Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Det gäller produktionsreserven inte förbrukningsreserven. Mig veterligt har SvK aldrig tvingat någon konsument att stoppa sin förbrukning däremot har konsumenter vid flera tillfällen frivilligt valt att stoppa sin förbrukning och fått ersättning för det.
Åter okunniga krumbukter från din sida. Det spelar väl ingen roll om det aldrig har skett, jag har länkat till information som tydligt visar att reglerna tillåter SVK att beordra företagen att dra ned på produktionen när effektbrist råder.
Orsaken till att lagen om effektreserven rivs upp 2025 är på mycket på grund av att den situation du beskriver, alltså när företagen som är ansultna till effektreserven (både förbrukning och leverantörer) kan få en konkurrensfördel gentemot företag som inte är anslutna (no pun inteded), strider mot EU-reglerna.
Nedanstående text visar tydligt att du inte har en aning vad du snackar om:
Citat:
Avtalen ger Svenska kraftnät befogenhet att med kort varsel dels beordra ökad elproduktion i vissa anläggningar som normalt inte används, dels att reducera elförbrukningen hos vissa stora elförbrukare i industrin. Urvalet av vilka anläggningar och elproducenter som ingår i effektreserven sker genom en upphandling som sköts av Svenska Kraftnät.
---
Effektreserven 2014/2015 bestod i Sverige av 626 MW, inklusive avtal om minskad förbrukning i industrin. Enligt avtalet skall elförbrukningen reduceras inom 16 minuter efter att Svenska Kraftnät beordrat detta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Effektreserv_(elkraft)
Så , nu kan du lämna tråden igen utan att medge att du hade fel. Det kvittar helt om du eller jag vann. Det som inte kvittar är alla "ekonomiprofessorer", "Spanska solpanelsexperter" och annat löskefolk som sprider falska rykten i tråden, där även du är inräknad med infantila inlägg som helt saknar verklighetsanknytning. Låt nu diskussionen fortgå utan alla rabiata idiotinlägg som enbart syftar till att försöka gjuta olja på monstervågorna som alla som inte har ideologiska skygglappar för ögonen tydligt tornar upp sig vid horisonten.