Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-02, 15:44
  #1201
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Att bli påhoppad för att man ogillar sentida Deep Purple är knappast unikt för det bandet. Man bör öht. vara beredd på mothugg när man uttrycker starka åsikter. Kritiserar man något hårt så kommer folk reagera, det är nästan en naturlag. Man kan inte skriva några harsh statements och sedan förvänta sig att folk bara ska låta det passera.

Jag må vara rätt ointresserad av post-Blackmore-årens skivor, men jag såg Deep Purple live 2014 och då var det skitbra. Bra mycket bättre än Blackmores egna spelning på SRF för två år sedan.
Sedan är det väldigt ytligt och ohållbart att döma band efter spelställe och publikmängd. Går man bara på storlek och den breda massan så skulle alla i världen tycka likadant.

Även om jag vill hålla med dig så gör jag inte det. Man bör få ha vilka åsikter man vill utan att bli påhoppad, särskilt när det handlar om ett så subjektivt ämne som musik. Folk argumenterar hela tiden emot om att man "borde" gilla något osv. Dra åt helvete. Låt folk tycka vad de vill.

Jag brukar inte direkt bry mig om publikmängd i vanliga fall, men att ett band som sålt 150 miljoner album och tidigare spelat på massa arenor runtom i världen numera spelar i Östergötland, säger ändå något om vilket sjunkande skepp de är.
Citera
2021-12-02, 15:49
  #1202
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Duger inte Ian Gillan, Roger Glover och Ian Paice? Tre från klassiska sättningen. Jon Lord är död.

Ritchie sket i öppningslåten så bandet fick köra Highway star utan gitarr. Han vägrade spela riffen på rätt sett.
Joe Lynn Turner var svinpackad. Bandet sket i extranummer. Folk lackade och buade. Globen 1990.

Är dock inte förtjust i bandets moderna mjukhet. Steve Morse i vargtröja och Gillan i samekostym.

Ian Gillan må vara deras mest klassiska sångare men han är definitivt utbytbar. Dessutom är inte hans röst lika cool längre.
Roger Glover? Vad har han utmärkt sig med genom åren? Han är knappast någon Geezer Butler när det gäller basspel.
Den enda jag inte har nåt illa att säga om är Ian Paice, där finns inget att klaga på.
Citera
2021-12-02, 16:00
  #1203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Ian Gillan må vara deras mest klassiska sångare men han är definitivt utbytbar. Dessutom är inte hans röst lika cool längre.
Roger Glover? Vad har han utmärkt sig med genom åren? Han är knappast någon Geezer Butler när det gäller basspel.
Den enda jag inte har nåt illa att säga om är Ian Paice, där finns inget att klaga på.

Glover var starkt bidragande till Mk. II soundet. Producerade några balla skivor med Nazareth även Sin After Sin med Judas Priest.
Nick Simper hade nog gjort ett bra jobb. Tror dock det hade vart ett helt annat Purple.
Citera
2021-12-02, 16:02
  #1204
Avstängd
Adelaides avatar
Deep Purple hade kunnat lägga ner och leva som miljonärer resten av livet redan för 20 år sen, och när Jon Lord dog hade de kunnat göra ett snyggt riktigt avslut genom en hyllning till honom. Men nej, istället väljer de att mjölka konceptet ännu mer genom att ersätta viktiga medlemmar, släppa halvdana skivor och spela på Ålandsbåtar och framför fulla östgötar i Linköping.

Tragiskt...
__________________
Senast redigerad av Adelaide 2021-12-02 kl. 16:21.
Citera
2021-12-02, 17:01
  #1205
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Deep Purple hade kunnat lägga ner och leva som miljonärer resten av livet redan för 20 år sen, och när Jon Lord dog hade de kunnat göra ett snyggt riktigt avslut genom en hyllning till honom. Men nej, istället väljer de att mjölka konceptet ännu mer genom att ersätta viktiga medlemmar, släppa halvdana skivor och spela på Ålandsbåtar och framför fulla östgötar i Linköping. Tragiskt...


Vilka skivor är det du tycker är halvdana?

Vilket år var det de spelade för fulla östgötar i Linköping?
Menar du konserten Deep Purple Cloetta Center 10/02 2014


Jag var å såg bandet å jag tyckte det lät riktigt bra även om grabbarna inte riktigt är purunga.
Citera
2021-12-02, 17:08
  #1206
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Vilka skivor är det du tycker är halvdana?

Vilket år var det de spelade för fulla östgötar i Linköping?
Menar du konserten Deep Purple Cloetta Center 10/02 2014


Jag var å såg bandet å jag tyckte det lät riktigt bra även om grabbarna inte riktigt är purunga.

Ärligt talat, i princip allting de släppt de senaste 35+ åren. De har ryckt upp sig något på senare år men det är fortfarande inget man skriver i historieböckerna om. De skulle ha lagt av på riktigt strax efter Lords bortgång, det hade varit ett snyggt avslut. Nuförtiden sitter man ju bara och väntar på att de ska lägga ner.

Ja, det var konserten 2014 jag syftade på.
Att de spelar i småstäder nuförtiden säger enligt mig att de har hållit på lite för länge. Deras rivaler Black Sabbath (med Ozzy) eller Led Zeppelin skulle knappast bli bokade till ett ställe Cloetta Center.
Citera
2021-12-02, 17:11
  #1207
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Även om jag vill hålla med dig så gör jag inte det. Man bör få ha vilka åsikter man vill utan att bli påhoppad, särskilt när det handlar om ett så subjektivt ämne som musik. Folk argumenterar hela tiden emot om att man "borde" gilla något osv. Dra åt helvete. Låt folk tycka vad de vill.

Jag brukar inte direkt bry mig om publikmängd i vanliga fall, men att ett band som sålt 150 miljoner album och tidigare spelat på massa arenor runtom i världen numera spelar i Östergötland, säger ändå något om vilket sjunkande skepp de är.
Det går definitivt att diskutera i huruvida man bör bry sig om andras kritik. Men världen är inte en perfekt plats och tyvärr fungerar det på detta vis. Slänger man skit så kommer en grupp människor att provoceras av detta. Det gäller att tänka realistiskt och vara beredd på det innan man kastar ur sig något kontroversiellt.

Spelställena må visa att Deep Purple inte har samma dragningskraft som fornstora dagar. Men det är inte heller ett bra kriterium för att ogilla något. Varför följa strömmen? Mycket bättre och hållbart att forma egna åsikter istället.

För övrigt... När Steve Morse var nykomling i Deep Purple så lirade Ritchie Blackmore på Folkets park i just Linköping.
Citera
2021-12-02, 17:12
  #1208
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Ärligt talat, i princip allting de släppt de senaste 35+ åren. De har ryckt upp sig något på senare år men det är fortfarande inget man skriver i historieböckerna om. De skulle ha lagt av på riktigt strax efter Lords bortgång, det hade varit ett snyggt avslut. Nuförtiden sitter man ju bara och väntar på att de ska lägga ner.

Ja, det var konserten 2014 jag syftade på.
Att de spelar i småstäder nuförtiden säger enligt mig att de har hållit på lite för länge. Deras rivaler Black Sabbath (med Ozzy) eller Led Zeppelin skulle knappast bli bokade till ett ställe Cloetta Center.



Now What är jag väldigt svag för. så den går högt på min lista.

När det kommer till Linköping så är Cloetta Center eller SAAB Arena som det heter idag.
det ställe som kan ta in mest publik eftersom övriga spelställen är för litet.
Men jag kan hålla med dig där att det var lite folktomt på sina ställen i publiken
Var du på spelningen?
Citera
2021-12-02, 17:19
  #1209
Medlem
Kolla in låten https://www.youtube.com/watch?v=0Uyj...Nazareth-Topic
Nazareth - Sold My Soul
Roger Glover som producent, det är riktig hårdrock det här.
Citera
2021-12-02, 17:25
  #1210
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Lite off-topic, men på tal om spelställen.
Elton John, världens femte bäst säljande artist någonsin, har även han spelat på SAAB Arena i Linköping. Samtidigt fyller han Gröna Lund flera timmar tidigt och ska även spela på Tele2 Arena så småningom. Har rätt svårt att se honom som en föredetting.
Citera
2021-12-02, 17:25
  #1211
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Det går definitivt att diskutera i huruvida man bör bry sig om andras kritik. Men världen är inte en perfekt plats och tyvärr fungerar det på detta vis. Slänger man skit så kommer en grupp människor att provoceras av detta. Det gäller att tänka realistiskt och vara beredd på det innan man kastar ur sig något kontroversiellt.

Spelställena må visa att Deep Purple inte har samma dragningskraft som fornstora dagar. Men det är inte heller ett bra kriterium för att ogilla något. Varför följa strömmen? Mycket bättre och hållbart att forma egna åsikter istället.

För övrigt... När Steve Morse var nykomling i Deep Purple så lirade Ritchie Blackmore på Folkets park i just Linköping.

Blackmore själv lär inte dra någon megapublik heller, det är jag medveten om. Men Deep Purple skulle otvivelaktigt vinna på att få tillbaka honom. Går att jämföra med Uli Jon Roth som också spelar i byar och på krogar, men skulle han komma tillbaka till Scorpions skulle det bli något stort.
Citera
2021-12-02, 17:31
  #1212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Blackmore själv lär inte dra någon megapublik heller, det är jag medveten om. Men Deep Purple skulle otvivelaktigt vinna på att få tillbaka honom. Går att jämföra med Uli Jon Roth som också spelar i byar och på krogar, men skulle han komma tillbaka till Scorpions skulle det bli något stort.
Klart Ritchie med Purple lockat storpublik. Uli inte lika säker på. Scorpions var obskyrt band på 70-talet.
Själv lyssnar jag inte på nått efter Animal Magnetism. Mår illa av att tänka på Rhytm of Love.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in