2021-12-10, 10:25
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I svepande termer kastar du in andra företeelser som stöd för att backa upp din egen föreställning om IKEA. Jag fattar allt du skriver, men till skillnad från dig ser jag stora brister i ditt resonemang. Du väljer, som en genusvetare skulle gjort, alla delar som du tycker är fel och förstorar upp dem till något större.

Vintermust kallar de inte drycken. Det är Apotekarnes som har den produkten

https://www.citygross.se/images/prod...4-29.jpg?w=300

IKEA kallar sin julkollektion (ja de använder jul som namn) för Vintersaga och den innehåller mycket fler delar än drycken. Förmodligen tillåter inte den som äger rättigheten till julmustessensen att man sätter julmust som en underrubrik. Därför har de mest sannolikt valt att ge drycken namnet Svensk festdryck. Övriga produkter i julkollektionen Vintersaga är: lussebullar, julkalender, pepparkakor, chokladkaka, saftglögg och skumgodis.

IKEA gör ett krasst kommersiellt beslut när de tar fram denna julkollektion. Likaså gör de ett krasst kommersiellt beslut när de väljer att signalera mångfald i reklamen. De räknar med att fler gillar det än som ogillar det och de har garanterat rätt. Personligen skiter jag i deras och andras reklam i lika hög grad som jag inte bryr mig om vilket kön du har eller inte har.

Världens bästa land är också ett svepande argument. Man brukar säga att det funnits i säck innan det kom i påse. Det var bara en fråga om tid innan Sverige skulle utvecklas till vad det egentligen alltid har varit i själen. När jag växte upp lamslog det kalla kriget mellan Sovjet och USA i princip hela världen. I Sverige hände inget förutom att man sjösatte en usel pensionsreform och beskattade människor på ett hutlöst sätt. Italienare, och finländare togs in som arbetskraft och bildade egna mindre samhällen i samhället. IKEA började sedermera sälja bokhyllan Billy på postorder och var inte särskilt jultillvända.

Du ser det du vill se, men vet ingenting om det du inte upplevt.
Igen, du försöker förminska mina åsikter men bölar när jag kallar dig feg. Klarar du inte av att diskutera så gå tillbaka till ditt safe space.

Sverige var bäst i världen. Men självhatade cucks har nu givit bort landet och vi har nu flest skjutningar i Europa. Du säger att har hängt med i utvecklingen från Saltkråkan till Rosengård - men du vägrar erkänna vad som hänt. Det är skillnaden mellan dig och mig. Vänsterblivna som vurmar för invandringen och som hellre ser att islamiseringen fortsätter än att ge kritiker rätt är varför vi ser allt mer islamisering överallt. Regeringen, media, företag lägger in högre växel för att försöka blidka invandrare i hopp om att de ska bli snälla. Och det är på våran bekostnad. Ikeas namnval är bara EN i en LÅNG RAD av åtgärder.
Du kan blunda och låtsas inte förstå vad som händer. Jag hoppas du blir berikad av din egen politik; öppna ditt hjärta.
Citera
2021-12-10, 10:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Igen, du försöker förminska mina åsikter men bölar när jag kallar dig feg. Klarar du inte av att diskutera så gå tillbaka till ditt safe space.

Jag bölar inte. Jag visar dig bara hur du diskuterar. Om du säger dig värna om Sverige och i synnerhet det svenska språket, som är den viktigaste kulturbäraren, så bör du sluta upp med ditt otyg att använda engelska ord och uttryck (se fetmarkerat). Det är verkligen att häda och gör att du inte kan tas på allvar när du pekar på andra företeelser som påstås ta svensk kultur från oss. Bästa sättet är att ta språket från oss och där är du medverkande. Det är mycket värre än att skuldbelägga IKEA för att de har en julkollektion som heter Vintersaga.
Citera
2021-12-10, 11:13
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Jag bölar inte. Jag visar dig bara hur du diskuterar. Om du säger dig värna om Sverige och i synnerhet det svenska språket, som är den viktigaste kulturbäraren, så bör du sluta upp med ditt otyg att använda engelska ord och uttryck (se fetmarkerat). Det är verkligen att häda och gör att du inte kan tas på allvar när du pekar på andra företeelser som påstås ta svensk kultur från oss. Bästa sättet är att ta språket från oss och där är du medverkande. Det är mycket värre än att skuldbelägga IKEA för att de har en julkollektion som heter Vintersaga.
Alla vet vad safe space betyder. Men det finns ingen bra översättning vad jag vet. Här i Sverige är vi två-språkiga och har många låneord och det finns svenska låneord på engelska sen gammalt.

Igen, jag pratar om utvecklingen och hur Ikea medverkar i den och du sitter envist och vägrar förstå den stora helhetsbilden. Du säger att du ser utvecklingen, men sen går du tillbaka och kan inte förstå min kritik till denna utveckling du själv ser.
Men då du har varit med och sett vad som hänt de senaste 30 åren utan att vakna så finns det ingenting jag kan säga för att du ska göra det. Kan bara önska att du blir berikad av din egen politik. Öppna era hjärtan!
Citera
2021-12-10, 11:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Alla vet vad safe space betyder. Men det finns ingen bra översättning vad jag vet. Här i Sverige är vi två-språkiga och har många låneord och det finns svenska låneord på engelska sen gammalt.

Sverige har ett språk: svenska, det heter lånord, utan e i mitten, och »space safe« heter trygghetszon (finns i SAOL).

Citat:
Igen, jag pratar om utvecklingen och hur Ikea medverkar i den

IKEA vet vad utveckling är och har fört ut Sverige i världen. Du sitter och petar i småsaker som du förstorar och hittar på. Fortsätt du gärna att tro att IKEA fasar ut julen. Det kommer inte att leda till annat än att du till slut går vilse i dig själv.
Citera
2021-12-11, 10:58
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Sverige har ett språk: svenska, det heter lånord, utan e i mitten, och »space safe« heter trygghetszon (finns i SAOL).

IKEA vet vad utveckling är och har fört ut Sverige i världen. Du sitter och petar i småsaker som du förstorar och hittar på. Fortsätt du gärna att tro att IKEA fasar ut julen. Det kommer inte att leda till annat än att du till slut går vilse i dig själv.
Har inte samma klang som safe space, eller cuck för den delen

Lustigt att du hela tiden pratar om småsaker och förstoringsglas när jag pratar om hela Sveriges negativa förändring och hur ikea och andra stora företag medverkar i den. Du erkänner att även du sett denna förändring men sen cuckar du ur och vågar inte se VAD som är orsaken till förändringen.

Vilse? Jag är den som är vaken och ser det du inte vågar.
Citera
2021-12-11, 11:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Har inte samma klang som safe space, eller cuck för den delen

Det beror på din oförmåga i svenska språket.

Citat:
Lustigt att du hela tiden pratar om småsaker och förstoringsglas när jag pratar om hela Sveriges negativa förändring och hur ikea och andra stora företag medverkar i den.

Det gör inte IKEA på det sätt du vill få det till och tråden handlar inte om det du försöker få det till. Du hade fel om att IKEA inte nämner jul och det innebär att du spelar med märkta kort i diskussionen. När jag hör reklam från IKEA är det jul som nämns hela tiden.

Citat:
Du erkänner att även du sett denna förändring men sen cuckar du ur och vågar inte se VAD som är orsaken till förändringen.

Jag vet precis hur det är och jag gör nog mer än du. Dock har varken du eller jag någon chans att vända det som är ett faktum. Det är emellertid inget nytt det som skett i Sverige. De gamla erövrarnationerna har ju sedan länge mött det som hände i Sverige, men det verkar gå att leva i Frankrike i alla fall. De firar jul även där och IKEA i Frankrike ger träffar på sökordet Noël.

https://www.ikea.com/fr/fr/cat/noel-wt001/

De säljer även kollektionen Vintersaga.

Citat:
Vilse? Jag är den som är vaken och ser det du inte vågar.

Du ser det du vill se och lägger till det du inte ser så du ser det också.
Citera
2021-12-11, 11:12
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Det beror på din oförmåga i svenska språket.

Det gör inte IKEA på det sätt du vill få det till och tråden handlar inte om det du försöker få det till. Du hade fel om att IKEA inte nämner jul och det innebär att du spelar med märkta kort i diskussionen. När jag hör reklam från IKEA är det jul som nämns hela tiden.

Jag vet precis hur det är och jag gör nog mer än du. Dock har varken du eller jag någon chans att vända det som är ett faktum. Det är emellertid inget nytt det som skett i Sverige. De gamla erövrarnationerna har ju sedan länge mött det som hände i Sverige, men det verkar gå att leva i Frankrike i alla fall. De firar jul även där och IKEA i Frankrike ger träffar på sökordet Noël.

https://www.ikea.com/fr/fr/cat/noel-wt001/

De säljer även kollektionen Vintersaga.

Du ser det du vill se och lägger till det du inte ser så du ser det också.
Men herregud ge dig!

Du bryr dig inte om islamiseringen av Sverige, du ser inget och hör inget och inget spelar roll för du skiter i Sverige.
Jag bryr mig och för mig spelar det roll. Jag bryr mig inte vad folk som dig tycker eller tänker.

Gå och titta på bingolotto istället. Du skiter i utvecklingen så varför ens sitta här och tjata??
Citera
2021-12-11, 11:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Gå och titta på bingolotto istället. Du skiter i utvecklingen så varför ens sitta här och tjata??

Därför att tråden handlar om reklam och marknadsföring i ett snävt perspektiv. Det är du som hamnat snett, men är helt låst i att du ska diskutera samma sak i alla trådar. IKEA håller inte på med någon »islamisering« genom att skapa en julkollektion som heter Vintersaga. Lika lite som Apotekarnes gör det när de skapade sin Vintermust.

I Frankrike har de åtminstone förstått att vårda sitt språk och se till att hålla anglicismerna borta.
Citera
2021-12-11, 12:18
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Därför att tråden handlar om reklam och marknadsföring i ett snävt perspektiv. Det är du som hamnat snett, men är helt låst i att du ska diskutera samma sak i alla trådar. IKEA håller inte på med någon »islamisering« genom att skapa en julkollektion som heter Vintersaga. Lika lite som Apotekarnes gör det när de skapade sin Vintermust.

I Frankrike har de åtminstone förstått att vårda sitt språk och se till att hålla anglicismerna borta.
Bra att du äntligen erkänner att det är du som ser det snäva perspektivet. Jag ser den stora helhetsbilden och företags sätt att annonsera idag är en del i en lång kedja av den negativa utvecklingen vi ser i Sverige och en del andra länder i väst.
Citera
2021-12-11, 13:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Bra att du äntligen erkänner att det är du som ser det snäva perspektivet. Jag ser den stora helhetsbilden och företags sätt att annonsera idag är en del i en lång kedja av den negativa utvecklingen vi ser i Sverige och en del andra länder i väst.

Jag håller mig till den avgränsning som tråden har och det stämmer inte det du påstår. IKEA säljer produkter och har jultema. Att Vintersaga skulle ha något med islam att göra är det bara du och dina gelikar som inbillar er.

Reklam idag är förvisso väldigt mycket mer ett försök att skapa en konstart och bygga image än att ge konkret information. Tittar man på IKEA så vill de, liksom många andra, signalera att de är mångfaldsinriktade. Det gör de primärt för att de därmed tror att de ska locka fler som identifierar sig med IKEA och därför sälja mer.

Om det skulle vara en folkomröstning i Sverige beträffande begreppet mångfald skulle garanterat en majoritet rösta för mångfald. Om man däremot omformulerar frågan till att fråga om Sverige har fört optimal invandringspolitik skulle garanterat en majoritet rösta nej. SD är ett parti som skapat sin väljarbas blott och bart på denna fråga. Hade Sveriges etablerade partier inte förlorat sig själva i flyktingmottagningen skulle SD ligga under riksdagsspärren.

På vilket sätt verkar du för att explicit strida mot hur IKEA utformar sin reklam och på vilket sätt är det islamisering att sälja en kollektion som heter Vintersaga?
Citera
2021-12-11, 13:39
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Jag håller mig till den avgränsning som tråden
Och där slutade jag läsa. Du frågade varför jag inte gillade ikeas val av namn och annonser och jag svarade att det är en del utav utvecklingen. Om du inte förstår vad det betyder fråga din närmaste sjuksköterska för jag tror vi är klara här nu.

God Jul.
Citera
2021-12-11, 13:58
Medlem
godboys avatar
Problemet med många som stör sig på namnbytet är att de ändå åker till IKEA, käkar deras julbord (eller vinterbord eller vad de nu kallar det) handlar massa annan skit där. Grejen är att om man inte gillar ett företags beteende så skall man inte gynna det.

Jag gillar själv inte IKEA längre och väljer således att inte handla där, mycket enkelt! Visst skiter väl IKEA i om jag handlar där eller ej, men om nu alla som stör sig slutar att besöka etablissemanget så kommer de ju givetvis att anpassa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in