2021-12-02, 21:33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entjockbanan
Hur öppnade du ett bankkonto i Thailand? Måste man inte vara medborgare?

Nej. Men du måste ha visum för long stay. Var busenkel att öppna konton där bara man dunkade in 100k bht min.
Citera
2021-12-02, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ett fåtal. Det är inte värt det för 300k. Finns någon lista i offshorefoumet. Typ Vanuatu, Guam och några önationer.

Hittade listan

https://www.consilium.europa.eu/en/p...jurisdictions/

Panama och BVI kan du glömma.

Tack för tipset! Varför inte Panama t.ex.? Fiji?
Senast redigerad av david-taxi 2021-12-02 kl. 21:52.
Citera
2021-12-02, 21:51
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Tack för tipset! Varför inte Panama t.ex.?

Fiji?

Hört talas om Panamaläckan? Sen så kan SKV få tag i uppgifter därifrån sedan några år tillbaka.

Önationerna har jag noll koll på. Bara Cypern, Malta och Maldiverna. Men de går inte.
Citera
2021-12-02, 21:52
Medlem
Citat:
Hört talas om Panamaläckan? Sen så kan SKV få tag i uppgifter därifrån sedan några år tillbaka.

Önationerna har jag noll koll på. Bara Cypern, Malta och Maldiverna. Men de går inte.
Yes, tänkte inte på den. Hur stora belopp ska det gälla för att vara värt det? Hur säkert är det att ha sina pengar på sånt ställe?
Citera
2021-12-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snugga
Som överskriften säger. Jag vill öppna ett bankkonto utomlands där svenska staten ej kan se min aktivitet. Är det möjligt?

Jag gjorde en dålig investering och kommer troligen gå i personlig konkurs. Jag vill öppna ett bankkonto utomlans där tex kronofogden inte kan utmäta mitt kapital.

Varför tror du kronofogden kan utmäta något utomlands? Flytta utomlands och starta ett bankkonto så kan du skita i kronofogden och du behöver inte bry dig om vad de kan se.
Citera
2021-12-02, 22:00
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Yes, tänkte inte på den. Hur stora belopp ska det gälla för att vara värt det? Hur säkert är det att ha sina pengar på sånt ställe?

Alltså att gömma undan 300k är ganska ointressant. Bara öppna konto i HSBC HK så kan inte fogden ta dem. Finns nog många länder där fogden inte kommer åt dem.
Citera
2021-12-02, 22:03
Medlem
Citat:
Alltså att gömma undan 300k är ganska ointressant. Bara öppna konto i HSBC HK så kan inte fogden ta dem. Finns nog många länder där fogden inte kommer åt dem.
Du menar att skatteskulder inte kan tas så länge fogden inte kommer åt pengarna? Men SKV kommer man ändå inte undan. Sen kan man inte resa tbx till Sverige.
Citera
2021-12-02, 22:09
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Du menar att skatteskulder inte kan tas så länge fogden inte kommer åt pengarna? Men SKV kommer man ändå inte undan. Sen kan man inte resa tbx till Sverige.

Ja alltså fogden kan nog på sin höjd nå till Norge, Finland och Danmark. Tror de kan samarbeta med deras sig om.

Citat

Tillgångar som finns i Sverige kan fortfarande utmätas för skulder, även om man flyttar utomlands. Tillgångar som man har utomlands kan visserligen inte utmätas av svenska kronofogdemyndigheten, men de kan fortfarande bli föremål för utmätning om fordringsägaren (den som man är skyldig pengar) t.ex. anlitar ett inkassoföretag med internationell verksamhet.

https://kronofogden.se/du-har-ett-kr...-annat-eu-land

Att fogden skulle ha fått tag i pengar från Malta eller Cypern har jag aldrig hört talas om.
Citera
2021-12-02, 22:53
Medlem
severustheemperors avatar
300 000 tusen....

Guldcentralen alt. guldsmed.

Blir tex, en härlig klassisk 80-tals, gangster-rap-kedja!
Citera
2021-12-02, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Jag tror inte SKV har rätt att titta på ett svenskt bankkonto.

Banksekretess, tror det krävs rätt så mycket innan dom ges den rätten.

SKV kan ta ditt hus och göra dig hemlös och hänvisa dig till soc om de vill. SKV via kronofogden med hjälp av polis men de är alla samma sak.

Att sno dina pengar från banken är inga problem för dom. De kan de göra utan att ens behöva resa på röven för
Citera
2021-12-04, 12:25
Medlem
Jag tror att det där ned CRS är en överdriven farhåga. Inte en chans att mina banker i USA rapporterar till Sverige. De flesta av bankerna har inte ens frågat vilket land jag är medborgare i vad jag kan minnas utan det är typ frågan ”Are you a US citizen or permanent resident? Yes/no” och that’s it.

Det är också alldeles särskilt uteslutet att min lokala credit union här i staden skulle skicka information till Sverige. Tanterna där (de är väl totalt kanske 40 pers som jobbar på den lokala banken) vet nog inte ens vad Sverige är. Att de skulle skicka uppgifter till Sverige är en löjlig tanke.

Men det lär bli svårt att öppna konto utan amerikansk adress.
Citera
2021-12-04, 18:02
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag tror att det där ned CRS är en överdriven farhåga. Inte en chans att mina banker i USA rapporterar till Sverige. De flesta av bankerna har inte ens frågat vilket land jag är medborgare i vad jag kan minnas utan det är typ frågan ”Are you a US citizen or permanent resident? Yes/no” och that’s it.

Det är också alldeles särskilt uteslutet att min lokala credit union här i staden skulle skicka information till Sverige. Tanterna där (de är väl totalt kanske 40 pers som jobbar på den lokala banken) vet nog inte ens vad Sverige är. Att de skulle skicka uppgifter till Sverige är en löjlig tanke.

Men det lär bli svårt att öppna konto utan amerikansk adress.

Du har inte din skatterättsliga hemvist i Sverige.
Senast redigerad av trottwell 2021-12-04 kl. 18:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in