde är extremt osannolikt. Som vanligt sitter du bara och hittar på och tror att ingen märker, alternativt är du inte medveten själv att du hittar på. Du behöver omgående en plats på demensboende - kanske har marknadskrafterna lyckats skaka fram något särskilt effektivt privat alternativ?
Nja, den som behöver plats på demensboende är moster själv.

Alla som tagit sig igenom grundskolan lär inse att om det finns prisskillnad och ledig länkkapacitet så kan man få sig arbitrage. Det är bara att köpa där det är billigare och sälja där det är dyrare.

Tjackmoster lär väl också tro att man kan växla pengar i slingor och tjäna på det. SEK->DKK->USD->EUR->SEK och så har man tjänat. För i Tjackmoster's bisarra värld finns ingen som tittar efter arbitragemöjligheter.
I verkligheten däremot så försvinner arbitraget i samma ögonblick det uppstår. Pga marknadens effektivitet.

Pga flaskhals"skatten" så kommer transmissionen bättras på mellan elområdena så att det blir samma pris i alla elområden, i framtiden.
Det innebär också att de höga kärnkraftsel-priserna i Frankrike kommer diffundera över till andra länder. Dock dämpas ut lite. iom att det finns billigare vindkraftsel. Och sol-el och vattenkraft.

Men det kanske blir så längre fram att det kommer gå att köpa enbart kärnkraftsel, för de som vill. Man kan köpa av någon fransk elleverantör. Och det är väl ganska positivt för kärnkraftsanhängarna.
De kan då helt ignorera vind-elen. Och alla problem det för med sig.
Eller hur?
Citera
2021-11-27, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Tack för din fråga, du har delvis rätt i analogin. Att bygga traditionella kärnkraftverk är som att driva gigantiska byggprojekt och de har samma problem. Men de nya modulära reaktorerna byggs i fabriker där man har kontroll på tillverkningen så det går att göra på kostnadseffektiva sätt. Det är som att tillverka jumbojets. Jag tror att både du och jag kan se nyttan av detta och vi kan gemensamt investera i dem tillsammans med andra investorer, inga statliga pengar.
Visst kan det bli så att SMR blir billigare per kWh. Diskussionen i tråden tidigare har gällt "dagens" typer. T ex som byggs i Olkiluoto och Flamanville.
Det finns skalfördelar med stora reaktorer. Men andra fördelar med små typ SMR.

Än så länge är det väl mest spekulation med SMR. Det är bara prat om serieproduktion för man har inga serier.
Men någon gång kanske det lossnar. Det är väl bara ta pensionssparande och lassa in där.
Citera
2021-11-27, 10:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Vilka är dom? Marknaden?
Ska dom även lägga ner kärnkraften?
De är nog de andra.
Dvs de andra som skall ordna allt. Och de andra som skall betala allt.
Citera
2021-11-27, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det kanske var så på 90-talet när du var införstådd i läget men det är inte så längre. Vi behöver inte ens silver i panelerna idag.
Då får du gärna ge exempel. Om det var så att det krävdes så lite insatt energi för att skapa något som fångar mer än kostnadsenergi så hade det återspeglats i priset och det hade varit väldigt utbrett. Men det stämmer inte. Solenergi är mest för de närmst sörjande.

Det går bra att sätta upp på taket för att värma vatten med, men bergvärme är så jävla mycket bättre.
Citera
2021-11-27, 11:51
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Nej. Det är över 3 kW per dygn här i Spanien nu under den mörkaste delen av året. Att påstå att det är 3,5 i genomsnitt under året är en felaktighet.
Ditt svamlande och tramsande i tråden utan att ha någon som helst kunskap är precis vad som skapat situationen i Svärje.
100kr/kWh kan knappast vara för mycket när 2.6-ministrarna och ekofascisterna bestämmer.
Må ni frysa ihjäl i erat rödgröna helvete utan ström.
Citera
2021-11-27, 12:56
Medlem
fermions avatar
Citat:
Lär dig stava.
Nå hur ska du slingra dig ur det här? Du klarar ju inte att inte få sista ordet.

Om man upplever att alla omkring en är idioter så kan det ju vara läge att ta fram spegeln.

Ska du lajva auktoritet med erfarenhet så kan du ju lära dig enheter för energi och effekt åtminstone, till exempel genom att ta till dig vad som skrivits i tråden.
Nu försöker du för övrigt glida över till solkraft i Spanien ...hittills har jag inte googlat mer än förbruknings och produktionsdata från svk, men tänker inte kasta mer pärlor till svin. Dock finns alldeles utmärkta simulatorer för solkraftsproduktion t.ex PVGIS https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html
Citera
2021-11-27, 13:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Nå hur ska du slingra dig ur det här? Du klarar ju inte att inte få sista ordet.

Jag behöver inte slingra mig ur ett skit, jag har redan ett system igång som jag fått ut många megawatt ur. D.v.s jag behöver inte räkna ut den faktiska effekten, den finns redan.
Citera
2021-11-27, 14:17
Medlem
Citat:
Jag behöver inte slingra mig ur ett skit, jag har redan ett system igång som jag fått ut många megawatt ur. D.v.s jag behöver inte räkna ut den faktiska effekten, den finns redan.
Men dumme fan, du är ett ypperligt exempel på Dunning–Kruger-effekten (blanda inte ihop det med effekt i fysikalisk mening, som du ändå inte förstår. Nu blev du kanske än mer förvirrad.)

Ditt uttalande om "3 kW per dygn" är goddag yxskaft och visar bara på din okunskap när du inte fattar skillnad på energi/sekund och energi. Liknelse är när man talar om ens dagliga bensinförbrukning vid bilkörning och du skulle svara "Jag kör bara 50 km/h", vilket inte säger något om hur stor bensinförbrukningen är.

Alternativt har du blandat ihop kW med kWh per dygn som påpekats ovan. Alltså är din medeleffekt du får ut 3 kWh / 24 h = 0.125 kW .
Citera
2021-11-27, 14:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tictaco
Alternativt har du blandat ihop kW med kWh per dygn som påpekats ovan. Alltså är din medeleffekt du får ut 3 kWh / 24 h = 0.125 kW .

Men sluta, jag har en effektmätare på kontrollern. Jag får ut betydligt mer än 50kwh om dagen på sommaren.
Citera
2021-11-27, 14:51
Medlem
Citat:
Men sluta, jag har en effektmätare på kontrollern. Jag får ut betydligt mer än 50kwh om dagen på sommaren.
Ok! Du har panel om 5 m^2. Energin du får in per kvadratmeter och dygn är alltså 50kWh / 5m^2 = 10 kWh/m^2 per dygn. Vilket ger medeleffekt per kvadratmeter på 10 [kWh/m^2 per dygn] / 24 h = 0.417 kW/m^2.
Senast redigerad av tictaco 2021-11-27 kl. 14:53.
Citera
2021-11-27, 15:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tictaco
Ok! Du har panel om 5 m^2. Energin du får in per kvadratmeter och dygn är alltså 50kWh / 5m^2 = 10 kWh/m^2 per dygn. Vilket ger medeleffekt per kvadratmeter på 10 [kWh/m^2 per dygn] / 24 h = 0.417 kW/m^2.

Jag får återkomma när jag mätt hur stor panelen är, jag har sett andra producenter i området som loggat över 1kwh per timme under sommartid.
Citera
2021-11-27, 15:42
Medlem
fermions avatar
Citat:
Jag får återkomma när jag mätt hur stor panelen är, jag har sett andra producenter i området som loggat över 1kwh per timme under sommartid.
Du har ingen panel, du googlar och hittar https://en.tutiempo.net/solar-radiation/malaga.html som använder sig av felaktiga enheter. Sen leker du expert här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in