Citat:
Ursprungligen postat av
kodapan
Jag tror SVT svalt hans lögner med hull och hår. Dokumentären kommer spela honom rakt i händerna.
De gör liksom inte dokumentärer där de förtalar vardagliga bedragare. De vill sälja en story, och storyn är som Olof berättat den.
Ni som förväntar er grävande journalistik där de exponerar honom för sina lögner lär bli besvikna. På sin höjd kommer de använda hans bedrägerier för att stärka hans falska image som svensk gangsterboss.
Det ska verkligen bli spännande att se hur dokumentären är vinklad. Jag har tidigare skrivit i tråden att någon borde spela in en dokumentärfilm om Olof just för att han, trots allt, är en fascinerande person. Liknelsen med Johnny Bode som dykt upp flertalet gånger i den här tråden är träffande.
Angående dokumentärens vinkel kanske dock följande från beskrivningen på SVT Play ge en hint om att upphovsmännen är medvetna om Olofs påhitt (se det fetstilta):
Citat:
Olof Gustafsson är bara 17 år när hans storslagna planer väcker uppmärksamhet i svensk media. Hans företagande ska göra honom till dollarmiljardär innan han fyllt 30. Tio år senare är han VD för ett företag som övervakar den döde knarkkartelledaren Pablo Escobars släktingars intressen. Hur hamnade pojken från Ekerö här? I ett års tid har filmarna Carl Fridsjö och Joel Silberstein Hont fått insyn i Olof Gustafssons värld präglad av revanschlust, gråzoner, mediemanipulation och framgång till varje pris.
Jag kommer i alla fall sitta bänkad på söndag.